عوارضی بی‌تحرکی برای زنان شاغل چیست؟

ورزش‌نکردن و بی‌تحرکی علاوه بر افسردگی و ناهنجاری‌های ساختار قامتی، موجب به‌وجودآمدن مشکلاتی مانند اضافه وزن و فشارخون بالا برای زنان شاغل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلامتی مهم‌ترین رکن زندگی انسان است؛ هر فردی برای احترام به خود، باید ساعتی را به ورزش اختصاص دهد اما متأسفانه اکثر زنان شاغل، بی‌تحرک هستند و این موضوع، زنگ خطری برای سلامتی محسوب می‌شود.

در این‌باره سونیا لطف‌اللهی، کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان، اظهار می‌کند: بی‌تحرکی، اشتباه نشستن و ورزش نکردن باعث ایجاد ناهنجاری‌های ساختار قامتی و ستون مهره‌ها مانند کایفوز (عارضه پشت گرد) و لوردوز گردن (عارضه سر به جلو) می‌شود که زنان می‌توانند با انجام حرکات ورزشی ساده از به وجود آمدن آن‌ها جلوگیری کنند، انجام ورزش‌های ساده توسط زنان، تغییر مکان هر یک ربع یک بار و انجام حرکات کششی ساده برای عضلات بدن می‌تواند از به وجود آمدن ناهنجاری‌ها جلوگیری کند.

لزوم انجام ورزش در ۳ روز هفته برای زنان شاغل

وی با بیان اینکه زنان شاغل برای حفظ سلامتی، سرزندگی و شادابی خود و دوری از عوارض بی‌تحرکی باید به انجام تمرینات ورزشی بپردازند، می‌افزاید: زنان شاغل برای دوری از عوارض بی‌تحرکی باید روزانه حداقل یک ساعت به ورزش اختصاص دهند و اگر امکان ورزش به صورت روزانه وجود نداشت، حداقل سه روز در هفته باید ورزش کنند و در نظر داشته باشند که افسردگی نیز از عوارض بی‌تحرکی است، زیرا با ورزش نکردن بانوان انرژی و نشاط کافی برای انجام کارهای خود را نخواهند داشت و حتی ممکن است به مرور زمان از کار خود زده شوند که با ورزش می‌توانند بر افسردگی غلبه کنند.

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه فصل تابستان فرصت خوبی است تا زنان بخشی از مسیر رفت یا برگشت خود را به پیاده‌روی اختصاص دهند، ادامه می‌دهد: ورزش نکردن و بی‌تحرکی علاوه بر افسردگی و ناهنجاری‌های ساختار قامتی باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند اضافه وزن، فشار خون بالا، مشکلات قلب و عروقی می‌شود و با بی‌تحرکی بهداشت ساختار قامتی بانوان تحت فشار است.

نشستن طولانی‌مدت یکی از مشکلات زنان شاغل است

وی اظهار می‌کند: نشستن طولانی‌مدت نیز یکی از نمونه‌های بی‌تحرکی زنان شاغل است که باعث ایجاد مشکلاتی در آنان می‌شود؛ با ایجاد تحرک و انجام حرکات کششی مخصوص صندلی می‌توان از ایجاد این مشکلات جلوگیری کرد یا شدت آن را کاهش داد.

لطف‌اللهی خاطرنشان می‌کند: زنانی که پشت میز می‌نشینند و چندین ساعت مشغول کار هستند، باید بعد از ۱۵ دقیقه نشستن به بهانه‌های مختلف از جای خود برخیزند و چند دقیقه راه بروند و تحرک داشته باشند.

به گزارش ایمنا، بی‌تحرکی جسمی یا نداشتن فعالیت بدنی منظم، چهارمین عامل خطرساز مرگ و میر جهانی است و به‌طورتقریبی ۲/۳ میلیون مرگ‌ومیر در هر سال به این علت است. سطح بی‌تحرکی جسمی در بسیاری از کشورها و بیشتر در کشورهای پردرآمد در حال افزایش است و پیامدهای مخاطره‌آمیز عمده‌ای برای سلامت عمومی مردم دارد که عبارت است از: شیوع بیماری‌های غیرواگیر دار مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و دیگر عوامل خطرساز از قبیل فشار خون بالا، افزایش قند خون، اضافه وزن و چاقی. برآورد شده است که بی‌تحرکی جسمی حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد عامل سرطان پستان و روده بزرگ، ۲۷ درصد عامل دیابت و حدود ۳۰ درصد عامل بیماری‌های قلبی است.

کد خبر 598074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.