از صفر تا ۱۰۰ انتشارات سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان

مدیر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: طی دو سال اخیر با وجود شرایط کرونایی پیش‌ آمده، اداره توسعه شهروندی فعالیت مستمری داشت و ۲۵۰ عنوان کتاب به چاپ رساند، یک دوره پنج‌جلدی درباره آسیب‌های اجتماعی شیوع کرونا از جمله کتاب‌هایی بود که در همین مدت منتشر شد.

مهراب مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انتشارات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان از سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت و در این سال‌ها تولیدات فرهنگی و مکتوب متنوعی با هدف معرفی آثار و بناهای تاریخی و باستانی شهر اصفهان منتشر کرده است.

به گفته وی، بیشتر تولیداتی که در این مجموعه منتشر می‌شود درون‌سازمانی بوده و مربوط به مناطق پانزده‌گانه شهرداری و سایر مراکز وابسته همچون مرکز اصفهان‌شناسی و خانه‌ملل یا فرهنگسراها است.

انتشار ۱۰۰۰ کتاب سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان

مدیر انتشارات سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان افزود: حدود یک‌هزار عنوان کتاب از همان سال تأسیس انتشارات تا به امروز منتشر شده که بیشتر آن‌ها در موضوعات مرتبط با شهرداری و فرهنگ و حقوق شهروندی است. همچنین موضوعات و محتواهای متنوع تاریخی، فرهنگی و گردشگری نیز در این مدت داشته‌ایم.

وی درباره نحوه کار انتشارت و مراحل انتشار یک کتاب، اظهار کرد: تهیه و تولید محتوا با مراکز وابسته و شهرداری‌های مناطق است اما نظارت، چاپ، پیگیری و مجوزهایی که برای نشر کتاب لازم است همه توسط انتشارت انجام می‌شود.

به گفته مظاهری، در طول سال نیز انتشارات تولیداتی دارد که محتوای آن در همین مجموعه انتشارات تهیه می‌شود. بخشی از کار نیز توصیه یا پیشنهاد شده از سوی مخاطبان است که بعد از بررسی موضوع برای انجام کار چاپ، نشر و محتوا تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های چاپ کتاب در این مجموعه در دو حالت بررسی می‌شود، افزود: بعضی کارها سفارش شده است. به‌عنوان نمونه انتشارات کاری را به شهرداری منطقه یک سفارش می‌دهد. دیگر اینکه نویسنده‌ای داریم که به شهرداری یکی از مناطق مراجعه کرده و یک بسته پیشنهادی نیز ارائه داده است. چندی قبل یکی از نویسندگان، مجموعه‌ای با عنوان «نگین اصفهان» را با هدف معرفی محله‌های شهر اصفهان تهیه و دسته‌بندی کرد و به انتشار رساند. همچنین نویسندگانی هم هستند که مرکز انتشارات سفارش کار به این افراد می‌دهد و آن‌ها اقدام به تهیه محتوا می‌کنند.

گردشگری، شهروندی و اصفهان‌شناسی سه محور انتشارات سازمان

مدیر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه عمده کار این مجموعه، فعالیت در بخش گردشگری، شهروندی و اصفهان‌شناسی است که بیشترین تولیدات ما از ابتدا تا به امروز در این بخش بوده است.

وی تصریح کرد: طی دو سال اخیر و با وجود شرایط کرونایی پیش آمده، اداره توسعه شهروندی فعالیت زیادی داشت و بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب به چاپ رساند. یک دوره پنج‌جلدی درباره ویروس کرونا و آسیب‌های اجتماعی این پدیده از جمله کتاب‌هایی بود که در این مدت منتشر کردیم.

به گفته مظاهری، اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان نیز بیش از ۱۰ عنوان کتاب در این دو سال سفارش داد و به چاپ رساند. همین امر نشان از رویکرد ما در مبحث صنعت گردشگری شهری و اختصاصی اصفهان دارد.

حمایت شهرداری اصفهان از اهل قلم

مدیر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: گاهی در نمایشگاه‌هایی که برپا می‌شود، از نویسندگانی که قلم و آثار فاخری دارند حمایت می‌کنیم. امروزه شرایط به‌گونه‌ای است که به دلیل کمک‌های شهرداری در این عرصه، نویسندگانی که محتواهای غنی و متناسب با موضوعاتی که اشاره شد، دارند به انتشارات مراجعه می‌کنند و می‌توانند از تسهیلات مرکز استفاده کنند.

وی گفت: کارها و آثاری که دارای محتوا و پربار باشند به طول کامل مورد حمایت شهرداری قرار می‌گیرند و از صفر تا صد چاپ اثر را انتشارات عهده‌دار می‌شود. هزینه‌های آماده‌سازی شامل ویراستاری، صفحه‌آرایی، طراحی و در مرحله بعد چاپ کتاب در قالب حمایت از نویسندگان انجام می‌شود. نویسنده طی قرارداد با سازمان فرهنگی شهرداری قبول می‌کند که اثر او ازنظر حقوق مادی و معنوی متعلق به شهرداری است و به دلیل همان حمایت‌هایی که گفته شد، نویسندگان نیز استقبال می‌کنند.

مظاهری اظهار کرد: امروزه اگر فردی بخواهد اثری را منتشر کند همه هزینه‌ها و امور مربوط به نشر را باید تقبل کند، درحالی‌که شهرداری برای نویسندگان اهل‌قلم همه این کارها را متقبل می‌شود و اقدام به چاپ کتاب می‌کند. درمجموع نگاه مجموعه شهرداری به اهل‌قلم و نویسندگان حمایتی است و همه افرادی که توانایی تألیف آثار خوب مرتبط با موضوعات شهر، شهروندی و سایر بخش‌هایی که اشاره شد دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و بهره ببرند.

وی در رابطه با روند کار و مراحل نشر در این مجموعه، افزود: زمانی که یک اثر به انتشارات ارجاع می‌شود، این اثر در شورای نشر، مورد بررسی اعضای این شورا قرار می‌گیرد. اعضای این شورای هفت‌نفره که به شکل ماهیانه تشکیل می‌شود، بعد از بحث و بررسی پیرامون اثر، اعلام نظر می‌کنند. در این مرحله اگر تشخیص داده شد که اثر مورد بررسی قابلیت چاپ و استفاده و بهره‌برداری در مجموعه را دارد توافق نهایی برای انتشار با نویسنده انجام می‌شود و اثر به چاپ می‌رسد.

مدیر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بابیان اینکه آئین‌نامه نشر آماده‌شده و به‌زودی به همه سازمان‌های تابعه ارسال می‌شود، اظهار کرد: شهرداری و مراکز تابعه، از این به بعد باید طبق این آئین‌نامه کارها و سفارش‌های درخواستی خود را آماده و به سازمان انتشارات ارائه کنند.

وی در خصوص ارتباط انتشارات با دیگر نهادها، تصریح کرد: با مدیریت آموزش‌وپرورش برای اجرای بعضی طرح‌ها همچون «کلاس شهر» ارتباط خوبی داریم و قرار است مرحله دوم این طرح با عنوان «کلاس شهر ۲» را هم کلید بزنیم.

مظاهری ادامه داد: کتابی نیز در همین زمینه تهیه و در تیراژ ۶۰ هزار نسخه منتشر کردیم که در سامانه رشد وزارت آموزش‌وپرورش تأیید شد و جزو دروس دبستانی‌ها قرار گرفت. طرح «کلاس شهر ۲» نیز در حال آماده‌سازی برای مهرماه سال جاری است. علاوه بر این با امور فرهنگی دانشگاه اصفهان نیز ارتباط خوبی داریم.

وی با بیان اینکه چاپ کتاب با استعلام از چاپخانه‌ها و گزینش آن‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: در این بخش پس از بررسی کیفیت و قیمت مناسب، چاپخانه انتخاب می‌شود و اثر مورد نظر برای انتشار در اختیار چاپخانه قرار می‌گیرد.

مدیر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خصوص تیراژ کتاب‌های این مجموعه تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶ به بعد تیراژها هزارتایی و پانصدتایی بوده اما دریکی دو سال اخیر با توجه به گرانی کاغذ، به زیر ۵۰۰ نسخه نیز رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست اصلی ما در این بخش، مخاطب‌سنجی است، افزود: انتشارات نسبت به نیازی که مخاطب دارد یا پیش‌بینی استقبال از یک اثر، تیراژ کتاب را لحاظ می‌کند. همچنین با اقدام به نظرسنجی می‌توان تعداد تیراژ یک اثر را مشخص کرد. تعدادی نیز برای سایر شهرهایی که ممکن است مرتبط با موضوع کتاب منتشر شده باشند اضافه می‌کنیم تا این گروه‌ها نیز بتوانند از این تألیفات بهره ببرند.

راه‌اندازی وب‌سایت اختصاصی انتشارات

مدیر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در رابطه به الکترونیکی شدن کتاب‌های این مجموعه اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سایت طاقچه در حال امضا داریم که شماری از کتاب‌ها روی این سایت اختصاصی کتاب بارگذاری خواهد شد. شماری از کتاب‌ها نیز در مخزن کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و کتابخانه دیجیتال این مجموعه نیز وجود دارد. همچنین در حال طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت اختصاصی انتشارات هستیم.

گفتنی است انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان در طبقه زیرین کتابخانه مرکزی اصفهان واقع شده است. نویسندگان و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با این مجموعه فرهنگی می‌توانند با شماره ۰۳۱۳۲۲۳۱۰۸۶ تماس بگیرند.

کد خبر 598335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.