کودکان و نوجوانان این ۴ کتاب را بخوانند

«اطاق آبی»، «ماجرای تابا و جنگل تاریک»، «پرنده‌ای که پر نزد» و «جای من اینجاست» از جمله کتاب‌هایی هستند که به‌تازگی منتشر و روانه بازار کتاب برای گروه سنی نوجوان و کودک شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کتاب و مطالعه به‌عنوان یک کالا و عنصر مهم فرهنگی در هر جامعه ضرورتی است که هر چه بیشتر به آن توجه شود، جامعه‌ای سالم‌تر، آگاه‌تر و باسوادتر خواهیم داشت؛ در این نوشتار چهار کتابی که به تازگی برای نوجوانان و کودکان منتشر شده است را مرور و معرفی کرده‌ایم.

چاپ هفدهم «اطاق آبی»

کتاب «اطاق آبی» تألیف «سهراب سپهری» به‌تازگی با ویراستاری «پیروز سیار» توسط انتشارات سروش به چاپ هفدهم رسیده است؛ کتاب «اطاق آبی» آخرین نوشته «سهراب سپهری» (۱۳۵۹-۱۳۰۷)، شاعر نوپرداز و نقاش ایرانی است که چند سال پس از مرگ او منتشر شد.

این کتاب که در واپسین سال‌های زندگی «سپهری» نوشته شده، دارای سه بخش مستقل «اطاق آبی»، «معلم نقاشی ما» و «گفت‌وگو با استاد» مربوط به سه دوره کودکی، جوانی و میان‌سالی اوست؛ «اطاق آبی» یگانه بخشی است که تاریخ نگارش آن (پنجم آبان ۱۳۵۵) مشخص است و آن توصیف اطاقی است در انتهای باغ خانه‌ای که سپهری در دوران کودکی به آن علاقه فراوان داشت.

«سپهری» ضمن توصیف دقیق اطاق، آن را مکانی نمادین و نمونه کوچک کیهان می‌داند و از درک چنین شباهت‌هایی لذت می‌برد.

در بخش دوم، نارسایی‌ها و کاستی‌های نظام آموزشی بیان می‌شود و در واقع خاطرات دوران مدرسه و کلاس درس را با زبانی ساده و طنزگونه نقد می‌کند، در بخش سوم نیز دیدگاه‌های نویسنده درباره مکاتب نقاشی و تاریخچه نقاشی در ایران و ویژگی‌های هنر شرق و غرب و تفاوت‌های آن‌ها بیان می‌شود.

این کتاب با نمونه‌ای از دست‌نوشته‌های نویسنده و چند طرح و عکس وی آراسته شده است. چاپ هفدهم این کتاب در ۷۵ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۱۰ هزار تومان عرضه شده است.

کودکان و نوجوانان این چهار کتاب را بخوانند

جای من اینجاست

کتاب «جای من اینجاست» نوشته «اعظم بزرگی» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شد؛ داستان این کتاب درباره مدرسه‌ای است که حیوانات مختلف از جمله خرگوش، موش، قورباغه و لاک پشت در آن درس می‌خوانند.

کتاب «جای من اینجاست» با تصویرگری «محسن محمدمیرزایی» برای گروه سنی نوجوان (بالای ۷ سال) منتشر شده است.

در خلاصه پشت جلد کتاب حاضر آمده است: «موش کوچولو روی نیمکت اول، خرگوش روی نیمکت دوم و قورباغه روی نیمکت سوم نشستند. سمور چاق و بامزه هم هن‌هن‌کنان به سختی روی نیمکت چهارم نشست. جوجه‌تیغی کوچولو کیفش را پشت سرش روی زمین می‌کشید. به نظرتان جوجه‌تیغی کجا می‌نشیند؟»

کتاب «جای من اینجاست» در ۲۸ صفحه و به قیمت ۳۶ هزار تومان با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

کودکان و نوجوانان این چهار کتاب را بخوانند

پرنده‌ای که پر نزد

کتاب «پرنده‌ای که پر نزد» سروده «محمد گودرزی‌دهریزی» و با تصویرگری «علی فلاح‌کردی» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. «پرنده‌ای که پر نزد» با شعرهایی دارای موضوع‌های متنوع و در قالب‌های مختلف مثل چهارپاره و نیمایی منتشر شده است.

این کتاب دربردارنده ۱۸ قطعه شعر با عنوان‌های «ساده سیاه، جاده، خَر، عکس، ماهی قلابی، قول و مردی، منطق سکوت، دارکوب، واکسی، سرنوشت، نشانی، جیرِ کوچک، درخت عاشق، جواب، جوجه کباب، آرزو، سوال و شاعر» است.

در شعر «جواب» این کتاب که مناسب نوجوانان بالای ۱۲ سال است، می‌خوانیم:

یک چنار پیر / با پرنده حرف زد / روی شاخه‌ام بمان / لانه‌ای بساز / مثل یک درت ریشه کن / آن پرنده جسور / پند پیر را شنید / در جواب / پر زد و پرید.

کتاب «پرنده‌ای که پر نزد» در ۲۸ صفحه، قطع خشتی و به قیمت ۴۰ هزار تومان با شمارگان ۲۵۰۰ منتشر شده است.

کودکان و نوجوانان این چهار کتاب را بخوانند

ماجرای تابا و جنگل تاریک

کتاب «ماجرای تابا و جنگل تاریک» نوشته «ساجده کارخانه‌ای» به تازگی با تصویرگری «کوثر رضایی» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده است.

کتاب «ماجرای تابا و جنگل تاریک» از وقتی شروع می‌شود که چشم یک‌کرم شب‌تاب کوچک به‌نام تابا به ماه می‌افتد و از نور کوچک خودش ناامید می‌شود. فکر می‌کند از این نور کوچک کاری ساخته نیست اما در داستان اتفاقاتی می‌افتد که تابا هم می‌فهمد یک نور کوچک شاید کم باشد اما وقتی کنار یک عالمه شب تاب دیگر باشد، می‌تواند کارهای بزرگی کند.

مؤلف کتاب پیش‌رو تلاش کرده در طول داستان مفهوم خودباوری و همکاری را برای نوجوان پررنگ کند و نشان دهد هرکس هر جا که هست می‌تواند مفید واقع شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«شب سپری شد و صبح فرا رسید. خورشید آرام آرام در آسمان بالا آمد. تابا با خوشحالی به خورشید نگاه کرد.

خورشید به تابا لبخند زد و با نور گرمش او را در آغوش گرفت. لبخند رضایت خورشید برای تابا دلنشین‌ترین لبخند دنیا بود.

این کتاب در ۲۴ صفحه و به قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه شده است.

کودکان و نوجوانان این چهار کتاب را بخوانند

کد خبر 598246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.