۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
اراک، روی موج مهر

در آستانه فصل بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، مدیریت شهری اراک اضافه شدن ۳۸ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس به سیستم ناوگان عمومی در سطح شهر را پیش‌بینی کرده است، همچنین یک‌هزار دستگاه خودرو سواری شخصی و ون از طریق شورای اسلامی این کلان‌شهر آمادگی خود را برای سرویس‌دهی به مدارس اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ایامی که بوی ماه مهر کم‌کم استشمام می‌شود، شهرها هیاهوی دیگری پیدا می‌کند و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در تکاپو برای مهیا ساختن زیرساخت‌های لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید می‌شود، در این میان نهادهای مختلف هر شهر در مناسبت‌های متعدد و در طول سال وظایف مشخصی بر عهده دارند، اما شهرداری نهادی خدماتی است که در بیشتر مناسبت‌ها حضور پررنگی دارد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که شهرداری باید با آمادگی کامل به ابعاد مختلف آن بپردازد، اندیشیدن تدابیر به منظور بازگشایی مدارس در مهرماه است؛ چرا که شهرداری باید در کنار آموزش و پرورش و دیگر نهادهای متولی، شهر را برای استقبال از این رخداد بزرگ آماده کند. شهرداری اراک نیز در این راستا دستخوش تغییرات خوشایند شده است تا شرایط برای تردد دانش‌آموزان و دانشجویان تسهیل شود.

دانش‌آموزان و دانشجویان یکی از اقشاری هستند که در جامعه بیش از همه شهروندان با وسایل حمل‌ونقل عمومی سروکار دارند؛ در حال حاضر که بیش از دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس می‌گذرد، وضعیت کار و تحصیل در اقصی نقاط دنیا به حالت عادی برگشته است و کمتر از یک ماه دیگر خانواده‌ها باید فرزندان خود را راهی مدارس کنند.

رفت و آمد به مدرسه و دانشگاه همواره یکی از نگرانی‌های والدین، دانش‌آموزان و دانشجویان بوده است، از این‌رو مدیریت شهری به‌ویژه شورای اسلامی شهرها به عنوان سیاست‌گذار برنامه‌های ترافیکی در شهر نقش عمده‌ای در کاهش این نگرانی‌ها و ایجاد رفاه شهروندی خواهند داشت. محور اصلی برنامه‌های شهرداری اراک، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، زیرا همه ساله با آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، بر تعداد مسافران وسایل حمل‌ونقل عمومی و سفرهای درون‌شهری شهروندان افزوده می‌شود و بر این اساس برنامه‌ریزی آمادگی و در نظر گرفتن تدابیر منطقی جهت مدیریت ترافیک شهر از اولویت و اهمیت بسزایی برخوردار است.‌

۳۸ اتوبوس و میدل‌باس به سیستم حمل‌ونقل عمومی اراک اضافه می‌شود

حجت‌الله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک می‌گوید: در تلاش هستیم در آستانه مهرماه ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید که سال گذشته توسط شهرداری خریداری شد را پس از پلاک‌گذاری به مجموعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه هشت دستگاه از اتوبوس‌های مستعمل شهر اراک در دست تعمیر برای اضافه شدن به ناوگان حمل‌ونقلی است، می‌افزاید: قرارداد هوشمندسازی این ناوگان منعقد شده و در مرحله پیش پرداخت است، اما اجرای آن و تجهیز سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چند ماه زمان خواهد برد.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک می‌افزاید: با اجرای طرح هوشمندسازی، پرداخت الکترونیک به سه روش مختلف قابل انجام خواهد بود و شهروندان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه، کارت بانکی یا با استفاده از QR کد کرایه اتوبوس را پرداخت کنند.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر امکانات هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل شهری، امکان رصد موقعیت اتوبوس، زمان سفر و زمان انتظار با استفاده از گوشی تلفن همراه است که امیدواریم تا چهار ماه آینده این طرح به بهره‌برداری برسد.

مرادی تصریح می‌کند: در صدد توسعه و نوسازی ناوگان، همچنین تجهیز زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر اراک هستیم و طرح‌های بسیاری را در نظر داریم که در درازمدت اجرا می‌شود.

آمادگی بیش از ۱۰۰۰ خودروی سواری شخصی و ون برای سرویس‌دهی به مدارس

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و معماری شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: بر اساس جلساتی که با حضور مسئولان مجموعه شهرداری و اداره کل آموزش‌وپرورش برگزار شد، بیش از هزار دستگاه خودروی سواری شخصی و ون آمادگی خود را برای سرویس‌دهی به مدارس اعلام کرده‌اند و در این زمینه با مشکلی روبه‌رو نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای رفاه دانش‌آموزان و دانشجویانی که قصد استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را دارند نیز تمهیداتی اندیشیده شده است، تصریح می‌کند: در حال حاضر حدود ۷۵ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر مشغول فعالیت است که ۳۰ اتوبوس و میدل‌باس به این تعداد افزوده خواهد شد و ما در تلاش هستیم تا مهرماه، پلاک‌گذاری این وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام شود و با توجه به اینکه همزمان در حال انعقاد قرارداد برای تأمین نیروی انسانی هستیم، به محض انجام این مراحل، اتوبوس‌های جدید به فراخور نیاز هر منطقه در قسمت‌های مختلف شهر تقسیم می‌شود.

رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و معماری شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: شهرداری اراک با یک شرکت معتبر برای هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی قرارداد بسته است که نحوه عملکرد این شرکت متفاوت از شرکت فراکارت است، اما بر اساس مذاکرت انجام شده، مقرر شده است فراکارت‌های قدیمی که نزد شهروندان است، همچنان فعال باقی بماند.

وی خاطرنشان می‌کند: به دلیل بالا بودن هزینه صدور کارت‌های جدید در حال پیگیری هستیم که امکان استفاده از کارت‌های بانک تجارت در شبکه پرداخت الکترونیک اتوبوس‌های عمومی به عنوان راهکاری جایگزین فراهم شود.

غفاری تصریح می‌کند: پرداخت الکترونیک تنها بخشی از طرح هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی در شهر است که سعی داریم با اجرای آن تا مهرماه امسال، در راستای کاهش مشکلات تردد دانش‌آموزان و دانشجویان گام برداریم.

وی ادامه می‌دهد: طرح هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی تنها به پرداخت الکترونیک محدود نخواهد شد و در فازبندی‌های مشخصی هوشمندسازی مسیر اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری در آن دیده شده است؛ علاوه بر آن، عملیات پیاده‌راه‌سازی معابر شهر در حال اجرا است تا از این طریق نیز از ترافیک هسته مرکزی شهر و آلودگی هوا بکاهیم.

کد خبر 598954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.