بیوگرافی ایلان ماسک + تسلاموتورز، اسپیس ایکس و ثروت Elon Reeve Musk

ایلان ماسک کارآفرین به عنوان مدیر اجرایی شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا TSLA، مدیرعامل و طراح اصلی شرکت فضایی SpaceX شناخته شده است، و به عنوان ثروتمندترین فرد جهان به شهرت جهانی دست یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایلان ماسک با نام کامل (Elon Reeve Musk) در سال ۱۹۷۱ متولد شد. پدر و مادر ماسک از دو کشور مختلف بودند. پدرش اهل آفریقای جنوبی و مادرش یک کانادایی بزرگ‌شده در آفریقا بود. درواقع پدربزرگ مادری ماسک یک آمریکایی-کانادایی ماجراجو بود که خانواده‌اش را با یک هواپیمای تک‌موتوره به استرالیا و سپس آفریقای جنوبی آورده بود. ماسک در یکی از شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی به نام «پرتوریا» (Pretoria) به دنیا آمد و تمام دوران کودکی و نوجوانی خود را در این شهر سپری کرد. او فرزند بزرگ خانواده است و یک خواهر و برادر کوچک‌تر از خودش دارد. پدر ایلان، مهندس الکترومکانیک، خلبان، ملوان، مشاور املاک و حتی در یک بازه زمانی معدن‌دار بود. مادرش هم به‌عنوان یک متخصص تغذیه و البته مدل مشغول به کار بود. خانواده ماسک در دوران کودکی و نوجوانی او بسیار ثروتمند بودند.

سال‌های نخست زندگی ایلان ماسک

ایلان ماسک در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ میلادی در پِرِتوریای آفریقای جنوبی متولد شد. مادر ماسک یک مدل کانادایی و مسن‌ترین زنی بود که در کمپین Covergirl حاضر شد. او در زمان کودکی ایلان همزمان پنج شغل داشت تا مخارج خانواده را تأمین کند. پدر ماسک یک مهندس ثروتمند اهل آفریقای جنوبی بود که زمانی مالک نیمی از یک معدن زمرد در نزدیکی «تانگانیکا» محسوب می‌شد. ایلان همراه با برادرش کیمبال و خواهرش توسکا دوران کودکی را در زادگاهش سپری کرد. ایلان به گفته پدر و مادرش فردی درون‌گرا بود با این همه در سن ۱۰ سالگی علاقمندی آش را به کامپیوترها نشان داد. در همین حال پدر و مادرش از هم جدا شدند.

این اتفاق تلخ اما نتوانست علاقه ماسک به کامپیوترها را کم کند و او در سن دوازده سالگی موفق شد نخستین نرم افزار خود را که یک بازی کامپیوتری به نام Blastar بود به فروش برساند. ماسک در سال ۱۹۸۹ میلادی و در حالی که تنها ۱۷ سال داشت به کانادا مهاجرت کرد تا در دانشگاه کویینز تحصیل کند و دیگر به خدمت سربازی اجباری در کشورش نرود.

او در سال ۱۹۹۲ درسش را در دانشگاه کویینز رها کرد تا در رشته‌های کسب و کار و فیزیک دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کند و چندی بعد تحصیلات خود را با اخذ مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد به پایان رساند اما همچنان در دانشگاه ماند و لیسانس دیگرش را در رشته فیزیک گرفت. ماسک بعد از ترک پنسیلوانیا عازم دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا شد تا مدرک Ph.D خود را در رشته فیزیک انرژی دریافت نماید. نقل مکان وی به کالیفرنیا مصادف بود با انفجار اینترنت و به همین خاطر او ظرف تنها دو روز بعد از حضور در استنفورد درسش را رها کرد تا بخشی از جریان اینترنت شود و اولین شرکت خود با نام Zip2 را تأسیس کرد.

Zip2 که در اصل نوعی راهنمای شهری آنلاین بود، در اندک زمانی بعد از راه اندازی، به یکی از منابع تأمین محتوای وب‌سایت های نیویورک تایمز و Chicago Tribune تبدیل شد و در سال ۱۹۹۹ میلادی، بخشی از شرکت Compaq با عقد قراردادی به ارزش ۳۰۷ میلیون دلار به صورت نقدی و همچنین ۳۴ میلیون دلار در قالب سهام، Zip2 را خریداری کرد.

ساخت یک بازی کامپیوتری در ۱۰ سالگی

ماسک در دوران نوجوانی خود به بازی‌های کامپیوتری علاقه پیدا کرد. والدینش برای او یک کامپیوتر خانگی خریدند و از اینجا به بعد بود که ماسک به‌جای بازی‌کردن با این کامپیوتر به‌دنبال ساخت بازی مورد علاقه خودش رفت! او به‌کمک یک دفترچه راهنمای برنامه‌نویسی پایه توانست یک بازی کامپیوتری بسازد. ماسک نام بازی خود را Blastar گذاشت و تنها زمانی که ۱۲ سال داشت، آن را به مبلغ ۵۰۰ دلار فروخت. این اولین بار بود که ماسک طعم تجارت و به دست آوردن پول را می‌چشد.

بیماری ایلام ماسک

ایلان ماسک در یک برنامه زنده تلویزیونی و در اقدامی غافلگیرکننده اعلام کرد که به «سندرم آسپرگر» مبتلاست. پس از این ماجرا حرف و حدیث‌ها در این مورد بالا گرفت و بساط شایعه‌سازی داغ شد. برخی می‌گفتند این اعتراف یک نمایش بزرگ است تا ماسک بتواند توجه بیشتری را به‌سوی خود جلب کند. برخی دیگر آن را به‌عنوان یک اعتراف واقعی پذیرفتند و برای این ماجرا شواهدی از رفتارهای عجیب ایلان در بازه‌های زمانی مختلف را مثال زدند؛ مثلاً اظهارنظرهای عجیب او درباره ویروس کرونا، اهدای دستگاه تنظیم‌کننده خواب به‌جای دستگاه تنفسی، ساخت زیردریایی ویژه برای نجات کودکان گرفتار در غار و بازگرداندن کارکنانش به تسلا هنگامی که هنوز اپیدمی کرونا روزهای اوج خود را سپری می‌کرد. در نقطه مقابل برخی از ویژگی‌های افراد مبتلا به آسپرگر با ویژگی‌های ایلان ماسک در تضاد هستند.

مثلاً افرادی که این اختلال را دارند، نمی‌توانند به‌خوبی و به‌صورت طبیعی با دیگران ارتباط برقرار کنند. آن‌ها در صحبت کردن دچار اختلال می‌شوند و الگوهای رفتاری تکراری را از خود نشان می‌دهند.

بیوگرافی ایلان ماسک + تسلاموتورز، اسپیس ایکس و ثروت Elon Reeve Musk

ایلان ماسک و اسپیس ایکس

ماسک در سال ۲۰۰۱ ماسک به همراه دو تن از دوستان خود به مسکو رفت تا برای پروژه‌های فضایی خود تعدادی موشک قاره پیمای دست دوم از روسیه خریداری کند. به گفته‌ی دوست ماسک، روس‌ها که به او به چشم یک تازه‌کار نگاه می‌کردند، مرتباً او را مسخره می‌کردند. در نتیجه ماسک و دوستانش مجبور شدند دست خالی به آمریکا بازگردند. یک سال بعد ماسک به همراه مایک گریفین که تجربه‌ی کار برای CIA، ناسا، اوربیتال ساینس و چند شرکت و سازمان معتبر دیگر را در کارنامه‌ی خود داشت، برای خرید ۳ موشک قاره پیما به روسیه بازگشت.

پس از اینکه ماسک متوجه شد روس‌ها قیمت گزاف «۸ میلیون دلار برای هر راکت» مطالبه می‌کنند، تصمیم گرفت خودش شرکتی برای تولید موشک‌های ارزان‌قیمت تأسیس کند و این‌گونه بود که سومین شرکت ماسک با نام «Space Exploration Technologies Corporation» یا به اختصار SpaceX، تأسیس شد.

به گفته‌ی یکی از اولین سرمایه‌گذاران اسپیس ایکس، ماسک متوجه شده بود که مواد خام مورد نیاز برای ساخت موشک تنها ۳ درصد قیمت آن را تشکیل می‌دهند. به لطف استفاده از مهندسی نرم‌افزار و طراحی ماژولار، اسپیس ایکس توانست هزینه‌ی پرتاب موشک را با مضربی از ۱۰ کاهش بدهد و همچنان به حاشیه‌ی سودی ۷۰ درصدی دست پیدا کند.

ماسک که با سرمایه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری حاصل از پروژه‌های قبلی خود اسپیس ایکس را تأسیس کرده بود، به‌صورت هم‌زمان عنوان مدیر ارشد اجرایی (CEO) و مدیر ارشد تکنولوژی (CTO) این شرکت را در اختیار دارد. اسپیس ایکس راکت‌هایی با نام فالکون (الهام گرفته از نام فضاپیماهای Millennium Falcon در فیلم جنگ ستارگان) و کپسول‌های فضایی با نام دراگون تولید می‌کند.

در سال ۲۰۰۸ ناسا با عقد قراردادی ۱.۶ میلیارد دلاری، وظیفه‌ی ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) طی ۱۲ پرتاب را به اسپیس ایکس سپرد. در همان سال موشک فالکون ۱ این شرکت اولین موشک خصوصی لقب گرفت که ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داده است. در سال ۲۰۱۲ نیز فضاپیمای دراگون این شرکت توانست عنوان «اولین فضاپیمای ساخت یک شرکت خصوصی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود» را به خود اختصاص دهد و تاریخ‌ساز شود. یکی از اهداف مهم اسپیس ایکس، کاهش هزینه‌ی سفرهای فضایی از طریق استفاده‌ی چندین‌باره از راکت‌ها است. در روش سنتی پرتاب راکت به فضا، پس اتمام سوخت موشک، بدنه‌ی راکت در جو زمین رها می‌شود و (اگر هنگام سقوط در جو زمین نسوزد) در نهایت در اقیانوس سقوط خواهد کرد. ا

ز آنجایی که سوخت موشک تنها درصد کمی از قیمت نهایی ارسال کاوشگر و محموله به فضا را تشکیل می‌دهد و بخش اعظم هزینه مربوط به خود راکت است؛ در صورت استفاده‌ی مجدد از راکت، هزینه‌ی سفرها و اکتشافات فضایی چندین برابر کاهش پیدا خواهد کرد. به همین منظور، اسپیس ایکس پس از بارها تلاش ناموفق، نهایتاً در سال ۲۰۱۵ توانست یک موشک فالکون را در بازگشت از فضا با موفقیت روی یک شناور در میان اقیانوس فرود بیاورد تا بتواند در پروازهای بعدی مجدداً از آن استفاده کند.

بیوگرافی ایلان ماسک + تسلاموتورز، اسپیس ایکس و ثروت Elon Reeve Musk

ایلان در تسلا

تسلا موتورز، ماجراجویی جدید ایلان ماسک بود. این شرکت در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد. ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران اصلی این شرکت بود. او هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رئیس هیأت مدیره‌ی تسلا موتورز فعالیت می‌کند.

تسلا موتورز روی طراحی و تولید خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه تمرکز دارد. در سال ۲۰۰۸ این شرکت «رودستر» (Roadster) را معرفی کرد. خودرویی اسپورت که در ۳٫۷ ثانیه سرعت آن از صفر به ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودروی تمام‌برقی با یک بار شارژ تا حدود ۳۹۳ کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

«مدل اس» (Model S) اولین خودروی سدان الکتریکی تسلا بود. این خودرو هم موفقیت‌های زیادی را برای تسلا موتورز به ارمغان آورد. Model S در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان خودروی سال مجله‌ی Motor Trend انتخاب شد. تسلا «مدل ایکس» (Model X) سومین خودروی شرکت ۱۲ ساله‌ی تسلا است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های مدل X، درهای عقب آن است که مثل دو بال باز می‌شوند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اسپیس ایکس در اواخر ماه مارس ۲۰۱۸ توانست برای پرتاب مجموعه‌ای از ماهواره‌ها به مدار پایینی زمین از دولت آمریکا مجوز بگیرد. این شبکه‌ی ماهواره‌ای که قرار بود اینترنت نقاط دورافتاده را تأمین کند، استارلینک نام گرفت. این شرکت همچنین می‌خواست در مناطقی که تحت انحصار یک یا دو سرویس‌دهنده اینترنتی قرار داشتند، رقابت ایجاد کند.

اسپیس ایکس در ماه مه ۲۰۱۹ اولین مجموعه از ماهواره‌های خود را به مدار فرستاد. این شرکت از آن زمان تاکنون حدود ۲۰۰۰ ماهواره به فضا فرستاده که از این تعداد فعلاً بیش از ۱۶۰۰ عدد عملیاتی هستند. با این حال، کمپانی ایلان ماسک مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره دیگر را در اختیار دارد و می‌خواهد برای ارسال ۳۰ هزار ماهواره جدید مجوز بگیرد. استارلینک برای اولین بار در ماه اکتبر ۲۰۲۰ عرضه سرویس خود را با قیمت اولیه ۴۹۹ دلار برای ترمینال کاربری که در واقع یک دیش برای ارتباط با ماهواره بود، آغاز کرد.

مؤسس نورالینک و بورینگ

صنعت خودروسازی و هوافضا نتوانست بلندپروازی‌های ماسک را به طور کامل پوشش دهد؛ به همین منظور ماسک در سال ۲۰۱۶ دو شرکت جدید را به نام‌های نورالینک و بورینگ راه‌اندازی کرد.

نورالینک یک شرکت نوروتکنولوژی (تکنولوژی دستگاه عصبی) است و هدفش ایجاد رابطه میان مغز انسان و ماشین است. با تحقق این هدف ما می‌توانیم مستقیماً و بدون نیاز به یک صفحه نمایش یا هرچیز دیگری اطلاعات کامپیوتری را در مغز دریافت کنیم و حتی مغز خود را به‌روزرسانی کنیم که البته تمام این طراح‌ها هنوز فاصله زیادی با واقعیت دارد و شاید هیچوقت هم محقق نشود.

به گفته ماسک آنچه می‌توان خیلی زود انتظارش را داشت گوش دادن به موسیقی از طریق رابط مغزی-ماشینی است. یعنی موسیقی را به جای گوش با مغزتان حس می‌کنید. اما شرکت بورینگ (‌Boring Company) که معنای آن خسته‌کننده یا حوصله‌سربر است، در زمینه‌ای کاملاً متفاوت فعالیت می‌کند. هدف اصلی این شرکت خلق یک راهکار جدید برای کاهش ترافیک و ازدحام است. بورینگ که در سال ۲۰۱۶ در کالیفرنیا راه‌اندازی شد، قصد دارد با احداث تونل‌های زیرزمینی یکی از مشکلات اصلی کالیفرنیا و عمده کلان‌شهرها یعنی ترافیک سنگین را رفع کند.

بیوگرافی ایلان ماسک + تسلاموتورز، اسپیس ایکس و ثروت Elon Reeve Musk

اختراعات ایلان ماسک

از حدود چهار دهه پیش که ماسک بازی Blastar را ساخت، اختراعات او هرکدام به وزنه‌ای در صنعت و تکنولوژی بدل شده‌اند:

  • پرداخت ایمیلی: اولین اختراع مهم ماسک به بخش پرداخت و امور مالی محسوب می‌شود. ماسک در سال ۱۹۹۹ شرکت پرداخت الکترونیکی و ایمیلی را معرفی و از درون آن شرکت X.com را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر بخش زیادی از پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و ماسک یکی از بنیان‌گذاران این صنعت است.
  • هایپرلوپ (Hyperloop): هایپرلوپ به زبان ساده سیستمی برای حمل‌ونقل سریع داخل یک لوله است. ماسک سال ۲۰۱۳ طرح اولیه این سیستم حمل‌ونقل را ارائه کرد. طبق ادعای او این سیستم ۴ بار سریع‌تر از پروازهای تجاری خواهد بود.
  • Zip2: اولین شرکت نرم‌افزاری ماسک به نام Zip2 به روزنامه‌ها این امکان را داد که نمایی از نقشه شهر را در اختیار کاربران خود بگذارند.
  • جت الکتریکی: جت‌الکتریکی که البته هنوز در حد یک ایده است با سرعت فراصوت حرکت کرده و فرود و پروازش به صورت عمودی است.
  • تماس‌های تلفنی مبتنی بر وب: ماسک در سال ۲۰۰۲ پتنت یا حق اختراعی را برای تماس تلفنی از طریق اینترنت به ثبت رساند. ایده اصلی استفاده از اینترنت و وب و در نتیجه ساده‌سازی فرایند تماس است.
  • راکت فالکون: فالکون ۱ و ۹ از جمله اولین موشک‌های قابل استفاده مجدد هستند. ماسک پس از راه اندازی اسپیس‌اکس موشک‌هایی را طراحی کرد که برای اولین بار امکان استفاده مجدد را فراهم کردند.
  • جستجوی مکان-محور: پیش از آنکه گوگل و دیگر غول‌های تکنولوژی مردم را بر اساس مکان هدف بگیرند و چنین چیزی ممکن باشد، ماسک در سال ۱۹۹۸ به دنبال ساخت سیستمی بود که مکان افراد را مشخص کرده و سپس نتایج را با توجه به مکان جغرافیایی نشان دهد.

حمایت ایلان ماسک از بیت کوین

نمی‌توان به زندگی نامه ایلان ماسک پرداخت و درباره نقش او در قیمت ارزهای دیجیتال نپرداخت. چندی پیش ایلان ماسک با یک توییت و اسم آوردن از بیت کوین، رشد قابل توجهی را برای این رمز ارز رقم زد، البته شایعاتی هم درباره اینکه ایلان ماسک یکی از سهامداران بیت کوین است هم در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

ایلان ماسک اخیراً به یک حامی قوی بیت کوین تبدیل شده است. او قبلاً اعلام کرده بود که برای دریافت بیت کوین در معاملات خود مشکلی ندارد. جاستین سان، بنیانگذار رمز ارز ترون در حساب توئیتر خود نوشت: ایلان ماسک (صاحب کمپانی تسلا) همان ساتوشی ناکاماتو است.

ساتوشی ناکاماتو، نام اعلام شده‌ای است که می‌گویند بنیانگذار و سازنده ناشناس بیت کوین است که دامین و مجموعه بیت کوین را پدید آورده است. ساتوشی ناکاماتو در این باره یک بیانیه معروف هم منتشر کرده، اما هویت او تا حالا هیچ‌وقت روشن نشده است. این ادعا احتمالاً به این خاطر مطرح شده که ایلان ماسک بارها و بارها راجع به این ارز دیجیتال صحبت کرده و حمایت‌های بسیاری هم از این ارز در فضای مجازی داشته است.

کد خبر 597988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.