بیشترین واردات اصفهان از چین است/ مجوز خروج کالاهای مورد نیاز موکب‌داران صادر شد

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: موکب‌داران اصفهان فقط از مرز مهران می‌توانند خارج شوند، محصولاتی همچون مرغ، گوشت، برخی از حبوبات و سبزی خشک‌شده از جمله محصولاتی است که مجوز خروج آن صادر شده است. بیشترین سهمیه پس از تهران به اصفهان داده شده است. استان اصفهان ۱۴۷ موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول کوهستانی پژوه روز _دوشنبه، هفتم شهریورماه_ در نشستی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در پنج ماهه ۱۴۰۱، صادرات استان اصفهان ۵۴۶ میلیون و ۹۹ هزار دلار به میزان ۸۲۱ هزار و ۹۹ تن کالا بوده که وزن آن نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد و ارزش آن هشت درصد رشد داشته است.

وی افزود: صادرات استان شامل ۵۳۰ قلم کالا شامل چدن آهن و فولاد ۲۲۳ میلیون دلار با سهم ۴۱ درصد و کاهش ۱۹ درصدی، محصولات پتروشیمی ۹۴ میلیون دلار با سهم ۱۷ درصد و رشد ۱۰ درصدی، محصولات لبنی ۴۷ میلیون دلار با سهم ۹ درصد و رشد هفت برابری، فرش ماشینی و دستباف ۳۷ میلیون دلار با سهم هفت درصدی، محصولات آهن و چدن ۳۷ میلیون دلار با سهم هفت درصد و رشد ۱۲۴ درصدی بوده است.

سهم بیش از ۳۸ درصدی عراق از صادرات استان

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: کشورهای هدف صادراتی اصفهان شامل عراق با سهم ۳۸.۹ درصدی، پاکستان با سهم ۱۹ درصدی، ترکیه با سهم هشت درصدی، افغانستان با سهم پنج درصد و ارمنستان با سهم پنج درصدی بوده است. ۲۰۷ میلیون دلار به عراق، ۱۰۴ میلیون دلار به پاکستان، ۴۵ میلیون دلار به ترکیه، ۳۰ میلیون دلار به افغانستان و ۲۶ میلیون دلار به ارمنستان صادرات انجام شده است.

کوهستانی اضافه کرد: تعداد اظهارنامه گمرک اصفهان ۸۴۱۵ عدد است به وزن ۵۴۶ هزارتن و ارزش ۳۲۹ میلیون دلار، همچنین تعداد اظهارنامه گمرک کاشان ۲۱۶۷ عدد به وزن ۱۵۶ هزارتن و ارزش ۱۳۴ میلیون دلار، تعداد اظهارنامه گمرک ذوب آهن ۸۸۴ عدد به وزن ۹۵ هزار تن و ارزش ۶۰ میلیون دلار، تعداد اظهارنامه گمرک فولاد مبارکه ۲۳۸ عدد به وزن ۲۴ هزار تن و ارزش ۲۱ میلیون دلار و تعداد اظهارنامه گمرک فرودگاه ۴۱ عدد به وزن ۷۶ هزار و ۷۲۳ کیلو گرم و ارزش دو میلیون دلار بوده است.

کاهش یک درصدی واردات در پنج ماهه ۱۴۰۱

وی ادامه داد: گمرک اصفهان سهم ۶۰ درصد، کاشان سهم ۲۵ درصد، ذوب آهن سهم ۱۱ درصد و فولاد مبارکه سهم چهار درصدی از صادرات استان داشته است. بیش از ۲۳۳ میلیون دلار در پنج ماهه ۱۴۰۱، واردات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک اصفهان گفت: واردات گمرکات استان اصفهان در پنج ماهه ۱۴۰۱ به میزان ۴۲ هزار و ۳۰۲ تن کالا با ارزش ۲۳۳ میلیون و ۳۰۵ هزار دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن معادل پنج ماهه سال گذشته و از نظر ارزش یک درصد رشد داشته است.

واحدهای تولید از منافع واردات بهره می‌برند

کوهستانی اضافه کرد: ۵۰۱ نوع کالا به استان وارد شده که عمده آن وسایل ماشین‌آلاتی بوده است، بنابراین واحدهای تولید از منافع واردات بهره می‌برند. سهم چین از واردات استان ۷۰ میلیون دلار، کره جنوبی ۴۴ میلیون دلار، ترکیه ۳۳ میلیون دلار، آلمان ۱۸ میلیون دلار و ایتالیا ۱۶ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: سه گمرک مهم وارداتی در استان فعال است. گمرک اصفهان سهم ۸۲ درصدی از واردات داشته و در جایگاه دوم گمرک فولاد مبارکه با ۱۶ درصد است.

رشد ۹۵ درصدی درآمد گمرک استان اصفهان

کوهستانی اضافه کرد: با توجه به تغییراتی که در نرخ ارز ایجاد شد، درآمد گمرکات استان به ۸۳۲ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه با ۱۳ درصد رشد تعداد فعالان مجاز اقتصادی استان به ۴۴ رسیده و ۳۰ درصد رشد داشته است. تعداد انبارهای اختصاصی استان به ۳۸ باب رسیده که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان با اشاره به موضوع استرداد حقوق ورودی کالاهای وارداتی، گفت: در پنج ماهه سال جاری ۴۳ میلیارد تومان استرداد حقوق ورودی در استان داشته‌ایم. در یک‌ساله دولت سیزدهم، ۱,۴۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴ درصد رشد داشته است.

رشد هفت درصدی تعداد پرونده‌های قاچاق کالا

کوهستانی اضافه کرد: در بخش مبارزه با قاچاق کالا در پنج ماهه ۱۴۰۱، ۸۱۱ فقره به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال پرونده قاچاق کالا تشکیل شده است. این میزان از نظر تعداد هفت درصد کاهش داشته است. در گمرک امانات پستی، ۲۳۲ بسته امانات وارداتی داشته‌ایم. ارزش ورودی این گمرک ۱۲۷ درصد رشد و ارزش خروجی آن ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: برای پشتیبانی از تولید و دانش‌بنیان‌ها، تصویب بسته حمایت از تولید، صادرات و فعالان اقتصادی با محوریت شعار در سال‌های (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها )۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) در شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی تصویب و در استان اجرایی شده است. ترمینال کانتینری گمرک اصفهان در روز آتی افتتاح خواهد شد، اکنون ۱۱۸ کانتینر خالی در این مکان موجود بوده و ظرفیت نگهداری هزار دستگاه کانتینر وجود دارد که کمک ویژه‌ای به صادرات استان می‌کند.

گمرک اصفهان مجاز به ترخیص پارچه و منسوجات شد

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: براساس مصوبات شورای گفت‌وگو، گمرکات اصفهان مجاز به ترخیص پارچه و منسوجات شد. قرار است گمرک تخصصی صنایع دستی در کل کشور ایجاد شود. مجوز ایجاد گمرک تخصصی نمایشگاهی به استان اصفهان داده شده است که پس از ایجاد زیرساخت شبکه، راه‌اندازی خواهد شد.

کوهستانی اضافه کرد: تا پایان سال گذشته صادرات محصولات خام معدنی مشمول عوارض و مالیات بوده است، امسال این موضوع در دست بررسی است تا وصول یکی از این موارد انجام شود.

استان اصفهان ۱۴۷ موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین دارد

وی همچنین تصریح کرد: موکب‌داران اصفهان فقط از مرز مهران می‌توانند خارج شوند، محصولاتی همچون مرغ، گوشت، برخی از حبوبات و سبزی خشک‌شده از جمله محصولاتی است که مجوز خروج آن صادر شده است. بیشترین سهمیه پس از تهران به اصفهان داده شده است. استان اصفهان ۱۴۷ موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین دارد.

کد خبر 600700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.