حضور ناظران شرعی در ۵۵۰ کشتارگاه دام و طیور کشور

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیمه، حقوق و آموزش در حوزه دامپزشکی مسائل مهمی است که در جلسات مطرح شده است و همه ما باید به حرفه و شغل خود باید افتخار کنیم. مرغ، تنها محصول با صادرات حلال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صادق رضاییان‌زاده عصر امروز _ چهارشنبه نهم شهریورماه_ در مراسم افتتاحیه همایش ملی_منطقه‌ای «امنیت غذایی، فرهنگ‌سازی غذای حلال»، اظهار کرد: لاشه دامی خوب محسوب می‌شود که تُرد باشد، زود پخته شود، کیفیتی خوب و بار میکروبی مناسبی داشته و در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌های ثانویه مقاوم و فسادپذیری کمتر و عمر ماندگاری بیشتری داشته باشد.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین مباحث در لاشه دام، رسیدن به جمود نعشی است که از دلایل اصلی و اساسی آن خروج خون مکفی از بدن دام است. طبق گفته اساتید آناتومی معمولاً باید ۵۵ درصد خون بدن دام از طریق ذبح خارج شود؛ چراکه ۴۰ درصد خون در قلب، کبد، کلیه، تهال، روده‌ها و معده و پنج درصد در لاشه باقی می‌ماند و پنج درصد میزان خونی نیست که منجر به فساد لاشه شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ادامه داد: دو سیاه رگ و دو سرخ رگ اصلی بدن از ناحیه ذبح عبور می‌کند و با قطع آن، خون منتقل شده از قلب به اندام‌ها و بالعکس بیرون می‌ریزد. عصبی در این ناحیه به نام عصب واک وجود دارد که در جریان کشتار از بین نمی‌رود و منجر به پمپاژ قلب شده و در واقع به خروج خون کمک می‌کند؛ با فیزیک بیان شده کشتار، می‌توان به خروج ۵۵ درصدی خون رسید.

وی تصریح کرد: این نوع ذبح، شرعی است و کشورها برای رسیدن به لاشه باکیفیت برتر به سمت آن حرکت می‌کنند.

رضاییان‌زاده اضافه کرد: در حال‌حاضر ۲۶۴ کشتارگاه طیور و ۲۹۱ کشتارگاه دام صنعتی و سنتی با ناظر شرعی اداره می‌شود و دفاتر ذبح شرعی هم در استان‌ها دایر شده است. کشور در حال‌حاضر دارای برند حلال و صادرات مرغ حلال در حال انجام است؛ در واقع تنها محصولی با صادرات حلال، مرغ است که یکی از افتخارات محسوب می‌شود و باید بر آن ببالیم‌.

وی خاطرنشان کرد: بیمه، حقوق و آموزش در حوزه دامپزشکی مسائل مهمی است که در جلسات مطرح شده است. همه ما باید به حرفه و شغل خود باید افتخار کنیم. گفتنی است همکاران دامپزشکی در کشتارگاه‌ها از تمیزترین قسمت به آلوده‌ترین قسمت حرکت می‌کنند و در انتها و آلوده‌ترین قسمت کشتار حضور دارند که نباید به راحتی نباید از آن گذشت.

کد خبر 601397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.