نصری: اصفهان، دارالشهدا ایران است

یک عضو هیات علمی و استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان با چندین شهر از کشورهای مختلف خواهر خوانده است، گفت: این ارتباطات می‌تواند الگوی اصفهان را به الگوی جهانی تبدیل کند و از ظرفیت اصفهان در مقیاس جهانی بهره برداری شود.

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص هفته نکوداشت اصفهان اظهار کرد: اصفهان در طول تاریخ قدمت چند هزار ساله داشته و از شهرهای مهم کشور، منطقه و دنیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اصفهان در عرصه سیاسی طی چند هزار سال گذشته پایتخت کشور بوده و به لحاظ علمی مهم‌ترین مراکز علمی، دانشگاه‌های کشور، عالمان، دانشمندان و کتابخانه‌های کشور در این استان مستقر بوده است.

این عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تصریح کرد: به عنوان نمونه هزار سال پیش در دوره سلجوقیان که ملک شاه سلجوقی پادشاه و خواجه نظام الملک وزیر عالم و دانسمند آن بوده گستره ایران از دریای مدیترانه شروع و تا هند و چین ادامه داشته است یعنی فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، افغانستان و بنگلادش جز ایران بودند که پایتخت اصفهان بوده است.

وی گفت: خواجه نظام الملک گستره عظیم تمدنی را با تاسیس دانشگاه‌ها که در آن زمان به آن‌ها نظامیه می‌گفتند به وجود می‌آورد، ۷۰۰ سال بعد از اصفهانی‌ها و ایرانی‌ها که صاحب دانشگاه بودند اروپایی‌ها دانشگاه تاسیس کردند که قدیمی‌ترین آن اکسفورد انگلستان نام دارد. آن‌ها معتقدند آکسفورد الگو گرفته از نظامیه نظام الملک است.

نصری افزود: در این گستره عظیم تمدنی کشور، اصفهان هم پایتخت، هم مرکز علم و دانش و هم مرکز جهاد و مبارزه بوده است.

وی با بیان اینکه سپاهان به معنای لشکر خدا است، گفت: از قدیم اصفهان به نام لشکر خدا و سپاهان نامگذاری شد و در دوره‌های اخیر و تاریخ معاصر کشور نقش مهمی ایفا کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در نهضت عدالت خواهی که به مشروطه انگلیسی تبدیل شد عدالت خواهی و اسلام خواهی در اصفهان در صدر مبارزات قرار گرفت و در دوران مبارزه علیه حاکمیت پهلوی و رضا شاهی که با کودتای انگلیسی‌ها حاکم شده بود، اصفهان قیام بزرگی علیه حاکمیت رضا شاه انجام داد و به میدان آمد.

وی اضافه کرد: در دوران پهلوی و در زمان ملی شدن صنعت نفت و نهضت امام (ره) اصفهان میدان‌دار بود. با نگاه به تاریخ اصفهان مرکز علم، سیاست، حکومت، جهاد، رزم و مبارزه بوده و آوازه اصفهان در سفرنامه‌های اروپایی‌ها به خوبی مشهود است.

به گفته نصری، هرگاه تا به امروز تاریخ ایران را بررسی می‌کنیم نقش اصفهان در کشور و منطقه حایز اهمیت بوده است. از انقلاب اسلامی به بعد نیز اصفهان نقش مهمی را ایفا کرد، همچنین در دوران دفاع مقدس نزدیک به ۲۳ هزار شهید این استان تقدیم انقلاب کرد که دومین مزار شهدا در جهان اسلام گلستان شهدای اصفهان با هشت هزار شهید است.

وی خاطرنشان کرد: تنها استانی که دو لشکر در دفاع مقدس داشت اصفهان بود، یکی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) به فرماندهی شهید خرازی و دیگری لشکر هشت نجف اشرف به فرماندهی شهید احمد کاظمی بود.

این عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تصریح کرد: با پایان یافتن دوران دفاع مقدس عرصه سازندگی کشور شدت می‌گیرد به گونه‌ای که کمیته امداد اصفهان نه تنها در سطح استان بلکه گروه‌های جهادی به استان‌های دیگر برای خدمت به مردم اعزام نیرو اعزام کردند.

وی ادامه داد: سازندگی، عمران، آبادانی، کارخانه‌ها، صنایع، کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها، دانشجویان و مبتکران اصفهانی در دنیا می‌درخشند.

نصری اظهار کرد: اگر اکنون بر روی کره زمین سه کشور می‌توانند شتاب دهنده‌های پزشکی تولید کنند امروز در یکی از شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در دروان تحریم از این شتاب دهنده رونمایی شد و اکنون در شهرک سلامت به فعالیت می‌پردازد.

وی گفت: اصفهان در عرصه‌های تاریخی تمدنی به ویژه در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی نقش محوری و اساسی را ایفا کرده است و باید گفت اصفهان گنبدهای فیروزه‌ای به اصفهان پرچم‌های مشکی عزاداری سید الشهدا (ع) تبدیل شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: تنها شهری که در کشور هر ساله مجالس روضه خوانی و عزاداری برای سید الشهدا برپا می‌کند اصفهان است که ولایتمداری و محبت به اهل بیت (ع) توسط مردم اصفهان را نشان می‌دهد. همچنین این گنبدهای فیروزه‌ای به دارالشهدا تبدیل شد که بیشترین شهید را به کشور تقدیم کرده است.

وی گفت: امیدواریم در آینده و گام دوم انقلاب و ظهور امام زمان (عج) از ظرفیت‌ها، فرصت و توانمندی نیروی انسانی اصفهان بیشتر استفاده شود.

نصری درباره دیپلماسی شهری اصفهان افزود: الگوی مدیریت شهری اصفهان می‌تواند به شهرهای دیگر صادر شود، درحال حاضر مدیریت در رصه‌های مختلف به ویژه مسئولان رده بالای شهرداری و شورای شهر از اصفهان به استان‌های دیگر صادر شدند که نشان دهنده ظرفیت و توانمندی بالای نیروی انسانی استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان با چندین شهر از کشورهای مختلف خواهر خوانده است و توریسم گردشگر در اصفهان حضور پیدا می‌کند، ادامه داد: این ارتباطات می‌تواند الگوی اصفهان را به الگوی جهانی تبدیل کند و از ظرفیت اصفهان در مقیاس جهانی بهره برداری شود. همچنین فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند معرفی شود.

کد خبر 572678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.