انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از ریاض/ اقدامات سعودی محکوم است

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتقاد از اقدام اخیر عربستان در محکومیت یک زن سعودی به ۳۴ سال حبس اعلام کرد که دولت سعودی اقدامات سرکوبگرانه خود علیه معترضان را افزایش داده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از عربی ۲۱، شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که عربستان از کاهش میزان انزوای خود از سوی جامعه بین‌المللی بهره می‌برد و عملیات سرکوبگرانه علیه شهروندان این کشور را افزایش داده است.

این شورا در بیانیه‌ای تاکید کرد که افزایش محکومیت یک دانشجوی دکترای عربستانی از شش سال به ۳۴ حبس، طولانی‌ترین مجازاتی است که علیه یک زن سعودی به دلیل بیان مسالمت‌آمیز در اینترنت اعمال شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که در اواخر سال ۲۰۲۱ دادگاه جنایی سعودی "سلمی شهاب" را به دلیل توئیت‌هایش به شش سال زندان محکوم کرد، اما این دادگاه به‌تازگی به دلایل نامعلوم در حکم خود تجدید نظر و اعلام کرد که فعالیت این زن در توئیتر در سطح جنایت است.

در نهم آگوست سال جاری (هجدهم مردادماه) دادگاه تجدیدنظر عربستان با ادعای اینکه حکم صادره، این تضمین را نمی‌دهد که فرد محکوم شده بار دیگر این "جنایت" را مرتکب نشود، مجازات این زن را افزایش داد.

ساره یاغر، مدیر دفتر شورای حقوق بشر در واشنگتن در این باره گفته که حتی در عربستان نیز محکوم کردن الشهاب به ۳۴ حبس به دلیل بیان مسالمت‌آمیز، غیرعاقلانه است. روشن است که آل سعود احساس می‌کند، قدرت زیرپا گذاشتن مخالفان به ویژه زن‌ها را دارد، بنابراین آمریکا و فرانسه و دولت‌های دیگر باید به طور فوری و علنی این اقدام عربستان را محکوم کنند.

اسناد و مدارکی که شورای حقوق بشر به دست آورده است نشان می‌دهد که سلمی الشهاب به موجب قانون مبارزه با تروریسم سعودی به هشت سال حبس محکوم شده است و این حکم به اتهام حمایت این زن از اقدام‌کنندگان به ترور است. این زن همچنین به اتهام کمک به کسانی که در راستای ایجاد ناامنی و اخلال در رژیم سعودی هستند به ۱۰ سال حبس محکوم شده است؛ الشهاب همچنین به اتهام ایجاد و استفاده از سایت برای انجام آنچه جنایت نامیده شده به پنج سال و به اتهام نشر دروغ‌های مغرضانه نیز به پنج سال حبس محکوم شده است.

دادگاه جنایی سعودی همچنین الشهاب را به اتهام ضربه زدن به نظم عمومی به یک سال حبس محکوم کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود اعلام کرده که با بررسی توئیت‌های سلمی الشهاب به این نتیجه رسید که توئیت‌های این زن سعودی طی چهار سال گذشته در خصوص خانواده خود و امور متعلق به حقوق زن در عربستان است و هیچ‌یک از توئیت‌ها در راستای ترویج خشونت نیست.

در این بیانیه آمده است که عربستان به سرکوب معرضان و تجسس علیه آنها معروف است.

کد خبر 597984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.