کم‌رنگ شدن مراسم آئینی با ورود مستقیم دولت

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان گفت: آئین‌ها از دل مردم و فرهنگ و آداب و رسوم عامه بیرون آمده است، تجربه ثابت کرده است هر جا که دولت به شکل مستقیم وارد این فعالیت‌های مردمی شده، آن آئین کمرنگ شده یا حتی از بین رفته است.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آئین‌ها از دل مردم و فرهنگ و آداب و رسوم عامه بیرون آمده است، بنابراین اگر سایه دولت بالای سر آن باشد، شکل مردمی و آئینی خود را از دست می‌دهد و به سمت‌وسوی رخداد و رویداد می‌رود. همین موضوع تا حدودی کار ما را در این مرکز سخت کرده است. زیرا باید بدانیم تا چه حدومرزی می‌توانیم در آئین‌ها ورود کنیم که شکل حمایت دولتی محسوس و ملموس نباشد تا آن رسم کهن مردمی از شکل آئینی خود خارج نشود.

وی افزود: به تجربه ثابت شده است هر جا که دولت به شکل مستقیم وارد این فعالیت‌های مردمی شده، آن آئین کمرنگ شده یا حتی از بین رفته است. مصداق این موضوع را در چند سال اخیر می‌توانیم به‌وضوح در رابطه با جشن‌های نیمه شعبان مشاهده کنیم.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان ادامه داد: نیمه شعبان‌هایی که قدیم‌ترها مردم برگزار می‌کردند بسیار پرشورتر از جشن‌ها و فعالیت‌های کنونی بود؛ این مراسم امروزه با ورود شماری از نهادهای دولتی و غیرمردمی کمرنگ شده است و شکل و شمایل سابق را ندارد.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است در تعزیه‌هایی که برگزار می‌شود، دخالت نداشته باشیم و به آیین‌هایی بپردازیم که یا به فراموشی سپرده شده‌اند یا اجرای آن‌ها از توان مردم خارج است. در هر صورت حمایت دولت از این مرکز می‌تواند اثربخش باشد. کمک‌های فکری و مالی خوبی از طرف شهرداری به این مرکز شده و حتی دغدغه‌هایی که مدیران ارشد شهر اصفهان در خصوص هنرهای آئینی و ملی به‌ویژه در حوزه آئین‌های فراموش‌شده و کمتر پرداخته‌شده دارند، ستودنی است.

قربانی تصریح کرد: حوزه آئینی به بسیاری از هنرها تنه می‌زند و این گاهی باعث موازی‌کاری می‌شود. ما در شورای تخصصی مرکز، خط‌های تفکیکی بین هنرها را مشخص می‌کنیم تا اگر هم موازی‌کاری شکل گرفت، سمت‌وسوی آن در جهت تکمیل فعالیت‌ها باشد. به‌عنوان مثال در حوزه هنرهای نمایشی با «تالار هنر» یا در بخش موسیقی با «هنرسرای خورشید» اشتراک‌هایی داریم. در حقیقت حوزه آئینی به‌نوعی با همه هنرها مرتبط است.

وی اضافه کرد: مشکل اساسی مرکز هنرهای ملی و آئینی فضای محدود آن در چند ماه اخیر بود که از چند روز گذشته فضای بزرگ‌تری در عمارت هنرمند در اختیار این مرکز قرار گرفت تا بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه کند.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان اظهار کرد: در حوزه آئینی مشکل ازدیاد مخاطب را داریم. حتی گاهی به تبلیغات شهری و مجازی نیاز نداریم. در اجرای برخی برنامه‌های این مرکز مانند پرده‌خوانی یا شبیه‌خوانی با کمبود فضا برای مخاطبان مواجه هستیم و این به‌خوبی در برنامه‌های عمومی مشهود است.

وی گفت: برای این امر یک شورای پژوهش‌محور در مرکز تشکیل شده است که اردشیر صالح‌پور، دکترای هنرهای نمایشی که در حوزه هنرهای آئینی کتاب‌ها و مقالات زیادی دارد و اکنون هم رئیس «انجمن یونیما» در ایران است، عضو این شورا است.

قربانی تصریح کرد: همچنین سیدمیراحمد محیط‌طباطبایی که نماینده «ایکوم» در ایران است و در حوزه هنرهای آئینی به‌ویژه در اصفهان کارهای بسیاری انجام داده و در واقع یک آیین‌شناس متخصص در حوزه آئین اصفهان است به همراه محمد عیدی، مدیر مجموعه اصفهان‌شناسی و خانه ملل و فعال در حوزه تاریخ و فرهنگ عامه، عضو این شورا هستند.

کد خبر 599995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.