کتاب «مبانی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های نظریه کارآمدی مطلوب» روانه بازار نشر شد

کتاب «مبانی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های نظریه کارآمدی مطلوب» اثر محمدعلی سوادی در ۱۷۹ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «مبانی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های نظریه کارآمدی مطلوب» اثر محمدعلی سوادی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شد و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۷۹ صفحه به چاپ رسید.

در هر علمی بدون نظریه ناظر به یک دسته مسائل آن علم، نه می‌توان آن مسائل را شناخت و نه می‌توان راه‌حل‌های مناسب برای آن مسائل ارائه داد. در نظام جمهوری اسلامی ایران ضعف کارآمدی مشهود در برخی ساحت‌ها (با وجود پیشرفت‌هایی بس چشمگیر در بسیاری از ساحت‌های گوناگون کشور)، به لحاظ فقدان کلان‌نظریه و خردنظریه‌های کارآمدی مطلوب اسلامی - ایرانی است. پردازش چنان نظریه‌هایی وابسته به شناسایی و تبیین مبانی، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها و ساختار چنان نظریه‌هایی است.

در این اثر، چارچوب نظریه منظومه‌نگری و منظومه‌فهمی عالم و آدم و دین و جامعه، مبانی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های کلی کلان‌نظریه و خردنظریه‌های کارآمدی مطلوب برای نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز ساختار و ویژگی‌های اساسی چنان نظریه‌هایی تبیین شده است.

کتاب «مبانی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های نظریه کارآمدی مطلوب» روانه بازار نشر شد

ساختار اثر

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «کلیات و مفاهیم» به بررسی کلیات، اهمیت و روش اندیشه‌ورزی و مکان‌نمایی کارآمدی بین مؤلفه‌ها و عناصر منظومه دین می‌پردازد.

فصل دوم با عنوان «مبانی نظریه کارآمدی مطلوب برای جمهوری اسلامی» به تبیین مبانی معرفت شناختی، مبانی هستی شناختی و مبانی انسان شناختی پرداخته و مبانی جامعه شناختی، تاریخ شناختی، ارزش شناختی و غایت شناختی را به رشته تحریر درآورده است.

«مؤلفه‌های نظریه کارآمدی مطلوب برای جمهوری اسلامی» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن رعایت عدالت، مردم‌سالاری واقعی، آزادی و حکمرانی خوب مورد تأکید قرار گرفته، علم‌سالاری، جوان‌گرایی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز تشریح شده و برخورداری از روحیه انقلابی، اعتماد به نفس فردی و ملی و نظارت همگانی و نظارت نهادی مؤثر به نگارش درآمده است.

نویسنده در چهارمین فصل از این کتاب با عنوان «شاخص‌های نظریه کارآمدی مطلوب برای جمهوری اسلامی» مشارکت حداکثری، انضباط اقتصادی و اعتماد مردم را تبیین کرده و آزادی و انضباط سیاسی، کرامت شهروند و عزت ملی، توسعه انسانی و معنویت گرایی را مورد بررسی قرار داده است.

فصل پنجم به عنوان «مختصات کلی نظریه کارآمدی مطلوب برای جمهوری اسلامی» به تبیین درآمد، بایسته‌های نظریه کارآمدی و شناخت صحیح و جامع از روابط غایت، مبانی و مؤلفه‌ها و شاخص‌ها پرداخته و سازوکارهای نظریه برای آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل مسائل، راهکارهای بهینه‌سازی نظریه و ساختار نظریه کارآمدی اسلامی-ایرانی را شرح داده است.

«نتایج راهبردی نظریه کارآمدی برای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» عنوان ششمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن پیشنهاد، چگونگی ایجاد کارآمدی در علوم حوزوی و دانشگاهی و آسیب‌شناسی نظارت بیان شده است.

در بخش پایانی کتاب، سازوکارهای ارتقای کارآمدی نظام به نگارش درآمده است.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

کد خبر 713020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.