کنگره بزرگداشت حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی

مسئول انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان از برگزاری کنگره حکیم میرفندرسکی در مهرماه امسال خبر داد.

آذرمیدخت فرهیخته‌والا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های مصوب هیئت امنای انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان تا افق ۱۴۰۴ سه برنامه اجرا خواهد شد که این کنگره نیز در همین راستا اجرا می‌شود.

به گفته وی، اولین برنامه از سه برنامه‌ای مصوب این انجمن، کنگره حکیم ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فندرسکی مشهور به میرفندرسکی است که در مهرماه امسال برگزار خواهد شد. هزاره تاریخ‌نویسی اصفهان از سده دوم پس از اسلام را با حضور ۸۰ نویسنده مطرح، سال آینده برگزار خواهیم کرد و سال ۱۴۰۳ نیز برپایی هزاره خواجه نظام‌الملک طوسی در اصفهان برنامه‌ریزی شده است.

مسئول انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان ادامه داد: کنگره بزرگداشت حکیم میرفندرسکی مصادف با سالروز نخستین باری است که اصفهان به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است؛ زمانی که در این شهر شاهد ایجاد نظامیه‌ها و مراکز مختلف دینی و علمی و فرهنگی هستیم و اصفهان در آن دوره خاستگاه علم و دانش و دین و گسترش آن به دیگر مناطق امپراطوری صفوی بوده است.

والا با بیان اینکه امسال کنگره حکیم میرفندرسکی که از وی به‌عنوان استاد ابوریحان ثانی نام می‌برند و از ادامه دهندگان روش و سنت ابوریحان بیرونی است، برگزار می‌شود. تصریح کرد: این حکیم و فلسفه‌دان برجسته در حوزه فلسفه و فرهنگ‌شناسی تبحر داشته و زبان‌شناس، شاعر و ادیب مشهور عهد صفوی بوده است که میراث و مکتب فکری ابوریحان را ادامه داد و آثار وی در بسیاری از مراکز آموزش عالی داخلی و خارج کشور همچنان مورد بحث و بررسی است.

وی افزود: کنگره حکیم میرفندرسکی با هماهنگی اعضای هیئت علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از جمله استادان کلباسی، ریاحی، حجج‌الاسلام سجادی، جلالی و منتظرالقائم و دیگر بزرگان اندیشه و حکمت اسلامی برگزار خواهد شد.

ضرورت تأسیس دبیرخانه دائمی حکیم میرفندرسکی در اصفهان

مسئول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان ابراز امیدواری کرد: این همایش منجر به تأسیس دبیرخانه دائمی حکیم میرفندرسکی در اصفهان شود و سالانه شاهد برپایی برنامه‌ها و همایش‌های فرهیختگانی در این عرصه علمی و فلسفی باشیم.

وی در رابطه با فعالیت‌های جنبی و رسانه‌ای این کنگره اظهار کرد: قرار است معرفی اهداف، شخصیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با کنگره حکیم میرفندرسکی در قالب کلیپ‌های جذاب و کوتاه چنددقیقه‌ای به منظور اطلاع‌رسانی بهتر در رابطه با این برنامه انجام شود تا نسل امروز نیز با این شخصیت‌ها بیشتر آشنا شوند و بتوانند به گونه‌ای با مفاخر ارزشمند میهن خود ارتباط بگیرند.

فرهیخته والا افزود: مقرر شده جایزه‌ای نیز که به برگزیدگان حوزه فرهنگ‌شناسی تاریخی، فرهنگ‌شناسی اسلامی، فلسفه ایرانی اسلامی و زبان شناسی تاریخی به برگزیدگان تعلق گیرد.

به گفته وی، کنگره حکیم میرفندرسکی در خانه حکمت اصفهان، جنب آرامگاه حکیم میرفندرسکی برگزار خواهد شد و دبیرخانه نیز در همان مکان مستقر خواهد بود.

به گزارش ایمنا، انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان از سال ۷۳ در این شهر پایه گذاری شده و در طول ۳۰ سال اخیر بیش از ۸۰ برنامه و ۲۵۰ اثر در رابطه با مکاتب و شخصیت‌های مختلفی که خاستگاه آنها اصفهان بوده برگزار و منتشر کرده است.

سید ابوالقاسم فندرسکی، معروف به میرفندرسکی (حدود ۹۷۰-۱۰۵۰ قمری)، حکیم و دانشمند دوره صفوی، از استادان مکتب اصفهان و از معاصران میرداماد و شیخ بهایی بود. وی در هندسه، ریاضیات و کیمیا (شیمی) صاحب‌نظر بود.

کد خبر 599380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.