از مشاوره پیش از ازدواج چه می‌دانید؟

یکی از نکات مهم و حائز اهمیت برای شروع یک زندگی مشترک و سرشار از عشق و آرامش، آشنایی قبل از ازدواج است. در بسیاری مواقع به علت‌های مختلف، این آشنایی و شناخت پیش از ازدواج، نادیده گرفته شده یا به مقاطع بعد از آغاز زندگی مشترک موکول می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ازدواج از گذشته تا امروز انتخابی سخت و اساسی بوده است. جلسات روانشناسی و مشاوره قبل از ازدواج و گرفتن مشاوره از روانشناس و کارشناسان مجرب، می‌تواند این تصمیم را برای هر شخصی آسان‌تر کند.

اگر قصد دارید ازدواج کنید و از آینده زندگی مشترک‌تان واهمه دارید، بهترین راهکار، گرفتن مشورت و راهنمایی از کارشناسان است. این مرحله مانند سایر مراحل زندگی نیاز به تلاش و شناختی جدی برای رقم زدن آینده‌ای سرشار از آرامش دارد.

مشاوره شناخت پیش از ازدواج، نوع خاصی از مشاوره است که به زوجین کمک می‌کند تا برای ازدواج آماده شوند. با مشارکت در مشاوره قبل از ازدواج، زوجین می‌توانند یک رابطه سالم و قوی را شروع کنند که به ایجاد یک پایه سالم‌تر برای زندگی مشترک، کمک می‌کند؛ علاوه بر این، مشاوره می‌تواند در برخی از موارد در آینده از تشدید مسائل کوچک و نگرانی‌های جدی جلوگیری کند.

مشاوره آشنایی قبل از ازدواج، به زوجین کمک می‌کند تا انتظارات خود را برای ازدواج مشخص کنند و اختلافات مهمی که ممکن است داشته باشند برطرف سازند. بدون تردید یکی از راهکارهای کاربردی برای پیشگیری از جدایی و طلاق، مشاوره قبل از ازدواج تلقی می‌شود؛ در واقع یکی از بهترین و تأثیرگذارترین روش‌ها، برای سنجش معیارها و ملاک‌های صحیح انتخاب همسر، مشاوره پیش از ازدواج است. هدف از مشاوره این است که بیشتر یکدیگر را بشناسید و مشکلات خود را به راحتی بیان کنید. هرچه بیشتر درباره افکار و احساسات خود صادقانه و راحت صحبت کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید و حتی ممکن است نکات جدیدی راجع به خود یا شریک عاطفی‌تان بفهمید.

مشاوره پیش از ازدواج چگونه انجام می‌شود؟

این نوع مشاوره در قالب جلسات، به صورت زوجی یا زوج درمانی و انفرادی برنامه‌ریزی می‌شود. در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، مشاور در مورد مسائل و موضوعات مختلف به طرفین ازدواج مشاوره‌های مفید و کاربردی می‌دهد. در برخی مواقع مشاوران، به سبب سنجش و ارزیابی خصوصیات فردی و شخصیتی طرفین، درصدد گرفتن آزمون‌ها و تست‌های معتبر برمی‌آیند. اگرچه نتایج این آزمون‌ها به صورت قطعی و یقینی نیست، اما می‌توان در پرتو آن به میزان قابل توجهی احتمال موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را مورد بررسی قرار داد.

آزمون‌های شناختی، یک راهکار مناسب و بهینه برای دستیابی به خصوصیات و ویژگی‌های مستتر و دیده نشده طرف مقابل است؛ بر همین اساس، در پرتو وجود آزمون‌های شخصیت و شناختی، می‌توان تا حد بسیار زیادی از خصوصیات، اخلاقیات، روحیات و خلق و خوی طرف مقابل، اطلاعات لازم و کافی را به دست آورد و مشاوران و متخصصان قادر خواهند بود زیربنای شخصیت طرفین را مورد سنجش قرار دهند.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

آشکارترین فایده‌ای که مشاوره قبل از ازدواج و مراجعه به روانشناس دارد، این است که زوج جوان قدم‌های محکمی برای بیمه کردن رابطه آینده خود بر می‌دارند.

مراجعه به روانشناس قبل از ازدواج باعث می‌شود تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و بتوانند با بحران‌هایی که در آینده با آن مواجه خواهند شد، مقابله کنند. سایر فواید مشاوره پیش از ازدواج به شرح زیر است:

دستیابی به اهداف مشترک

شما و همسر آینده‌تان ممکن است انتظارات و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به زندگی مشترک آینده داشته باشید. با راهنمایی‌هایی که در طول دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج دریافت می‌کنید، می‌توانید با تفاهم بیشتری به زندگی آینده خود نگاه کنید و افق‌های بهتری برای آینده خود و فرزندان ترسیم کنید.

رسیدن به درک متقابل

به مرور زمان و با آشنایی عمیقی که از همدیگر پیدا خواهید کرد، می‌توانید خصوصیات اخلاقی یکدیگر را بشناسید. انتظارات هر کدام از زن یا شوهر، با بررسی‌های روانشناسی قبل از ازدواج مشخص خواهد شد، در چنین شرایطی دو طرف می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا به درد زندگی مشترک با طرف مقابل می‌خورند یا خیر.

روابط اجتماعی، دیدگاه‌های مالی، شغلی و اعتقادات، از جمله مواردی است که بر زندگی آینده زوج جوان بسیار تأثیرگذار است. مشاوره قبل از ازدواج و توصیه‌های مشاور کمک می‌کند تا افراد بتوانند بهترین تصمیم را در قبال زندگی مشترک بگیرند.

رد شدن از موانع

تقریباً همه افراد در ابتدای زندگی مشترک خود با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. جلسات مشاوره قبل از ازدواج کمک می‌کند تا با درک کافی و بدون استرس از این مراحل عبور کنند. زن و مرد که به درک مناسبی از روحیات یکدیگر رسیده‌اند، با همدلی و تفاهم مناسب می‌توانند از مشکلات عبور کنند.

زن و مرد آگاه، به جای اینکه بر طرف مقابل تمرکز کنند، تمام تمرکزشان را بر روی مشکل می‌گذارند. در این صورت راه‌حل‌های بهتری به ذهن هر دو طرف خواهد رسید و بهتر از این مرحله عبور خواهند کرد.

پشت سر گذاشتن اضطراب ازدواج

ازدواج و تعهد آن برای بسیاری از افراد، موضوعی نگران کننده و دلهره‌آور است. فکر به اینکه قرار است در آینده چه اتفاقاتی بیفتد، در کنار ترس از زندگی مشترک می‌تواند هر فردی را از تصمیمش منصرف کند. دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با استرس موضوع کنار بیایند؛ البته برخی استرس‌هایی که در این دوران تجربه می‌کنید، ممکن است مربوط به این دوران نباشد اما به دلیل فشار روحی که تجربه می‌کنید، به یک‌باره دچار آن شده باشید.

از مشاوره پیش از ازدواج چه می‌دانید؟

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است؟

مشاوره قبل از ازدواج با توجه به شرایط هر یک از طرفین ممکن است بین چهار تا ۱۲ جلسه است. جلسات مشاوره قبل از ازدواج با توجه به صلاحدید روانشناس ازدواج معمولاً چند بار به صورت مشترک برگزار می‌شود و چند بار نیز مشاور به صورت جداگانه با هریک از طرفین صحبت می‌کند.

انتظارات از مشاوره پیش از ازدواج

یک مشاور با تجربه می‌تواند شما را در یک مکالمه راهنمایی کند و مانع از خارج شدن شما و همسرتان از مسیر شود تا بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید و به اهداف مدنظر خود برسید. در صورتی که شما کدورت‌ها یا اختلافاتی در گذشته داشته باشید، هر دوی شما می‌دانید که در بحث‌ها به چه نحوی واکنش نشان خواهید داد؛ در صورتی که شما با خود صادق باشید، در این صورت جای امیدواری برای پیشرفت وجود خواهد داشت. یک مشاور به شما آموزش خواهد داد که به صورت موثرتری گوش کنید و ارتباط برقرار کنید، به ویژه آنها به شما خواهند گفت که برای دستیابی به یک راه حل خوشایند، چه چیزی بگویید و چه چیزی نگویید.

فضای نفرت موجود در رابطه خودتان را تمیز کنید. یک درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا این مشکلات را حل و خودتان را از آنها آزاد کنید تا آنها نتوانند در مراحل بعدی ازدواج شما مشکلی ایجاد کنند. یکی از شما یا هر دو شما ممکن است که از یک خانواده طلاق باشید یا از یک خانواده دارای پس زمینه بد عملکردی باشید که دعوا و منازعه در آن یک مورد عادی بوده باشد. مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند نحوه ایجاد صلح با گذشته و شکستن این چرخه را به شما آموزش دهد.

شناسایی بذرها و عوامل ایجادکننده استرس زوجین

شما با استفاده از دید یک کارشناس با تجربه، می‌توانید رفتارها و عادت‌هایتان که به اصلاح شدن یا حذف شدن نیاز دارند را مشخص کنید. از هزینه کردن نترسید چراکه زندگی یک عمر شما بسته به این انتخاب است. تست‌های مشاوره ازدواج را به صورت کامل انجام دهید و حتماً برای آن زمان بگذارید.

کلاس‌های مربوط به مشاوره باعث ایجاد تداخل در برنامه روزمره شما خواهد شد، به خصوص در صورتی که ساعات کاری شما زیاد باشد و برای آخر هفته‌ها برنامه‌های مفصلی داشته باشید، مشخص کردن و ادامه دادن قرارهای ملاقات یا توجه کامل به جلسات سخت خواهد بود.

استرس شروع کردن فرآیند مشاوره

شروع کردن فرآیند مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند دلسردکننده باشد، چراکه بررسی رابطه می‌تواند منجر به ایجاد استرس و مشکلات بیشتری شود. هر چند که این مورد در کوتاه مدت مضر است، اما می‌تواند در بلند مدت مفید باشد.

لزوم تست‌های روانشناختی پیش از ازدواج

به طور کلی، تست‌های روانشناختی، از جمله ابزارهای مفید و کاربردی برای پی بردن به وضعیت شخصیتی یک فرد است. تست روانشناسی قبل از ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کنار چند جلسه مشاوره قبل از ازدواج، می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید درنظر گرفته شود. براساس آمار و ارقام‌های اعلام شده، در هر سال حدود یک سوم از ازدواج‌های صورت گرفته به طلاق و جدایی ختم می‌شود. با تأملی در این آمار مرعوب‌کننده و جدی، اهمیت مشاوره‌ها و تست‌های روانشناسی قبل از ازدواج بیش از پیش نمایانگر می‌شود.

بسیاری از زوج‌ها که به زندگی کنار همدیگر ادامه می‌دهند، به معنای رضایت کامل و جامع آنها از زندگی خود نیست. بالغ بر ۳۰ درصد زوج‌هایی که زندگی مشترک خود را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند، هیچ‌گونه رضایت کاملی از زندگی خود ندارند و تنها به خاطر مؤلفه‌های مختلفی نظیر تأمین نیازهای مالی و نگهداری از فرزندان، زندگی مشترک خود را پیش می‌برند.

از سوی دیگر، هیچکس قادر نیست پیش‌بینی کند که در آینده زندگی خوب یا بدی خواهد داشت. در چنین شرایطی، استفاده از خدمات مشاوره قبل ازدواج و تست روانشناسی قبل از ازدواج، برای بررسی و ارزیابی میزان تفاهم و سازگاری زوجین بسیار تأثیر گذار و مؤثر است.

انواع تست‌های ازدواج

تست‌های روانشناسی انواع مختلفی دارد و طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. متأسفانه بسیاری از مجلات زرد و یا سایت‌های غیرتخصصی، تست‌هایی نامعتبر را با عناوین انواع تست ازدواج در دسترس عموم قرار می‌دهند و بسیاری از افراد را به این روش علمی بدبین می‌کنند. تست‌های معتبر در تشخیص بیماری، شناخت از فرد، میزان هوش و استعداد، توانایی و مهارت‌ها کمک بزرگی می‌کنند. در تست‌های شخصیت و پیش از ازدواج تنوع زیادی وجود دارد.

یکی از نمونه تست‌های شخصیت، تست هارتمن است که در آن شخصیت افراد در چهار رنگ طبقه‌بندی می‌شود. رنگ زرد، نماد لذت و تفریح، رنگ سفید به معنای آرامش و صلح، رنگ آبی نشان دهنده صمیمیت و رنگ قرمز مفهوم قدرت را می‌رساند. با توجه به تست‌های شخصیت شناسی هارتمن می‌توان از ارزش‌های محوری شخص اطلاعات کافی به دست آورد.

از انواع دیگر تست‌های روانشناسی می‌توان به نئو، تست عشق استنبرگ، تست بلوغ عاطفی، تست تعارضات زناشویی، تست بندرگشتالت، تست شخصیت شناسی، ام ام پی آی، تفاهم زوجین، سازگاری زوجین، تعارضات زوجین، کیفیت زندگی و طرح‌واره اشاره کرد.

کد خبر 601300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.