احداث کارخانه هاضم بی‌هوازی با ظرفیت دانش‌بنیان‌ها/اصفهان پیشتاز اجرای قانون پسماند درکشور

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه درصدد به صفر رساندن دفن زباله هستیم که در این راستا نیاز به فرهنگ‌سازی داریم، گفت:بیشتر پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بر پایه استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برنامه‌ریزی شده است که مهم‌ترین آن‌ها احداث کارخانه هاضم بی‌هوازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز_ سه‌شنبه هشتم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند زیرمجموعه شهرداری اصفهان با هدف حفظ محیط زیست و توسعه پایدار شهری راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند، نخستین سازمانی در شهرداری اصفهان است که دارای برنامه راهبردی ۱۴۰۵ است، افزود: این برنامه در واقع یک چشم‌انداز راهبردی و عملیاتی است که مجموعه مدیریت پسماند شهرداری را هدایت می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، تصریح کرد: بیشتر پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بر پایه استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برنامه‌ریزی شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها احداث کارخانه هاضم بی‌هوازی است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم هاضم بی‌هوازی مواد آلی که در حال حاضر به صورت هوازی به کمپوست تبدیل می‌شود را در راکتورهای سرپوشیده در فرایندهای یک ماه به کود کمپوست تبدیل می‌کند که خروجی نخست آن کود کمپوست باکیفیت و خروجی دوم گاز برای تولید انرژی است.

ساکتی ادامه داد: تولید پنج متر مکعب بیوگاز به صورت روزانه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۵، دست‌یابی به دانش بهره‌برداری و بومی‌سازی کارخانه هاضم بی‌هوازی به روش خشک، تبدیل پسماند به انرژی در راستای توسعه پایدار مدیریت شهری و از جمله مزایای اجرای این پروژه است.

انتقال روزانه ۹۰۰ تن پسماند به کارخانه پسماند

وی اظهار کرد: در شهر اصفهان روزانه حدود ۹۰۰ تن پسماند تولیدی شهروندان به کارخانه کود آلی منتقل می‌شود که با پردازش حدود ۶۰۰ تن مواد آلی، کود کمپوست با کیفیت برای عرضه به کشاورزان و استفاده در فضای سبز شهری تولید می‌شود.

ساکتی ادامه داد: سه خط پردازش در کارخانه پسماند فعال است که در یک خط آن روزانه ۱۵۰ تن کود کمپوست از مواد آلی تولید می‌شود و در خط دوم نیز مواد ریجکتی جمع آوری و دفن می‌شود.

وی با اشاره به تولید شیرابه، تصریح کرد: شیرابه زباله‌ها در فرایندهای مختلف نقل و انتقال پسماند، تبدیل مواد آلی به کود کمپوست، در سالن پسماند و یا در حالت تبخیر وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه نباید وجود شیرابه در حالت تبخیر را در آمار و ارقام محسوب کرد، اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود ۳۵۰ تن روزانه شیرابه تولید می‌شود، عدد صحیحی نیست، در حقیقت روزانه در کارخانه کود آلی حدود ۴۰ تن شیرابه حاصل از پسماندهای شهری اصفهان تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای اولین‌بار بحث مدیریت شیرابه انجام و تمامی بخش‌های کارخانه کانال‌کشی شد تا شیرابه‌ها به لاگن‌های تبخیری منتقل شود، بنابراین در حال حاضر دفن شیرابه نداریم و به روش تبخیری عمل می‌کنیم که این اقدام دستاورد بسیار مهمی در زمینه جلوگیری از آلودگی منابع آبی و خاک به‌شمار می‌رود.

ساکتی با اشاره به اجرای پروژه تصفیه پسماند، گفت: از پروژه‌های سال جاری، پروژه تصفیه شیرابه با مشارکت بخش خصوصی است که در مرحله فنی برای عقد قرارداد است و با اجرای آن به عدد ۱۰ مترمکعب تصفیه شیرابه می‌رسیم که از این آب در چرخه حوزه پسماند استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر شهروندان در تولید پسماند شهری بعضی مسائل را در مبدا کنترل کنند، بسیاری از مشکلات را در مقصد نخواهیم داشت.

مواد غیر آلی به سوخت تبدیل می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیرولیز یا تجزیه حرارتی دیگر پروژه شاخص سازمان مدیریت پسماند است، گفت: با بخش خصوصی قراردادی منعقد کرده‌ایم تا مواد غیر آلی به سوخت تبدیل شود، در این راستا در مرحله آزمایشی ۱۰ تن از زباله‌های غیر بازیافتی با استفاده از تکنولوژی حرارتی به سوخت تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام اقدامات برای تبدیل ضایعات پسماند به سوخت انجام شده است و در مرحله تست سرد قرار دار، افزود: پس از آزمایش نهایی در اوایل آبان‌ماه سوخت پیرولیزی تولید خواهد شد که گام مؤثری در امحای مواد غیر بازیافتی و غیر آلی است.

ساکتی تصریح کرد: تبدیل سالانه ۳۵۰۰ تن زباله غیر بازیافتی به سوخت، علاوه بر جلوگیری از دفن آنها، ارزش افزوده بالایی در راستای حفظ محیط زیست دارد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات اجرایی و عملیاتی ایجاد واحد سوخت پیرولیز در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ آغاز و اکنون به صورت کامل زیرسازی آن شامل تهیه تجهیزات و امکانات انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه دو خط تولیدی پیرولیز جدا از یکدیگر است، اظهار کرد: در این خطوط مواد بازیافتی در کوره‌ها حرارت داده و به سوخت تبدیل می‌شود، البته این سوخت قابلیت صادرات را نیز دارد؛ بهره‌برداری نهایی این پروژه تا پایان مهرماه یا اوایل آبان‌ماه سال‌جاری انجام می‌شود و پس از طراحی‌های اولیه پروژه به فاز ۳۰۰ تن می‌رسد که با احداث آن دیگر دفن پسماند نخواهیم داشت.

راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی

وی با اشاره به مدیریت پسماندهای ساختمانی، گفت: روزانه ۳۵۰۰ تن از نخاله‌های ساختمانی به سایت گردنه زینل منتقل می‌شود.

ساکتی راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی و احداث مجموعه مدیریت پسماند ساختمانی را از جمله پروژه‌های شاخص این سازمان معرفی کرد و افزود: سامانه هوشمند یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی شامل مدیریت و کنترل پسماند ساختمانی از مبدا تا مقصد است.

وی ادامه داد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان حمل‌ونقل بار منعقد شده است، از ابتدای خردادماه سال جاری برای هرگونه خاک‌برداری و حمل نخاله باید به کارگزاری‌ها مراجعه و مقدار خاکبرداری و نخاله به صورت دقیق از مبدا تا مقصد مشخص و ثبت شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: طبق برآورد کارشناسان سایت گردنه زینل تا ۵۰ سال آینده ظرفیت تخلیه نخاله‌های ساختمانی را دارد، اما طی مکاتباتی با استانداری درخواست تعیین زمینی در غرب شهر اصفهان برای تخلیه نخاله ساختمانی را کردیم تا بخشی از نخاله‌هایی که به صورت غیرقانونی در مکان‌های متعدد شهر تخلیه می‌شود را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از مشکلات سایت گردنه زینل مشترک بودن ورودی و خروجی این سایت بود که طی یک پروژه عمرانی با هزینه ۳.۵ میلیارد تومانی ورودی و خروجی این سایت دوبانده شده است.

ساکتی گفت: درصدد ایجاد و راه‌اندازی فاز هزار تنی بازیافت نخاله‌های ساختمانی تا پایان سال جاری هستیم که در این راستا انتخاب پیمانکار آن انجام شده و قرار است بر اساس آن، نخاله‌های ساختمانی که قابلیت بازیافت دارند، برای مصرف مجدد در چرخه بازیافت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در بخش هاضم بی‌هوازی به دو خط جدید نیاز داشتیم که این خطوط برای افزایش مواد آلی ضروری است و درصدد رفع نواقص آن هستیم، خاطرنشان کرد: این خطوط منحصر به فرد است که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد تا خطوط داخل کارخانه کمپوست به پنج خط برسد.

طراحی اپلیکیشن با محوریت تفکیک از مبدا

مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان ۷۲ ایستگاه ثابت و سیار جمع‌آوری پسماند خشک دارد، گفت: روزانه حدود ۷۵ تن پسماند خشک از طریق ایستگاه‌های بازیافت در شهر اصفهان جمع‌آوری و به محل پردازش کارخانه پسماند تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان پسماند خشک در شهر اصفهان بیش از مقداری است که تحویل داده می‌شود، تصریح کرد: تفکیک پسماند در مبدا یکی از چالش‌های این مجموعه است، زیرا برخی از شهروندان پسماندهای خشک را تفکیک نمی‌کنند، به مکان‌های غیر مجاز منتقل می‌کنند یا دوره گردها تحویل می‌دهند.

ساکتی تاکید کرد: تمام اقدامات فرهنگی و آموزشی ما در سال جاری در حوزه تفکیک از مبدا متمرکز شده است تا روند جداسازی پسماند خشک از مبدا و تحویل صحیح آن را به‌درستی به شهروندان آموزش دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا اپلیکیشنی با محوریت تفکیک از مبدا طراحی کرده‌ایم که از آبان‌ماه سال جاری فاز اول آن ارائه می‌شود؛ بر این اساس از شهروندان درباره روند تحویل پسماند خشک نظرسنجی می‌شود تا جزئیات این فرآیند روشن و اصلاحات لازم اعمال شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندان برای تحویل پسماند خشک کمتر به غرفه‌های بازیافت مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: در بعضی کشورها شهرداری برای دریافت پسماندهای خشک هزینه دریافت می‌کنند، اما در کشور ما این یک رسالت اجتماعی است که نباید به آن نگاه اقتصادی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در سال جاری هشت ایستگاه دریافت پسماند خشک در شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود و بر این اساس تعداد ایستگاه‌های ثابت و سیار به ۸۰ ایستگاه خواهد رسید، همچنین با دو هزار مجتمع تجاری و مسکونی در شهر برای تحویل پسماند خشک، قراردادهایی منعقد شده است که همراه با ارائه مشوق همکاری خود را در این زمینه افزایش دهند.

ساکتی با اشاره به اینکه موضوعات تشویقی برای ارائه پسماندهای خشک از سوی شهروندان را در دستور کار قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: بیمه آتش‌سوزی منازل به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ تومان را به عنوان مشوقی برای ارائه پسماند خشک پیش‌بینی کرده‌ایم.

اصفهان در اجرای قانون پسماند در کشور پیشتاز است

وی ادامه داد: گاهی برخی از شهروندان با نگاه خیرخواهانه پسماند خشک را به کودکان کار و دوره گردها تحویل می‌دهند که این موضوع کاملاً اشتباه است؛ چراکه ما نباید نگاه خیریه‌ای و ترحم‌آمیز درباره این مسائل داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد افرادی که پسماندهای خشک را جمع‌آوری می‌کنند از اتباع بیگانه هستند، تصریح کرد: مردم باید پسماندهای خشک را به ایستگاه‌های بازیافت تحویل دهند تا شهر متضرر نشود و البته نگاه زیست محیطی به جمع آوری پسماند داشته باشند.

وی با بیان اینکه ارائه پسماند یک رسالت اجتماعی از سوی مردم است و کمک‌های مردمی هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد، خاطر نشان کرد: اصفهان در اجرای قانون پسماند در کشور پیشتاز است و در این قانون رسالت ما و مردم مشخص شده است.

ساکتی گفت: امروزه بهره‌مندی از پروژه‌های دانش‌بنیان در دستور کار سازمان قرار دارد، این پروژه‌ها بر اساس مطالعات جهانی تهیه شده است، اما باید توجه داشت پروژه‌های کاربردی در مدیریت پسماند در دنیا متناسب با اقلیم، فرهنگ و شرایط اجتماعی متفاوت تعریف می‌شود و در شهر اصفهان نیز این شاخصه‌ها در نظر گرفته شده است که در این راستا دو پروژه RDf و پیرولیز حرارتی با توجه به اقلیم اصفهان و با به‌کارگیری به‌روزترین تکنولوژی‌های مدیریت پسماند در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه کاهش زباله، شیرابه و به طور کلی کاهش پسماند نقطه هدف مدیریت شهری است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان درصدد به صفر رساندن دفن زباله است که در این راستا به فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در منطقه شش شهرداری، پروژه موزه علوم و فنون به منظور آموزش دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: این مرکز، مسئول آموزش تخصصی به دانش آموزان در حوزه مدیریت پسماند است و سالانه ۳۰ هزار دانش‌آموز از این موزه بازدید می‌کنند؛ این نمایشگاه کاملاً هوشمند و در قالب مولتی مدیا بوده و آموزش کامل مدیریت پسماند در قالب فیلم عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی دو رکن اساسی برای تحول در مسائل زیست‌محیطی است، گفت: تولید ۱۶ کتاب نقاشی آموزشی، توزیع هشت هزار کارتن پلاست از ابتدای مهرماه در داخل مدارس، ایجاد پویش‌های مختلف آموزش محور با همکاری انجمن‌ها و سمن‌ها، تولید گسترده‌ای از مجموعه بروشورهای آموزشی، همچنین ارائه محصولات صوتی و تصویری در قالب محصولات دیجیتال و تولید مجموعه پادکست‌ها در رادیو بومرنگ شهر برای ارائه معضلات مدیریت پسماند، از جمله اقدامات این سازمان در راستای فرهنگ‌سازی است.

ساکتی تصریح کرد: هفدهم مهرماه همزمان با روز کودک و محیط زیست، محصولات دیجیتال و کتاب‌های دیجیتالی متناسب با موضوع آموزش در سازمان رونمایی خواهد شد، در این راستا پویش «مدیر شو» شامل مجموعه پوسترهایی در رابطه با کاهش و تفکیک پسماند طراحی شده و آماده توزیع است.

وی با اشاره به اینکه به‌کارگیری تکنولوژی‌های پسماند به شدت گران است یادآور شد: به طور مثال سیستم هاضم بی هوازی پسماند حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، لذا اجرای چنین پروژه‌هایی هرگز در قالب بودجه‌های شهرداری ممکن نبوده و باید بخش خصوصی و سرمایه گذاری خصوصی وارد شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه بودجه سازمان مدیریت پسماند در سال ۱۴۰۱، ۱۰۲ میلیارد تومان بوده است، گفت :۵۴ درصد از این بودجه مربوط به پروژه‌های عمرانی و مابقی آن به بودجه جاری است، البته ۳۰ میلیارد تومان نیز از سوی شهرداری مرکزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین و فناوری‌های جدید در سازمان مدیریت پسماند اختصاص یافته است.

کد خبر 601006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.