مکتب اصفهان با نام میرداماد پیوند عمیق دارد

رئیس خانه حکمت اسلامی اصفهان گفت: مکتب اصفهان با نام میرداماد پیوند عمیق دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی کرباسی زاده امروز _شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه_ در «همایش بین المللی میرداماد و مکتب فلسفی اصفهان» اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ برگزاری همایش مکتب فلسفی اصفهان برنامه ریزی و آغاز شد؛ در آن زمان شمار حکیمان و متفکران مکتب فلسفی که آثار و تالیفاتی داشتند برای ما مشخص نبود؛ بنابراین هدف از برگزاری این جلسات شناخت کامل از مکتب فلسفی اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه متأثر از این سلسله جلسات در یک دهه گذشته مجموعه متنوعی ۵۰ جلدی از مقالات و کتاب مشتمل بر آثار فیلسوفان مکتب اصفهان تهیه شد، افزود: در ادامه کار به تدریج با مشخص شدن اینکه کدام فیلسوفان گذشته سهم بیشتری در تأسیس مکتب فلسفی اصفهان داشتند به این نتیجه رسیدیم که به صورت ویژه باید به هر یک از فیلسوفان بپردازیم بر این اساس همایش‌هایی را در این خصوص طراحی کردیم.

رئیس خانه حکمت اسلامی اصفهان با اشاره به شاخص بودن ملأ اسماعیل خاتون آبادی که از فیلسوفان مؤثر در مکتب اصفهانی بوده، ادامه داد: در پاییز امسال ۲۲ جلد از آثار ایشان و شاگردانش تهیه و رونمایی می‌شود، اما طبیعی است اسم مکتب اصفهان با نام میرداماد پیوند عمیق دارد.

وی با تاکید بر اینکه اغلب فلاسفه ایرانی و خارجی چون هانری کُربَن بر عظمت مقام میرداماد یا معلم ثانی در مکتب فلسفی اصفهان اذعان دارند، خاطرنشان کرد: تحولی با حضور میرداماد در حکمت و فلسفه به وجود آمده است که این مهم نشان از توجه فلاسفه این دوره به باطن اندیشه‌های بزرگان اسلام و اهل بیت (ع) بوده است.

کرباسی زاده تصریح کرد: میرداماد آغاز کننده راه و مسیری است که به نوعی سود جستن از اندیشه اهل بیت (ع) در فلسفه بوده است که برای اثبات این ادعا کافی است فقط به نام آثار میرداماد و شاگردان بعد از او توجه کنیم.

وی اظهار کرد: حکمت متعالی نشان از تأثیر شگرف میرداماد در مکتب فلسفی اصفهان است، البته قبل از میرداماد در عرصه فلسفه اقداماتی شده است که شاید بتوانیم متأثر از مکتب شیراز دانست که منطبق بر فلسفه کلامی بوده است.

این استاد دانشگاه اصفهان توضیح داد: میرداماد نهضتی فلسفی را در اصفهان آغاز می‌کند البته توجه ویژه‌ای نیز به آثار فلسفی مبتنی بر آثار ابن سینا دارد.

کرباسی زاده خاطرنشان کرد: وقتی به مکتب فلسفی اصفهان نگاه می‌کنیم مشاهده کرده در زمان صفویه شش مدرسه شاخص از جمله مدرسه فلسفی یمانی، ایمانی، حکمت متعالی، حکمت سینوی و … وجود داشته است.

وی ادامه داد: خانه حکمت اسلامی با همکاری دانشگاه اصفهان جایزه‌ای تحت عنوان میرفندرسکی را با محوریت مکتب فلسفی اصفهان طراحی کرده است که از سال آینده این جایزه برای مقالات و پایان نامه‌ها بیان می‌شود.

کرباسی زاده اظهار امیدواری کرد: در این سلسله همایش‌ها بتوانیم ظرفیت بسیار بالایی که در عهد صفوی بوده است را ادامه دهیم و به آن بپردازیم.

رئیس خانه حکمت اسلامی اصفهان گفت: به تعبیر بزرگان تاریخی، دو سوم از آنچه از تمدن اسلامی نگاشته شده است از دوره صفوی به بعد بوده که نشان از نشاط و رونق علمی این دوره است.

کد خبر 573276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.