ایران نگاه ویژه به غرب یا شرق ندارد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: غربی‌ها برای حل مشکل گاز خود به ایران مراجعه نکردند و این همکاری را با قطر انجام می‌دهند. ایران سیاست متوازنی دارد و به شرق یا غرب نگاه ویژه‌ای ندارد؛ هرکس بتواند منافع ما را تأمین کند هدف تجارتمان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی صفری امروز_ شنبه بیست‌ونهم مردادماه_ در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان اظهار کرد: برای افزایش صادرات به عراق، راهکارهایی همچون استفاده از کشورهای همسایه یافت شد و اکنون نیز حدود یک ماه است محدودیت‌های صادراتی به عراق برداشته شده است.

وی افزود: روس‌ها اکنون به قطعات یدکی خودرو نیاز دارند که صادرات آن را شروع کرده‌ایم. همچنین صادرات کاتالیست و خدمات هایتک به روسیه در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است. لیست کالاهای مورد نیاز روسیه به سازمان توسعه تجارت ارسال شده است و تجار می‌توانند به کمک آن صادرات خود را افزایش دهند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: نمی‌توانیم سیاست‌های کشورهای هدف را تغییر دهیم اما دیپلماسی اقتصادی متناسب با این سیاست‌ها در نظر گرفته می‌شود. امکانات زیادی برای صادرات به چین ایجاد شده و ترانزیت کالا به هند نیز از سر گرفته شده است. برای ارسال مصالح ساختمانی از سرخس به تاجیکستان دو هزار و ۵۰۰ واگن نیاز داریم.

صفری اضافه کرد: برای ترانزیت کالا و گندم مجوزی داده شده است تا گندم به ایران وارد، به آرد تبدیل و به کشورهای همسایه صادر شود. کنسولگری ما در آستاراخان به مرکز ترانزیت کالا برای کشورهای همسایه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ارزش صادرات شرق به غرب بسیار بالاست که نشان می‌دهد کالاهای تولیدی چین کیفیت بالایی دارد. اما تجار ایرانی کالاهای بی‌کیفیت چینی را با ارزش کم خریداری و به کشور وارد می‌کنند. کشورهای اروپایی حتی با امضای برجام نیز سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران نخواهند داشت و فقط به فاینانس رضایت می‌دهند که سود چندانی برای ایران ندارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: غربی‌ها برای حل مشکل گاز خود به ایران مراجعه نکردند و این همکاری را با قطر انجام می‌دهند. ایران سیاست متوازنی دارد و به شرق یا غرب نگاه ویژه‌ای ندارد؛ هرکس بتواند منافع ما را تأمین کند هدف تجارت ایران خواهد شد. ایران امتیازی به روس‌ها نداده و با ارتباط با این کشور توانسته صادرات خود را افزایش دهد.

صفری اضافه کرد: ارزش صادرات ایران در چهارماهه ۱۴۰۱، ۴۲ درصد افزایش یافته و کاهش ارزش وزنی صادرات نباید به معنای کاهش صادرات در نظر گرفته شود زیرا محصولات صادراتی دانش‌بنیان بوده و وزن کمتری دارد.

وی ادامه داد: به تازگی مشکل ویزای رانندگان برای عبور از آلمان رفع شده است، زیرا پیش از این از طریق بلغارستان ویزا دریافت می‌کردیم و این موضوع منجر به درخواست آلمان‌ها برای صدور ویزا شد. به زودی چند کشور از آسیای مرکزی نیز ویزا را برای ایرانیان حذف خواهند کرد؛ همچنین روس‌ها وعده حذف ویزا برای تجار ایرانی را داده‌اند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه به عنوان دیده‌بانی است که فضاهای جدید برای افزایش تجارت را ایجاد می‌کند و با همه ارگان‌ها و سازمان‌ها هماهنگ است. بیشترین سرمایه‌گذاران خارجی افغانستانی و عراقی هستند. ترانزیت کالا با چندین کشور همسایه سبز شده و به دنبال تسهیل در ترانزیت هستیم.

کد خبر 598067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.