جشنواره تئاتر کودک اصفهان؛ظرفیت از دست رفته

مدیر اجرائی سابق جشنواره بین المللی تئاتر کودک در اصفهان به کارکردهای مثبت فرهنگی و هنری برگزاری این جشنواره در اصفهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر میزان کودکان به لحاظ رشد ذهنی و ادراک معنوی غنی و پربار شوند در حقیقت، تمدن بشری پربار می‌شود بنابراین اهمیت نمایش و تئاتر کودک حقیقتی انکارناپذیر است که بسیاری از بزرگان عرصه هنر و ادبیات، حتی صاحب‌نظران مسائل تربیتی و روانشناسی کودک و نوجوان به آن واقف بوده و همواره مقوله تئاتر کودک را عرصه‌ای برای بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‌های کودکان، مورد توجه قرار داده‌اند؛ به‌طوری‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هرگونه سرمایه‌گذاری مادی، معنوی و برنامه‌ریزی عمیق و درازمدت برای رشد و اعتلای جامعه باید با کودکان آغاز شود، کودکانی که وارث و حافظ تمدن و جامعه آینده هستند.

تئاتر ابزار و هنری قدرتمند و مؤثر برای رشد اجتماعی، آشنایی و ورود هر چه‌بهتر و مفیدتر کودک به دنیای بزرگ‌سالی است. به‌طورکلی تئاتر کودکان باید ویژگی‌هایی از جمله شادی و سرگرمی، مشارکت خلاقانه، فرصت برای آموختن و ایجاد زمینه رشد روانی و سلامت روحی کودک و نوجوان را با خود همراه داشته باشد. تئاتری که باید کودک را بشناسد و درک کند تا بتواند با او، درونیات و روحیاتش همراه شود و همزادپنداری کند.

اکنون حدود نیم‌قرن از شکل‌گیری تئاتر کودک و نوجوان در ایران می‌گذرد، اما این جریان نمایشی جز در مقاطعی کوتاه، هرگز مورد توجه متصدیان و مسئولان امر قرار نگرفته است. در این میان جشنواره تئاتر کودک وجود دارد که در ادامه به بررسی حضور این جشنواره در سال‌هایی که در اصفهان بوده است، می‌پردازیم.

آنچه می‌خوانید مشروح گفتگو با «احمد رضایی» مدیر اجرایی سابق جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان است:

برگزاری جشنواره تئاتر کودک در اصفهان چه کارکردهای مثبت فرهنگی و هنری در حوزه تئاتر داشت؟

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چند سال در اصفهان برگزار شد که نوع برگزاری آن در سطح بین‌المللی بود، گروه‌های خارجی برای شرکت در این جشنواره، حضور پیدا می‌کردند و همیشه این جشنواره حداقل برای خانواده خود که همان اهالی تئاتر کودکان است، مؤثر بود زیرا آثار از سراسر کشور می‌آمد و همه کارهای یکدیگر را تماشا می‌کردند و در کنار آن نقاط قوت و ضعف کارها را بررسی می‌کردند، در واقع جشنواره تئاتر کودک یک ترم آموزشی برای اهالی تئاتر کودک بود، وقتی جشنواره بین‌المللی است، نمایش‌های خارجی هم می‌آمد و در اصفهان اجرا می‌رفت که باعث می‌شد سطح آگاهی و سطح آموزشی بچه‌های تئاتر و فعالان این حوزه ارتقا پیدا کند.

تفاوتی که در تئاتر به نسبت سینما و موسیقی و به همین ترتیب وجود دارد است که به هرحال تئاتر یک هنر زنده است و در سینما شما می‌توانید فیلم‌های سراسر دنیا را در فضای مجازی دانلود و تماشا کنید و یا موسیقی را دانلود کرده و بشنوید، اما تئاتر را نمی‌شود چنین اتفاقی برایش رقم زد، بنابراین یک جشنواره می‌تواند، بستر مناسبی برای حضور گروه‌های نمایشی از خارج کشور و یا حتی گروه‌های خوب که در داخل کشور تئاتر تولید می‌کنند، باشد.
این جشنواره بستری است که اهل فن و فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان این آثار را تماشا و تجربه کسب کنند. همچنین کارهای خوبی که در اصفهان تولید می‌شد، را دیگران تماشا و از آن استفاده می‌کردند و تعامل برقرار بود و بحث یک سویه بودن نبود.

استقبال مردم اصفهان از جشنواره تئاتر کودک چگونه بود؟

تئاتر و به‌ویژه تئاتر کودک همیشه توانسته با یک ارتباط گسترده و ارتباطات مؤثر یا ارتباط با نفوس‌تری با مخاطب به اصطلاح تعامل و مواجه شود.
در چند سالی که جشنواره تئاتر کودک در اصفهان برگزار شد، شاهد بودیم که تمام سالن‌های اجرای نمایش‌ها تکمیل می‌شد زیرا کودک و نوجوان همیشه یک مخاطب فعال و تضمین شده است، و خانواده‌ها برای کودکانشان وقت و انرژی بیشتری می‌گذارند.
در زمانی که من مدیر اجرایی جشنواره بودم با این مواجه می‌شدیم که خانواده‌هایی بعد از دو سانس و اجرا ظرفیت سالن‌ها همچنان تکمیل بود و نمی‌توانستند ورود پیدا کنند و خواهان این بودند که اجراها تمدید و بچه‌هایشان بتواند تئاتر تماشا کنند.

مقایسه حضور جشنواره تئاتر کودک با جشنواره فیلم کودک در اصفهان چطور است؟

اگر که بخواهیم مقایسه کوچکی بین جشنواره فیلم و جشنواره تئاتر کودک انجام دهیم، این است که جشنواره تئاتر توانست ارتباط بهتری با مردم در دوره خودش برقرار کند، اتفاق دیگری که طبق مستنداتی و شواهد در آن دوره وجود داشت این بود که جشنواره تئاتر کودک باعث شد تا بسیاری از گروه‌های تئاتر کودک در اصفهان فعال شوند و این یعنی که این جشنواره می‌تواند بومی شود و از ظرفیت‌های شهر برای جشنواره استفاده کرد. همچنین جشنواره تئاتر کودک باعث ارتقا کمی و کیفی گروه‌ها شد. به خاطرم است که در آن زمان حدود ده گروه تئاتر کودک فعال شد و در طول سال تمرین و اجرا می‌کردند که تا بتواند در جشنواره تئاتر کودک شرکت کنند. بنابراین وقتی ابعاد جشنواره را بررسی می‌کنیم، در خواهیم یافت که خود این جشنواره غیر از آنکه توانسته با مخاطب تعامل برقرار کند، بلکه توانسته به آگاهی فعالان این حوزه بیفزاید.
جشنواره تئاتر کودک در اصفهان توانسته به لحاظ کمی تأثیر مثبتی در شهر بگذارد، بنابراین این جشنواره اگر در اصفهان می‌ماند می‌توانست که منشأ خدمات بهتری بشود اما حالا به همدان رفته است.

راهکارهای به اوج رسیدن، مانند زمانی که جشنواره تئاتر کودک در اصفهان بود، چیست؟

من به شخصه اعتقادی به برگرداندن جشنواره تئاتر کودک به اصفهان ندارم به این خاطر که همچنان که بعضی مواقع که حرف از بردن جشنواره فیلم می‌شود ما ناراحت می‌شویم، حالا هم اگر بخواهیم جشنواره تئاتر کودک را از همدان به اصفهان برگردانیم، این دیگر شاید یک اتفاق و به اصطلاح مرسوم و معمول نباشد یعنی حتی اگر وزارتخانه این پیشنهاد را بدهد جذاب نیست که از این پیشنهاد استقبال کنیم و بخواهیم که این جشنواره برگردد.
بهترین راه این است که به فکر جایگزین باشیم، یعنی یک جشنواره‌ای که نزدیک به این مشخصه‌ها باشد در شهر اصفهان جایگزین شود تا بتوان یک رویداد بزرگی را مجدد رقم زد.

در پایان اصفهان در برگزاری این رویداد چگونه بود؟

جشنواره تئاتر کودک اصفهان، جشنواره‌ای بود که در دوره خودش به بهترین شکل برگزار شد همچنان که ما در رویدادهای دیگر این را بسیار داریم که اصفهانی‌ها در هرحال حرفه‌ای برگزاری رویداد هستند، به لحاظ روحیه میهمان نوازی، کار بلدی و به همین ترتیب زمانی که مدیر اجرایی جشنواره تئاتر کودک بودم، خاطرم است که در واقع به لحاظ اتفاقی که برای میهمانان جشنواره افتاد هم اتفاقی که برای مخاطبان جشنواره افتاد، اتفاقات بسیار خوب حرفه‌ای و بی کم و کاست و بدون عیب و نقصی بود و توانستیم جشنواره در اصفهان اصفهان برگزار کنیم.

کد خبر 597492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.