«شبستان»؛ طرحی برای سالمندی متفاوت

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند گفت: سلامت روان، سلامت جسم، مشارکت اجتماعی، ورزش، تداخل دارویی، مراقبت‌های سالمندی و موارد مشابهی که برای سالمندی موفق اهمیت دارد، برای شهروندان ارشد شرکت‌کننده در این پاتوق‌ها بیان خواهد شد.

ژاله کرمانی‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دبیرخانه شهر دوستدار سالمند دو کار ویژه را دنبال می‌کند که در یک قسمت مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و بخش دیگر فعالیت‌های عمرانی را شامل می‌شود.

وی افزود: گسترش پاتوق‌های محلی در بخش عمرانی یکی از اهداف ما در این دوره است که طی آن با ایجاد فیزیک پاتوق‌ها، همچون باغ تجربه یا پاتوق دیگری که در منطقه پنج با عنوان گنجینه‌های زندگی ایجاد شده است به دنبال آموزش‌های سالمندی هستیم.

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند تصریح کرد: پاتوق‌های محلی دیگر، پاتوق حاشیه خیابان میرزاطاهر است که شهرداری مکانی را برای سالمندان مهیا کرده است تا شهروندان ارشد در آن محل حضور پیدا کنند؛ شهرداری نیز برنامه‌های خاصی برای این گروه تدارک می‌بیند.

وی تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری این است که با ایجاد پاتوق‌های محلی در محله‌های مختلف بتواند سالمندان را در اجرای برنامه‌های مختلف مشارکت دهد. همچنین شرکت در این پاتوق‌ها کاهنده مشکلات و انزوای روحی این قشر است که در این طرح نیز دنبال می‌شود.

«شبستان»؛ طرحی برای سالمندی متفاوت

به گفته کرمانی‌اصفهانی مسجد، یکی از مکان‌هایی است که از قدیم تا به امروز محل رجوع اقشار مختلف مردمی از جمله سالمندان بوده است و از نهم مهرماه به مدت سه ماه مرحله اول طرح آموزش موفق سالمندی با عنوان شبستان در مساجد شهر اصفهان اجرا خواهد شد.

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند افزود: مربیان این دوره‌ها از فعالان و صاحب‌نظران رشته‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، پزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط هستند که قبل از حضور در این پاتوق‌ها در یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت شرکت می‌کنند و اینکه این قشر با چه روش‌هایی می‌توانند سالمندی موفقی داشته باشند را آموزش می‌دهند.

وی ادامه داد: سلامت روان، سلامت جسم، مشارکت اجتماعی، ورزش، تداخل دارویی، مراقبت‌های سالمندی و موارد مشابهی که برای سالمندی موفق اهمیت دارد برای شهروندان ارشد شرکت‌کننده در این پاتوق‌ها بیان خواهد شد.

کرمانی با بیان اینکه اولویت با مساجد پرجمعیت شهر اصفهان است و در مرحله اول این طرح یک‌سوم از مساجد پوشش داده خواهد شد اضافه کرد: از زمانی که تبلیغات و پوستر طرح شبستان منتشر شده است بسیاری از خانواده‌ها تماس گرفته‌اند و خواستار شرکت در این طرح هستند.

وی سه هدف اصلی طرح شبستان را افزایش امید به زندگی، معنابخشی به زندگی و ارتباط بین نسلی در جامعه سالمندان دانست و گفت: مجموع فعالیت‌های دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در همین سه بخش خلاصه می‌شود.

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند اظهار کرد: سلامت روح و روان، جسم، ورزش و گردشگری، هوش مالی و اقتصادی در مبحث امید به زندگی، مشارکت اجتماعی، دغدغه‌مندی، نگاه به همنوع و مشارکت در جمع در مبحث معنابخشی و ارتباط بین نسلی با خانواده، دوستان و اجتماع این سرفصل‌ها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای سمن‌های فعال در حوزه‌های مختلف در این طرح ما را یاری می‌کنند تا به سالمندان آموزش‌های لازم ارائه شود، گفت: اجرای این طرح از نهم مهرماه هم‌زمان با روز جهانی سالمند و هفته ملی تکریم سالمندان آغاز خواهد شد.

کد خبر 602689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.