معرفی تارا ایران خودرو / بررسی مشخصات تارا

تارا، اتومبیل سدان‌دار تولید ملی است که علاوه بر پیشرانه قدرتمندی که دارد از طراحی منحصر به فرد و باشکوهی برخوردار است.

استفاده از استانداردهای ایمنی بالا در ساخت این ماشین توسط طراحان و تولیدکنندگان داخلی موجب شده تا به عنوان یک خودروی مقرون‌به‌صرفه و ایمن در بین خانواده‌های ایرانی شناخته شود. تولید خودرو تارا در دو نوع دستی و اتوماتیک موجب شد تا بازار برای خرید و فروش آن مهیا شود.

معرفی خودرو تارا

شرکت خودروسازی داخلی ایران خودرو از طریق همکاری با شرکت تجاری پژو فرانسه موفق شد تا خودروهای پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ را تولید و روانه بازار کنند. اما به دلایل شرایط اقتصادی و ایجاد تحریم‌های برجام از جانب آمریکا، ادامه این همکاری لغو گردید. این عامل بزرگی شد تا طراحان و تولیدکنندگان داخلی به فکر تولید ماشین تارا به عنوان یک خودروی ملی بیفتند.

کمپانی ایران خودرو موفق شد با دانش کارشناسان و طراحان داخلی با استفاده از پلتفرم PF۱ سیتروئن و ارتقا آن به پلتفرم IKP۱ همراه با ایجاد تغییرات اساسی در طراحی ظاهری و داخلی پژو ۳۰۱، مدل ماشین تارا را در خط تولید خود قرار دهد.

خودروی تارا با نام K۱۳۲ در بازار شناخته می‌شود. در ابتدای ساخت این اتومبیل ملی با جعبه دنده دستی تولید و به صورت طرح‌های پیش‌فروش در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار گرفت. این خودرو یکی از ماشین‌ های ایران خودرو است که امروزه در دو مدل دستی و اتوماتیک همراه با مشخصه خاص خود یعنی استاندارد آلایندگی U۵ و سازگار با محیط زیست توسط کمپانی ایران خودرو ساخته می‌شود.

خودرو تارا یکی از سدان‌دارهای داخلی است که به دلیل وجود فضای کافی در کابین و صندوق عقب مناسب برای خانواده‌های ایرانی است. این ماشین بر اساس قیمت روز خودرو ایران خودرو برای خرید از قیمت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ای بهره می‌برد.

معرفی تارا ایران خودرو / بررسی مشخصات تارا

مشخصات فنی

همان‌طور که گفته شد، خودروی تارا بر روی پلتفرم پژو ۳۰۱ تولید شده است که این باعث شد مشخصات فنی آن تقریباً با خودروی فرانسوی مشابه باشد. استفاده از پیشرانه قدرتی UT5P با میزان حجم ۶/۱ لیتر قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن بر متر را تولید می‌کند. این مشخصه در کشور فرانسه به EC5 نامگذاری شده است.

قدرت تولید شده با کمک یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. در نوع اتوماتیک پیشرانه قدرت را به گیربکس ۶ سرعته می‌رساند. مقدار زمانی که این ماشین نیاز دارد از سرعت صفر به ۱۰۰ برسد، ۵/۱۲ ثانیه است. مقدار حداکثری سرعتی که پشتیبانی می‌کند، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت کم خودرو موجب شده تا در گروه اتومبیل‌های خوش مصرف قرار گیرد به طوری که ۷ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر مصرف می‌کند.

طراحی ظاهری

ایجاد تغییر در طراحی ظاهری پژو ۳۰۱ از اهداف اصلی تولید خودرو تارا بوده است. هرچند این طراحی مورد انتقاد تعداد بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه خودروسازی قرار گرفت اما نمی‌توان در این باره محدودیت‌ها اقتصادی و مشکلات دیگر را نادیده گرفت. با همه این توضیحات، طراحی ظاهر این ماشین توانست نظر خانواده‌های ایرانی را به خود جلب کند.

از جمله ویژگی‌های طراحی ظاهری این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· استفاده از رینگ‌های آلومینیومی در نوع اتوماتیک

· به کار بردن رینگ‌های فولادی اسپرت در نوع دستی با هدف جذب جوانان

· استفاده از چراغ‌های جلو همراه با لامپ نئون و چراغ روز

· طراحی زیبا چراغ‌های عقب

· استفاده از فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی این خودرو ملی

· وجود فرمان و دسته دنده چرم در نوع اتوماتیک

· فضای جادار و بزرگ داخلی کابین برای ۴ الی ۵ سرنشین

· صندوق عقب مناسب خانواده‌های پرجمعیت

معرفی تارا ایران خودرو / بررسی مشخصات تارا

تجهیزات و امکانات

به کار بردن آپشن‌ها و امکانات بر روی خودرو تارا موجب شد تا به عنوان یک رقیب اصلی ماشین‌های چینی شناخته شود. با توجه به اینکه خودرو جدید کمپانی ایران خودرو است، امکانات خاصی بر روی آن نصب شده است. برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

· فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی

· مه شکن‌های جلو و عقب

· نشانگر زمان تعویض دنده

· آینه‌های برقی

· تهویه مطبوع

و...

کلام پایانی

تارا از جمله خودروهای تولید داخل توسط کمپانی ایران خودرو است. استفاده از پیشرانه قدرتی قوی، مصرف سوخت پایین، سازگار بودن با محیط زیست، به کار بردن امکانات و آپشن‌های ویژه در طراحی ظاهری و داخل کابین و... ویژگی‌های بارز این خودرو به شمار ‌می‌روند.

سامانه معرفی خودروهای متنوع داخلی و خارجی https://car.ir به شما کمک می‌کند تا با اطلاعات کافی در مورد خودروی تارا اقدام به خرید کنید. در این سایت شما می‌توانید تمامی خصوصیات این خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

کد خبر 600660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.