تبدیل کارخانه شکر پراگ به مرکز اجتماعی پایدار

گروهی از معماران خلاق اهل پراگ، پایتخت جمهوری چک تصمیم‌ گرفته‌اند یکی از کارخانه‌های تولید شکر شهر را به یک مرکز اجتماعی چندمنظوره پایدار تبدیل کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارخانه شکر پراگ فضایی به مساحت ۷۱ هزار فوت مربع را در بر گرفته و قرار است به یک مکان عمومی تبدیل شود و بام سبز و محوطه‌ای کاملاً پوشیده از گل‌ها و درختان را در خود محصور کند. معماران از احداث مراکز اداری عمومی، یک کافه، واحدهای مسکونی و یک کودکستان در آن خبر داده و مدعی شده‌اند طراحی مکان عمومی جدید را به گونه‌ای انجام خواهند تا بیشترین امکان ایجاد تعامل را میان کاربران و بازدیدکنندگان به وجود بیاورند.

هدف افزایش تعامل شهروندان پراگ در مرکز اجتماعی جدید از طریق ایجاد زیرساخت‌های سبز و آبی تحقق خواهد یافت که این امر به سهم خود می‌تواند در مدیریت آب و مواد مورد نیاز برای احداث سازه‌ها نقش مهمی ایفا کند. نکته جالب‌توجه این‌که بخش اعظم مصالح این سازه بزرگ از آجرهای حاصل از تخریب ساختمان قبلی تأمین خواهد شد که این اقدام به سهم خود می‌تواند در کاهش انتشار کربن و پایدارسازی محیط بسیار اثربخش باشد. علاوه بر این، استفاده از مصالح قدیمی برای احداث مرکز اجتماعی پایدار پراگ به رونق اقتصاد مدور شهر کمک زیادی خواهد کرد، ضمن این‌که به واسطه بهره‌گیری از مواد قدیمی برای ایجاد نما در حفظ تاریخچه شهر سهیم خواهد بود.

علاوه بر این، معماران در نظر دارند از انرژی تجدیدپذیر برای تأمین نیروی مورد نیاز مرکز اجتماعی بهره بگیرند تا در کنار تمام مزایای آن، به همین شیوه تنوع زیستی را افزایش دهند. فضاهای سبز تعبیه شده بر بام و اطراف سازه جدید نیز به حفظ و افزایش تنوع زیستی در منطقه کمک خواهد کرد، ضمن این‌که چشم‌اندازی بسیار زیبا در محیط اطراف به وجود خواهد آورد.

ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نیز از دیگر اهداف معماران مرکز اجتماعی پراگ خواهد بود که پایداری در منطقه را دوچندان خواهد کرد و به تسهیل عبور و مرور به سمت این سازه زیبا منجر خواهد شد.

تبدیل کارخانه شکر پراگ به مرکز اجتماعی پایدار

کد خبر 599509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.