آخرین آمار حوزه گردشگری استان اصفهان + جدول

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی است که ۱۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است، مقوله‌ای که هر چه بیشتر می‌گذرد ابعاد و فرصت‌های تازه‌تری در آن رخ می‌دهد که ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

گردشگری، امروزه بیش از هر صنعت دیگری در دنیا مورد تاکید دولت‌ها است و بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری، بودجه‌ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده‌اند سه برابر بودجه‌ای است که دولت‌ها صرف امور دفاعی و امنیتی می‌کنند، این رقم ۱۱ درصد درآمد ناخالص (GDP) کل جهان است.

براساس آمارهای موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره‌مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است اما، نقشه راه اصولی متناسب با این ظرفیت‌ها در توسعه بسترهای گردشگری، اشتغالزایی و تولید ثروت وجود ندارد.

با آنکه دولت‌ها در ایران، همواره به نقش و اثربخشی این صنعت در اقتصاد کشور اذعان داشته‌اند اما، به رغم تلاش‌ها توسعه گردشگری و رشد ارزش افزوده این بخش با نقشه راه هدفمند و تعاریف جامع هنوز به بار ننشسته است.

وضعیت حوزه گردشگری در اصفهان

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تعداد کل بازدیدکنندگان از اماکن و بناهای تاریخی این استان را اعلام کرد.

بر این اساس، آمار اعلامی مربوط به سال‌های ۹۵ تا سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ در هر دو بخش گردشگران داخلی و خارجی وارد شده به استان اصفهان بوده و بخشی از کاهش یا افزایش اعداد و ارقام به ثبت رسیده مربوط به ماه‌های شیوع بیماری کووید -۱۹ است.

آمار حوزه گردشگری در سال ۹۵

طبق این آمار، دو میلیون و ۵۱۲ هزار و ۷۱۰ گردشگر با نرخ رشد ۱۷.۹ درصد در سال ۹۵ از اماکن تاریخی اصفهان بازدید کرده‌اند که ۵۰۱ هزار و ۱۵۳ نفر از آمار با نرخ رشد ۶۳.۹ درصد مربوط به گردشگران خارجی است.

آمار حوزه گردشگری در سال ۹۶ و ۹۷

سال ۹۶، دو میلیون ۵۴۵ هزار و ۳۱۰ گردشگر داخلی با رشد ۲۶.۵ درصد و ۵۵۰ هزار و ۶۶۸ گردشگر خارجی با نرخ رشد ۹.۵ درصد به ثبت رسیده و برای سال ۹۷، سه میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۷ نفر گردشگر با نرخ رشد ۲.۷ درصد از اصفهان بازدید کرده‌اند که از این میان دو میلیون و ۷۵۸ هزار و ۱۶۷ نفر با رشد ۸.۴ درصدی در بخش گردشگران داخلی و ۴۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر با کاهش ۲۳.۴- در بخش گردشگران خارجی بوده است.

آمار حوزه گردشگری در سال ۹۸

در سال ۱۳۹۸ در مجموع دو میلیون و ۸۳۷ هزار و ۸۳ نفر گردشگر خارجی و داخلی به اصفهان سفر کرده‌اند که ۱۰.۸- درصد کاهش نشان می‌دهد. از این میان دو میلیون و ۴۳۴ هزار و ۱۶۶ نفر با نرخ کاهش ۱۱.۷- درصد مربوط به گردشگران داخلی و ۴۰۲ هزار و ۹۱۷ گردشگر خارجی با نرخ کاهش ۴.۴- درصد روبه‌رو بوده است.

آمار حوزه گردشگری در سال ۹۹

مجموع گردشگران در سال ۱۳۹۹ که در آن سال شاهد شیوع فراگیر ویروس کرونا بودیم، ۱۹۹ هزار و ۸۳۹ نفر با نرخ کاهشی ۹۳- ثبت شده که از این بین ۱۹۹ هزار و ۱۵۶ گردشگر داخلی با نرخ کاهش ۹۱.۸- و ۶۸۳ نفر گردشگر خارجی با کاهش ۹۹.۸- همراه بوده است.

آمار حوزه گردشگری در سال ۱۴۰۰

سال ۱۴۰۰ خورشیدی، ۶۶۸ هزار و ۱۸۳ نفر گردشگر با نرخ رشد ۲۳۴.۴ درصد که از این بین ۶۵۷ هزار و ۸۹۲ نفر گردشگر داخلی با نرخ رشد ۲۳۰.۳ درصد و ۱۰ هزار و ۲۹۱ نفر گردشگر خارجی با نرخ رشد ۱۴۰۶.۷ درصد ثبت شد.

طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰، مجموع گردشگران بازدید کننده از آثار و بناهای تاریخی استان اصفهان ۱۰۷ هزار و ۴۰۵ نفر با نرخ رشد ۱۷۱.۶ درصد ثبت شده که ۱۰۶ هزار و ۸۸۶ نفر گردشگر داخلی با نرخ رشد ۱۷۰.۷ درصد و همچنین ۵۱۹ نفر گردشگر خارجی با نرخ رشد ۹۸۱.۳ درصد به ثبت رسیده است.

در سه ماهه دوم سال گذشته، ۲۸ هزار و ۱۰۲ نفر گردشگر با نرخ کاهش ۶۳.۱- درصد وارد اصفهان شده‌اند که ۲۷ هزار و ۸۳۲ نفر گردشگران داخلی با نرخ کاهش ۶۳.۳- درصد و ۲۷۰ گردشگر خارجی با نرخ رشد هشت درصدی در این مدت ثبت شده است.

۲۶۲ هزار و ۳۴۸ گردشگر خارجی و داخلی با نرخ رشد ۱۱۹۶.۳ درصد در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ از این بناهای تاریخی دیدن کرده‌اند. ۲۵۸ هزار و ۸۱۴ نفر گردشگر با نرخ رشد ۱۱۸۶.۱ درصد و ۳۵۳۴ نفر گردشگر خارجی با نرخ رشد سه هزار درصدی، آماری است که فصل پاییز آن سال به ثبت رسیده است.

سه ماهه چهارم همان سال، ۲۷۰ هزار و ۳۲۸ نفر در مجموع با نرخ رشد ۳۲۳.۵ درصد ثبت شده که ۲۶۴ هزار و ۳۶۰ گردشگر داخلی با نرخ رشد ۳۱۴.۹ درصد و ۵۹۶۸ نفر با نرخ رشد ۲۱۰۲.۲ درصد گزارش شده است.

آمار گردشگری در سه ماهه نخست ۱۴۰۱

در سه ماهه نخست سال جاری نیز، یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۶۰ نفر گردشگر با نرخ رشد ۱۱۱۹.۸ درصد ثبت شده است. یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۹۲۸ نفر گردشگر داخلی با نرخ رشد ۱۱۰۹.۶ درصد و ۱۷ هزار و ۲۳۲ نفر گردشگر خارجی با نرخ رشد ۳۲۲۰.۲ درصد در این مدت از اماکن و بناهای تاریخی اصفهان دیدن کرده‌اند.

آخرین آمار حوزه گردشگری استان اصفهان + جدول

کد خبر 599646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.