چرا جمعیت سگ‌ها در شهرهای ایران کنترل نمی‌شود؟

یک پژوهشگر حوزه حیوانات گفت: سگ نژادی از گرگ است که اهلی شده و در کنار انسان‌ها زندگی می‌کند؛ بنابراین زمانی که تعداد انسان‌ها افزایش پیدا کند، جمعیت سگ‌ها نیز بیشتر می‌شود. یکی از دلایل نزدیک شدن آن‌ها به سکونت‌گاه‌های انسانی ازجمله شهرها و روستاها نیز همین است.

ابراهیم احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هیچ ارگان و فردی، متولی گرفتن آمار از تعداد سگ‌های بدون صاحب نشده است، علت اصلی این مسئله افزایش حضور مردم در طبیعت، افزایش فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و معدن است.

وی با تاکید بر اینکه سگ‌ها بدون انسان‌ها نمی‌توانند زندگی کنند، افزود: معادن، ویلاها و ساختمان‌ها نسبت به گذشته رشد بسیاری داشته‌اند. سگ‌ها همراه با انسان‌ها زندگی می‌کنند و نمی‌توانند به تنهایی به زندگی خود ادامه دهند.

این پژوهشگر حوزه حیوانات با بیان اینکه نژاد سگ بعد از هزاران سال تغییر پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: سگ نژادی از گرگ است که اهلی شده و در کنار انسان‌ها زندگی می‌کند؛ بنابراین زمانی که تعداد انسان‌ها افزایش پیدا کند، جمعیت سگ‌ها نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین یکی از دلایل نزدیک شدن آن‌ها به سکونتگاه‌های انسانی از جمله شهرها و روستاها نیز همین است.

احمدیان تصریح کرد: سگ‌ها باید محلی برای زادوولد پیدا کنند تا در کنار انسان‌ها راحت باشند. بسیاری از دامداران علاقه شدیدی به توله‌کشی دارند و درآمد خوبی از این راه به دست می‌آورند، بسیاری از آن‌ها یک سگ ماده و نر جفت می‌اندازند تا ۱۰ تا ۱۲ توله به دنیا بیاورد.

وی با بیان اینکه کنترل تعداد سگ‌ها بسیار هزینه‌بر است و نیاز به نیروی انسانی دارد، ادامه داد: در انگلستان کسی اجازه باردار کردن سگ‌ها را ندارد و در صورت انجام این کار حتماً باید به دولت اطلاع بدهد و کسب اجازه کند.

احمدیان تاکید کرد: تنها معضل شهرها سگ‌ها نیستند، معضلات بسیار دیگری وجود دارد که به دلیل نبود مدیریت صحیح و واحد ایجاد شده است، لازم است زیرساخت‌هایی وجود داشته باشد تا تعداد سگ‌ها در شهرها و محله‌های شهر ثبت شود.

وی افزود: حتی در بعضی از شهرها عکس و تعداد سگ‌ها در محله‌های مختلف ثبت شده و آمار دقیقی از این حیوانات در اختیار مدیران شهر است، اما در شهرهای ایران این‌گونه نیست.

وی گفت: یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها نحوه رفتار شهروندان، دامداران، کشاورزان و روستاییان است، سگ‌های چوپان و نگهبان معضل اصلی شهرها هستند و بدرفتاری مردم در سطح شهر با سگ‌ها تبعات زیادی در پی دارد؛ بنابراین ساماندهی سگ‌های سطح شهر و کسب اطلاعات دقیق از تعداد و مکان زندگی آن‌ها ضرورت دارد.

کد خبر 598319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.