برگزاری کارگاه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی اصفهان

کارگاه یک روزه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی اصفهان برگزار خواهد شد.

روح‌الله جوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸، زمانی که هنوز پیاده‌روی اربعین در این وسعت شناخته شده نبود، عکاسی را در مسیر نجف اشرف به کربلای حسینی آغاز کردم و این کار را هر سال به غیر از دو سال ممنوعیت کرونایی، تا به امروز ادامه داده‌ام.

به گفته وی، در همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری پیاده‌روی اربعین، کتابی مصور را با عنوان «رحیل» به چاپ رساندم که همان سال در لندن رونمایی و اکران شد. آن زمان تبلیغ خوبی روی این کار و آثار عکاسی صورت گرفت و شناخت عمومی از پیاده‌روی اربعین را در پی داشت.

این عکاس و مستندساز اصفهانی درباره علت برپایی کارگاه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی، افزود: انتقال و آشنایی با تجربیاتی که در این مسیر با نگاه عکاسی ثبت شده است، یکی از اهداف برپایی این کارگاه یک روزه است.

وی با اشاره به سفرهای متعدد خود به عراق و نقاط مختلف این کشور، اظهار کرد: نگاه مردم عراق به عکاسی و فضای سیاسی و اجتماعی آن‌ها به عکاس ایرانی موضوعی است که یک عکاس یا فیلمبردار باید آن را بشناسد و با این شناخت به فعالیت هنری بپردازد.

جوانی تصریح کرد: آن‌چه در این کارگاه مطرح و بررسی می‌شود این است که فرد چندمین مرتبه است در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی حاضر می‌شود، با دوربین حرفه‌ای یا با دوربین تلفن همراه چه وقایعی را دنبال می‌کند. این مسیر چه ظرفیت‌هایی از نظر بصری برای عکاسی دارد تا یک عکاس بتواند در طول پیاده‌روی آنها را لحاظ کند و از این تجربه‌ها بهره ببرد.

وی با اشاره به شناخت و آشنایی با باید و نبایدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور عراق اضافه کرد: این موارد به نوعی یک چالش برای عکاسان محسوب می‌شود. اینکه کجاها و در چه مناطقی می‌توانند عکاسی کنند یا از چه امکانات و در چه سطحی استفاده می‌کنند. موارد و مسائلی است که دانستن آنها برای عکاسی اربعین ضروری است.

نگاه حداقلی و حداکثری در عکاسی

عکاس و مستندساز اصفهانی افزود: پس از بررسی این موارد با دو نگاه حداقلی و حداکثری در عکاسی اربعین روبه‌رو هستیم. در نگاه حداقلی یک زائر همزمان که در حال پیاده‌روی است، عکاسی با تلفن همراه خود را نیز انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: نگاه حداکثری به این شکل است که یک فرد از همان ابتدا با هدف عکاسی در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا و حتی سایر نقاط کشور عراق حاضر می‌شود. ممکن است این فرد با تهیه عکس روایتگر مجموعه‌ای باشد که بعدها ماندگار و تا مدت‌ها دیده شود. در این کارگاه برای هر دو دیدگاه حداقلی و حداکثری تجربیات و آموزش‌هایی داریم که با حاضران به اشتراک خواهیم گذاشت.

جوانی ایده‌یابی را موضوع دیگر مورد بررسی در کارگاه عکس اربعین دانست و گفت: تلاش داریم در کنار این تجربیات میدانی، عکس‌هایی را که طی این چند سال گرفته شده است، به نمایش بگذاریم؛ تصاویری که عکاسان کشورهای مختلف با رویکردهای مختلف گرفته‌اند و هر کدام نگاه خاص خود را دنبال می‌کند.

به گفته وی، در کنار این موارد، چگونگی تهیه مجموعه عکس در چنین فضاهایی توضیح داده می‌شود. اینکه در این فضا چه مجموعه عکس‌هایی می‌توان تهیه کرد یا اینکه با چه ایده‌هایی می‌توان پیش رفت و عکاسی کرد بررسی خواهد شد. بحث پیرامون تجربه‌های عکاسی با تلفن همراه نیز از دیگر بخش‌های این کارگاه یک روزه است.

این مستندساز و عکاس ادامه داد: حساسیت و ریسک عکاسی، این روزها با شرایط پیش آمده در عراق و ناپایداری اوضاع در این کشور بیشتر است و به فراخور این حوادث در این کارگاه مسیرهای امن را به حاضران معرفی می‌کنیم.

جوانی با بیان اینکه به دفعات در مسیر بغداد به کربلا عکاسی کرده است، افزود: با حوادثی که این روزها در عراق شاهد هستیم و حتی با فروکش کردن تنش‌های داخلی، به احتمال زیاد امسال با محدودیت‌های حضور و عکاسی در این مسیر مواجه خواهیم بود.

برگزاری کارگاه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی اصفهان

عراقی‌های دوستدار عکس

وی تصریح کرد: به‌طور کلی عراقی‌ها دوستدار عکس هستند و به شرط بهبود شرایط سیاسی و امنیتی، مشکلی در خصوص عکاسی اربعین در این ایام وجود ندارد. مسیر پیاده‌روی به‌گونه‌ای است که هر فردی که در این راه قدم می‌گذارد به نوعی به دنبال کار رسانه‌ای است و پیام عظمت و بزرگی این راهپیمایی کم‌نظیر را منعکس می‌کند.

این عکاس اصفهانی تاکید کرد: ممکن است در حاشیه کار عکاسی مشکلاتی ایجاد شود، به‌عنوان نمونه در مسیر طریق‌العلما (کوفه به کربلا) عکاسانی به قصد عکاسی وارد روستاهای اطراف می‌شوند که این موضوع ممکن است مشکل‌ساز شود. یک عکاس ابتدا باید اعتماد روستاییان را جلب کند و سپس اقدام به عکاسی کند، ضمن اینکه اگر مشکلی هم پیش بیاید و عکاس زبان عربی بلد نباشد، سوءتفاهم و چالش‌هایی را در پی دارد.

وی اضافه کرد: دو سال قبل «خانه مشروطه اصفهان» کارگاه مشابهی با محوریت عکاسی اربعین برگزار شد که استقبال خوبی از آن شد.

به گزارش ایمنا، کارگاه یک روزه عکاسی اربعین پنجشنبه _دهم شهریورماه_ از ساعت ۱۶ تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان در عمارت تاریخی سعدی واقع در خیابان استانداری است. این کارگاه به همت عکس خانه حوزه هنری اصفهان اجرا خواهد شد.

کد خبر 600991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.