نظام تسهیلات‌دهی بانک‌ها به صنعت باید تغییر کند

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، گفت: مشارکت دادن انجمن‌ها در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را باجدیت دنبال می‌کنیم و در این راستا، موافق پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین انجمن‌های مرتبط با صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات برای مانع‌زدایی و توسعه این صنعت هستیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدمهدی نیازی در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) اظهار کرد: تغییر آرایش ساختاری در وزارتخانه موجب شد رشته فعالیت مهم ماشین‌آلات و تجهیزات از سطح دفتر به سطح یک معاونت ارتقا پیدا کند؛ این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و نقش این رشته فعالیت در بخش تولید است.

وی گفت: یکی از مؤلفه‌های رشد و توسعه کشور، توجه به ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات است؛ با همین دیدگاه، رشته فعالیت ماشین‌آلات و تجهیزات از سطح مدیرکل به یک معاونت با چهار اداره کل ارتقا یافته است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: برای تعمیق ساخت داخل به یک برنامه میان‌مدت نیازمندیم و آماده همکاری نزدیک با انجمن‌ها و تشکل‌ها برای تبیین نقشه راه این صنعت هستیم.

نیازی، با اشاره به ابلاغ مصوبه جدید هیئت دولت درباره حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه صنعت، معدن و تجارت، گفت: ظرفیت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات در این آئین‌نامه ایجاد شده که باید از این فرصت برای توسعه صنایع دانش‌بنیان به ویژه این صنعت استفاده کرد.

وی به تفاهمنامه اخیر وزارت صمت و عتف اشاره و تاکید کرد: موضوع تأمین نیروی انسانی ماهر، ارتباط بین صنعت و دانشگاه و برآورده کردن نیازهای صنعت با استفاده از ظرفیت حوزه آموزش و پژوهش در این تفاهمنامه دیده شده است.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: با توجه به ارزیابی‌های کارشناسی انجام شده، مهم‌ترین راهبرد در توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات، توسعه فعالیت‌های پیمانکاری تخصصی، ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی برای تجمیع سازندگان ماشین‌آلات و تجهیزات و شرکت‌های طراحی و مهندسی در قالب شرکت‌های کارخانه‌ساز با ارائه تضامین و خدمات پس از فروش و پرداخت تسهیلات ارزی براساس پیش‌فاکتور شرکت‌های ایرانی است که باید به صورت جدی دنبال شود و این پروژه‌ها در آئین‌نامه اخیر نیز پیش‌بینی شده است.

نیازی گفت: یکی از اشکالات نظام تسهیلات‌دهی این است که برای همه فعالیت‌های اقتصادی یک مدل و با شرایط یکسان، روش تأمین مالی تعریف شده است. باید مدل تأمین مالی هر فعالیت تولیدی باتوجه به ویژگی، شرایط و نوع آن صنعت تعریف شود.

وی اضافه کرد: شاید نیاز باشد برای برخی صنایع به‌جای ارائه تسهیلات به سازنده، به خریدار تسهیلات داده شود تا بتواند قرارداد خرید با سازنده منعقد کند و این منابع در قالب نظام تأمین مالی زنجیره‌ای به تولیدکننده منتقل شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت اظهار کرد: نیازمند یک تغییر نگرش در نظام تسهیلات در شبکه بانکی و بخش صنعت هستیم.

کد خبر 601957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.