سن اعتیاد در ایران و شیوع آن پایین‌تر از سایر کشورهای دنیاست

دبیرکل ستان مبارزه با موادمخدر کشور گفت: در کشور به نسبت سایر کشورهای دنیا سن اعتیاد و نرخ شیوع پایین‌تر از سایر کشورهای دنیا است، اما به آن راضی نبوده و باید به کمترین حد ممکن دست بیابیم.

به گزارش ایمنا، همزمان با پنجمین روز از هفته دولت و طی سفر دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر کشور و با حضور استاندار فارس، دادستان عمومی و انقلاب شهر شیراز و فرمانده نیروی انتظامی استان فارس اولین مرکز هوشمند آموزشی درمانی اعتیاد کشور افتتاح شد.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره مائده در خصوص نجات انسان، افزود: بنا به گفته امام (ره) نجات معتاد نجات یک جامعه است و به فرمایش مقام معظم رهبری این امر یک جهاد مقدس است.

سردار مؤمنی با بیان اینکه امید است ایجاد چنین مراکزی بتواند به عنوان الگویی باشد که بتوان آن را به سراسر کشور تعمیم داد، گفت: در فارس با همت استاندار فارس در موضوع معتادان متجاهر و درمان آن‌ها ورود جدی شده که با مشارکت سپاه استان این مکان برای درمان معتادان متجاهر اختصاص یافت و با توجه به آغاز اقدامات عمرانی این مرکز در بهمن ماه سال گذشته، این مرکز صبح امروز به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه این گام بسیار مهمی است، اما کافی نیست، گفت: باتوجه به بازدید صورت گرفته از یک مرکز درمانی دیگر، ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس در صورت توافق این مرکز هم افتتاح و به دیگر مراکز درمانی خواهد پیوست تا ظرفیت و مکان برای پذیرش معتادان متجاهر در شهر شیراز کامل شود.

دبیرکل مبارزه با موادمخدر کشور بر مردمی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای پیشگیری و توانمند سازی و اشتغالزایی بعد از طی شدن دوره درمان با استفاده از ظرفیت خیران تأکید کرد و افزود: ظرف یکسال گذشته خیران استقبال بسیار خوبی در این حوزه داشتند و امید است با استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی و هماهنگی بخش‌های مختلف بتوانیم ساماندهی خوبی در حوزه اعتیاد داشته باشیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه اولین جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر با حضور ریاست جمهوری برگزار شد، ایشان پیگیر موضوع معتادان متجاهر در کوتاه مدت هستند و تاکید دارند که موضوع معتادان متجاهر یک اولویت اصلی با انجام کار کوتاه مدت است.

سردار مؤمنی گفت: از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که رئیس‌جمهور بر آن تأکید بسیاری دارند موضوع پیشگیری است و مجموعه دست اندرکاران نظام، کشور و استان‌ها باید با مشارکت مردم کاری کنند تا فردی گرفتار این حوزه نشود.

دبیر کل مبارزه با موادمخدر کشور با بیان اینکه معتادین متجاهری که گرفتار این گرداب شده‌اند وظیفه ماست تا آن‌ها را یاری کنیم، افزود: در این خصوص معتادانی که از خانواده طرد شده و بسیاری از جرایم دیگر را به دلیل ادامه حیات انجام می‌دهند نیازمند یاری بیشتری هستند. اما این اولویت کوتاه مدت و مداوم است و ریاست جمهوری به جد پیگیر این موضوع هستند.

مؤمنی افزود: در راستای وظایفی که برای سپاه و نیروی انتظامی تعریف شده موضوعی به عنوان نگهداری و راه اندازی مراکز نگهداری از معتادین متجاهر تعریف نشده است و وظیفه ذاتی این نهادها نیست، اما این دو نهاد مجاهدانه این وظیفه را پذیرفتند و پای کار آمدند تا ایجاد چنین مراکزی با ظرفیت پذیرش ۵۰۰ نفر صورت گیرد و این آغاز کار است و از کلیه دستگاه‌های اجرایی و بویژه استانداری فارس این درخواست را داریم تا استان فارس که در بیشتر موارد نمونه است، در این زمینه هم الگو و نمونه کشوری باشد.

مؤمنی افزود: امید است طی چند ماه آینده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع معتادین متجاهر را در فارس و شهر شیراز به اتمام برسانیم و به سمت توانمندسازی و مأموریت اصلی و راهبرد اساسی خود که اقدامات پیشگیرانه می‌باشد، قدم برداریم.

وی ادامه داد: در حوزه مواد مخدر چهار حوزه مقابله با عرضه و توزیع مواد مخدر، درمان، اقدامات پیشگیرانه و توانمند سازی دنبال می‌شود.

سردار مؤمنی با اشاره به اجرای طرح‌های پیشگیری، گفت: در حوزه پیشگیری طرحی با عنوان یاریگران زندگی تصویب شد که در این طرح از تمام ظرفیت‌های کشور از جمله نهادهای فرهنگی، مردمی و دولتی استفاده شود تا موضوع پیشگیری دنبال شود و در این طرح که با اولویت آموزش و پرورش آغاز شد تاکنون ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفته است.

وی گفت: مقرر شده است تا طرح یاریگران زندگی ظرف یک ساله آینده در یک هزار مدرسه اجرا شود.

انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای فرهنگی، حوزه علمیه، صدا و سیما، وزارت ارشاد و نهادهای مردمی و فعالیت سه هزار سازمان مردم نهاد در حوزه اجرای اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد از دیگر اقداماتی بود که دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در پایان این مراسم به آن اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر 600682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.