مشارکت زنان در پروژه‌های معیشتی حفاظت تالاب‌ها بیش از مردان است

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه زنان نیمی از جامعه‌ هستند، گفت: جامعه‌ای که خواهان دستیابی به توسعه پایدار است، باید برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های زنان برنامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان پیشگام توسعه پایدار در کشور از سال‌ها پیش همواره تلاش کرده است تا از روش‌های مختلف به‌ویژه از طریق ایجاد ارتباط مؤثر با جوامع بومی و محلی، ظرفیت زنان برای کمک به حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار را بالفعل کند.

در همین راستا معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، اقدام به الگوسازی مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه کرده است. در این باره «آرزو اشرفی‌زاده» با بیان اینکه آب و کشاورزی از مؤلفه‌های مؤثر بر شرایط تالاب‌ها است، اظهار می‌کند: مقرر شد با استفاده از ظرفیت‌های محلی به‌ویژه ظرفیت زنان ۵۴ روستا در چهار استان آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، فارس و خوزستان اجرای برنامه‌هایی برای حفظ تالاب‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی درخصوص نقش زنان در حفاظت از تالاب‌ها گفت: گاهی به دلیل نبودِ ارتباط مؤثر میان بدنه دولتی و جوامع بومی و محلی، آن‌ها منافع خود را در تقابل و تضاد با برنامه‌های تعریف شده ملی می‌دانند اما پس از اجرای پروژه‌های پایلوت مشارکتی در ۵۴ روستا شاهد آن بودیم که افراد بومی و محلی به‌ویژه زنان، بیشترین همکاری در حفظ محیط‌زیست و تالاب را داشتند و این بیانگر اهمیت تسهیل‌گری توجه به همه اقشار جامعه در حفظ محیط‌زیست و تالاب‌ها است.

اشرفی‌زاده می‌افزاید: امروز به علت بازار اقتصادی ایجاد شده برای صنایع‌دستی و سایر تولیدات بومی و محلی همچون گلیم، نان محلی، خیاطی، تولید عرقیات گیاهی و آموزش و توانمندسازی زنان در این حوزه، شاهد افزایش همکاری آن‌ها در حفظ اکوسیستم ارزشمند تالاب‌ها و مدیریت پایدار این اکوسیستم‌ها هستیم.

وی با یادآوری نقش و مسئولیت زنان در زندگی روستایی و عشایری، توانمندسازی و آموزش آنان در حفاظت از محیط‌زیست را بسیار مهم می‌داند و تصریح می‌کند: زنان و محیط‌زیست قلب تپنده کشورها هستند اما متأسفانه سال‌هاست مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و شاید اکنون با توجه به شرایط محیط‌زیست کشور، بهترین فرصت برای جبران غفلت‌های گذشته باشد. به دلیل پیوند زنان و محیط‌زیست، سرمایه‌گذاری برای توانمندسازی زنان در این حوزه، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای حفظ محیط‌زیست است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست مشارکت ۷۶ درصدی زنان در کارگاه‌های آموزش تخصصی و مشارکت ۶۶.۵ درصدی زنان در کارگاه‌های اطلاع‌رسانی محیط زیست در روستاهای پایلوت را بخشی از دستاوردهای حوزه زنان سازمان محیط‌زیست برشمرد.

وی با اشاره به آخرین ارزیابی آماری پروژه‌های اجرا شده، می‌گوید: اطلاعات به دست‌آمده نشان داد، مشارکت زنان در پروژه‌های معیشتی در راستای حفاظت تالاب‌ها، اختلاف معناداری با مشارکت مردان دارد و بسیار بیشتر است.

اشرفی‌زاده اظهار می‌کند: بالاترین میانگین تعداد مشارکت‌کنندگان زن در پروژه‌های معیشت پایدار مربوط به دو حوضه تالاب بختگان در استان فارس و قره‌قشلاق در استان آذربایجان شرقی بود. در میان پروژه‌های معیشت پایدار غیر کشاورزی، صنایع‌دستی، خیاطی و صنایع فرش بالاترین میزان استقبال را داشتند. از این رو ترویج و توسعه کسب و کارهای پایدار با استفاده از ظرفیت‌های زنان در دستور کار محیط زیست قرار داد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، کمک به توسعه اشتغال پایدار، توسعه بازار محصولات بومی و محلی، اشتغال و توانمندسازی زنان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی گام به گام در حوزه تالاب‌ها را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت محیط‌زیست برشمرده و می‌گوید: این اقدام‌ها تأثیری به‌سزا در افزایش نقش زنان برای حفظ محیط‌زیست کشور دارد.

به گزارش ایمنا، حفاظت از محیط‌زیست به همان اندازه که وظیفه دولت‌هاست، نیازمند کمک، همیاری و مشارکت آگاهانه و همه جانبه مردم نیز هست. افراد یک جامعه از مرد و زن و کودک، نقشی جدی در زمینه حفاظت از محیط‌زیست دارند. توجه به نسل‌های آینده هدفی است که در آموزش محیط‌زیست به عنوان هدفی اصلی تعریف می‌شود که در این زمینه، زنان و مادران به عنوان قلب خانواده نقش راهبردی دارند. تغییر اقلیم وضعیت آبی کشور را تحت تأثیر قرار داده و امروز حفظ منابع از جمله منابع آب بسیار مهم است. مدیریت منابع آب، انرژی و به‌طور کلی اصلاح و تغییر سبک زندگی مصرف‌گرا می‌تواند توسط زنان در خانواده انجام شود.

کد خبر 602241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.