زندان سابق کاشان در کش‌وقوس تصمیم مدیران

زندان سابق شهر کاشان قرار است به ندامتگاه معتادان متجاهر تبدیل شود؛ این تصمیم مخالفت شدید شهروندان را در پی داشته است و آنان خواهان تجدیدنظر جدی مدیران شهر و مسئولان استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأمین امنیت شهر و شهروندان از وظایف مدیریت شهری است، با این وجود نبود مدیریت واحد در یک شهر و اعمال‌نظر سازمان‌های مختلف، بعضاً موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود و آسایش‌خاطر ساکنان شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به‌تازگی در شهر کاشان تصمیمی گرفته شده که نارضایتی و مخالفت شدید شهروندان را در پی داشته است، مکانی که به عنوان زندان سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون به مکان دیگری منتقل شده و قرار است زندان سابق شهر به ندامتگاه معتادان متجاهر تبدیل شود.

متجاهر، یعنی کسی که اقدامی خلاف شرع و عرف انجام می‌دهد و از آشکار بودن یا آشکار شدن آن ابایی ندارد؛ به این ترتیب معتاد متجاهر به مصرف‌کننده مواد مخدر گفته می‌شود که با وجود بسترهای لازم برای درمان و حتی حمایت‌های خانواده و دولت حاضر به ترک کردن اعتیاد خود نیست و مصرف در ملأعام برایش امری عادی است.

این دسته از معتادان به دلیل آسیب‌هایی که به اجتماع وارد می‌کنند و براساس قانون مبارزه با مواد مخدر به شکل اجباری به مراکز درمان، بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد برای ترک کردن برده می‌شوند.

ندامتگاه معتادان باید دور از شهر باشد

علی یکی از شهروندان کاشان درخصوص محل نگهداری از معتادان متجاهر در ورودی شهر کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این مکان باید دور از شهر احداث شود تا امنیت روانی شهروندان آسیب نبیند.

وی تاکید می‌کند: تردد معتادان متجاهر استان به کاشان موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، از مسئولان درخواست داریم تا در این خصوص دقت نظر داشته باشند و امنیت شهر و شهروندان را به مخاطره نیندازند.

قاسم یکی دیگر از ساکنان شهر کاشان خاطرنشان می‌کند: تصور رفت و آمد معتادان متجاهر در شهر برایم رعب‌آور است و نگران خانواده و عزیزانم هستم.

وی تاکید می‌کند: چنین مکان‌هایی که تعداد زیادی افراد خلافکار و مجرم در آن نگهداری می‌شوند، باید دور از شهر باشد.

شهرداری آماده همکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است

حسن بخشنده‌امنیه، شهردار کاشان درخصوص نگهداری معتادان متجاهر در محل زندان سابق به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: طی جلسه‌ای که در استانداری اصفهان برای نگهداری معتادان متجاهر داشتیم، مقرر شد برای هر شهر اعتبار مشخصی به منظور تأسیس ندامتگاه تخصیص داده شود.

وی می‌افزاید: این موضوع مستقیماً به شهرداری مربوط نمی‌شود، بلکه شهردار طبق مصوبه شورا و برای اجرای طرح اعتبارات لازم را تخصیص می‌دهد.

شهردار کاشان خاطرنشان می‌کند: برای این چالش فرماندار هر شهر تصمیم‌گیرنده خواهد بود و شهرداری به عنوان مجری این طرح همکاری لازم را با دیگر ارگان‌ها انجام خواهد داد.

بخشنده‌امنیه تصریح می‌کند: رویکرد مدیریت شهری در کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کننده است و آماده هرگونه همکاری با ارگان‌های متولی هستیم.

ضرورت تأسیس کمپ دولتی معتادان در کاشان

در همین پیوند روح‌الله دهقانی، دادستان کاشان درباره ضرورت تأسیس کمپ دولتی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وضعیت موجود نگهداری معتادان در کمپ‌های خصوصی کاشان مطلوب نیست، بیش از ۵۰۰ معتاد در این کمپ‌ها نگهداری می‌شود و این موضوع ضرورت وجود کمپ دولتی را در کاشان نشان می‌دهد.

وی اظهار می‌کند: در کمپ‌های خصوصی اتفاق‌های بدی از قبیل قتل، نزاع و درگیری را شاهد هستیم در حالی که برای هر معتاد هزینه‌ای حدود ۲۰ میلیون تومان از خانواده دریافت می‌شود.

دادستان کاشان تصریح می‌کند: فجایع بسیاری در کمپ‌های خصوصی انجام می‌شود، نمی‌توان بی‌تفاوت بود و اقدامی برای کاهش آسیب‌هایی که خانواده‌های این بیماران و بیماران در معرض آن هستند، انجام نداد.

وی ادامه می‌دهد: زندان قدیم کاشان با توجه به نوع ساختمان می‌تواند بهترین جایگزین برای کمپ دولتی و نگهداری معتادان متجاهر باشد.

دادستان کاشان با بیان اینکه برخی از این معتادان سرپرست دو یا سه خانواده هستند، اظهار می‌کند: معتادان نیز شهروند محسوب می‌شوند و همه مسئولان موظف هستند برای بهبود کیفیت زندگی آنان تلاش کنند.

دهقانی تاکید می‌کند: لزوم ایجاد کمپ دولتی در کاشان مسئولان را مجاب می‌کند تا با همکاری و وفاق با نگهداری معتادان در زندان قدیم و بازپروری، آنان و خانواده‌هایشان را از این بلای خانمان‌سوز نجات دهند.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰ زن معتاد در کاشان، می‌گوید: این شهر مرکز ترک اعتیاد برای زنان ندارد، درحالی‌که آنان فرزندان این سرزمین و ناموس ما محسوب می‌شوند و باید برای بهبودی آنان تلاش کنیم.

دادستان کاشان تصریح می‌کند: زندان قدیم ظرفیتی برای نگهداری و بازپروری معتادان است؛ بنابراین می‌توان با بازپروری زنان در این محل آنان را به دامان خانواده بازگرداند و از آسیب‌های بعدی دور کرد.

دهقانی می‌گوید: برای انتقال معتادان متجاهر از سایر شهرها به کاشان مأمور و خودرو مخصوص لازم است، با توجه به هزینه‌های بالای ایاب و ذهاب و وجود ندامتگاه در بیشتر شهرهای استان، انجام این کار عملاً امکان‌پذیر نیست.

وی این اطمینان را به شهروندان کاشانی داد که چنانچه زندان قدیم محل نگهداری معتادان متجاهر شود، فرزندان منطقه کاشان که اکنون در پارک‌ها و معابر سرگردان هستند، جمع‌آوری و بازپروری می‌شوند و کاشان هیچ گونه آسیب اجتماعی را متحمل نمی‌شود.

دادستان کاشان به اشتغال زندانیان اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون زندانی‌های کاشان در ۱۴ مرکز مشغول فعالیت هستند و درآمد حاصل از تلاش خود را به عنوان دستمزد حلال برای خانواده هزینه می‌کنند.

اجازه نمی‌دهیم زندان قدیم به محل نگهداری معتادان متجاهر تبدیل شود

علی هاشمی‌طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با تاکید بر نارضایتی مردم شهر به نگهداری معتادان متجاهر، اظهار می‌کند: زندان قدیم کاشان برای معتادان متجاهر اختصاص داده نخواهد شد، شهروندان با زندان قدیم کاشان برای خوابگاه معتادان متجاهر استان مخالف هستند.

وی می‌افزاید: مسئولان شهر و استان باید بدانند این حرف اول و آخر اعضای شورای اسلامی شهر کاشان است، تحت هیچ شرایطی زندان قدیم کاشان به معتادان متجاهر، زنان زندانی و ماده ۱۶ اختصاص داده نخواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان تاکید می‌کند: مسئولان باید زمینی در نظر بگیرند و مکان دیگری را برای معتادان متجاهر اختصاص دهند. شورای اسلامی شهر برای تحت پوشش قرار دادن شهرستان کاشان و آران و بیدگل اعلام آمادگی می‌کند، اما اینکه از سایر شهرستان‌های استان معتاد متجاهر بیاورند، قابل قبول نیست.

هاشمی‌طاهری می‌گوید: از مسئولان استان درخواست دارم توجه داشته باشند، نامه‌نگاری نکنند و اصرار نورزند، زیرا اجازه انجام این کار را نخواهیم داد.

گزارش از فاطمه بصیرتی؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 599498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.