موزه استاندارد نداریم/شناسایی ۱۵۰ مجموعه‌دار در استان اصفهان

مدیرعامل انجمن موزه‌داران استان اصفهان گفت: موزه‌ای که بتواند مطابق استاندارهای انجمن موزه‌های ایران (ایکوم) در این استان فعالیت کند نداریم، اما موزه‌هایی داریم که در بخش دولتی و یا بخش خصوصی فعالیت دارند.

عباس نکویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت انجمن موزه‌داران استان اصفهان اظهار کرد: این انجمن سال ۱۳۸۶ زمانی که مرحوم استاد «منوچهر دانش» رابط هنرمندان تهران در موزه هنرهای معاصر بودند به‌عنوان اولین انجمن موزه‌داران پایه‌گذاری شد.

وی بابیان اینکه از سال ۹۲ نیز به‌عنوان انجمن موزه‌داران ایران در اصفهان فعالیت داریم، افزود: برنامه‌ها و دستورالعمل‌های این مجموعه در حوزه موزه، موزه‌داری و مجموعه‌داری است و کارگروه‌های مختلفی در این بخش فعال هستند.

مدیرعامل انجمن موزه‌داران استان اصفهان تصریح کرد: رویکرد این انجمن این است که با در اختیار گذاشتن برخی امکانات یا تسهیل امور مرتبط با فعالیت‌های اداری و سازمانی مجموعه‌داران بتوانیم تا جای ممکن داشته‌های باارزش موزه‌داران را به نمایش بگذاریم و آن‌ها را به این کار تشویق کنیم.

حمایت از مجموعه‌داران بخش خصوصی

وی اضافه کرد: در انجمن موزه‌داران با تعاملی که با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داریم در تلاش هستیم فضایی را در اختیار مجموعه‌داران خصوصی قرار دهیم تا بتوانند آثاری که در یکجا هستند، دیده نمی‌شوند و در حال خاک خوردن هستند را در معرض دید عموم قرار دهیم.

به گفته نکویی، فعالیت اصلی انجمن موزه‌داران در حقیقت اخذ مجوزهای لازم موزه‌داری است. در این رابطه نیز طرح، محتوا یا سناریویی را که موزه نیاز دارد در اختیار متقاضی قرار می‌دهیم.

وی درخصوص تسهیلات انجمن موزه‌داران تصریح کرد: این مجموعه یک انجمن غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی است اما ارتباط و تعامل ما با دستگاه‌ها راهگشا و دائمی است و این رویکرد همواره در جریان است. استانداری مجوز انجمن را صادر کرده و دستگاه تخصصی مرتبط با این مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

مدیرعامل انجمن موزه‌داران اصفهان گفت: تسهیلات ما کمکی است که به‌واسطه تجربیات، منابع انسانی و آکادمیک در اختیار مجوعه‌داران و موزه‌داران قرار می‌دهیم تا یک مجموعه‌دار بتواند مجموعه خود را به شکل خصوصی راه‌اندازی کند.

فعالیت ۶۰ مجموعه‌دار در اصفهان

وی با اشاره به استاندارهای موزه‌داری اظهار کرد: موزه‌ای که بتواند مطابق استاندارهای انجمن موزه‌های ایران (ایکوم) فعالیت کند نداریم، اما موزه‌هایی هستند که در بخش دولتی و یا بخش خصوصی فعالیت دارند.

نکویی با اشاره به تعطیلی یا محدودیت برنامه‌های انجمن موزه‌داران در دوران شیوع ویروس کرونا، افزود: با بهبود شرایط، کلاس‌ها و دروه‌های ویژه راهنمایان موزه را با رویکرد به‌روز شدن دانش و فعالیت فعالان این بخش اعم از موزه‌داران یا راهنمایان گردشگری دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ۱۵۰ مجموعه‌دار در شهرها و مناطق مختلف استان اصفهان شناسایی کرده‌ایم که حدود ۶۰ مورد آن مربوط به شهر اصفهان است. امیدواریم رویکرد مدیریت میراث فرهنگی استان هم کمک به این موزه‌ها و موزه‌داران در تعامل با انجمن باشد.

مدیرعامل انجمن موزه‌داران استان اصفهان در ادامه با اشاره به تمایل نداشتن برخی موزه‌داران یا مجموعه‌داران برای معرفی داشته‌هایشان به عموم مردم اشاره کرد و گفت: مجموعه‌دار اشیا و عناصر قدیمی و گران‌بهایی دارد که در اختیار خود اوست و به‌طورمعمول اگر جایگاهی در اختیار داشته باشد از بازدید عموم هم استقبال می‌کند.

به گفته وی، مجموعه‌دار با حضور در یک مؤسسه دولتی، احساس می‌کند ممکن است انجمن موزه‌داران استان اصفهان موزه و مجموعه وی را از دستش خارج کند و اگر هم مقاومتی در این رابطه دارد به دلیل همین احساس است. اما ما این تعهد را به مجموعه‌دار می‌دهیم که اگر موزه خصوصی راه‌اندازی کند مشکلی ازاین‌جهت پیش نخواهد آمد و مجموعه او نیز شناسنامه‌دار می‌شود.

کد خبر 602570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.