مذاکرات به پایان رسیده است/ منتظر تصمیم آمریکا هستیم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جلسات بررسی توافق هسته‌ای متوقف نخواهد شد، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که در روزهای آینده نیز جلساتی در این باره برگزار شود و هدف آنها تاکید بر رعایت قانون اقدام راهبردی مجلس برای تأمین منافع ایران در بالاترین سطح است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این نشست برای بررسی توافق هسته‌ای در نوع خود کم نظیر بود و در آن علاوه بر دبیر شورای عالی امنیت ملی، تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه، مذاکره کننده ارشد و همچنین مقامات ارشد سازمان انرژی هسته‌ای حضور داشتند.

وی از انتقال دیدگاه‌های نمایندگان و بیان توضیحات لازم از سوی مقامات دست اندرکار جریان برجام و مذاکرات خبر داد و افزود: لازم است که در این زمینه به یک تفاهم یا همفکری در بالاترین سطح دست یابیم که به نظر می‌رسد در جلسه امروز بخشی از این کار انجام شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره، گفت: در نشست نیز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با حضور دست اندرکاران مذاکرات هسته‌ای برگزار شد و در آن مفاد نامه‌های رد و بدل شده یا موضوعات مد نظر ایران مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه جلسات بررسی توافق هسته‌ای متوقف نخواهد شد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که در روزهای آینده نیز جلساتی در کمیسیون امنیت ملی برگزار شود و هدف آنها تاکید بر رعایت قانون اقدام راهبردی مجلس برای تأمین منافع ایران در بالاترین سطح خواهد بود.

مقتدایی افزود: براساس آنچه گزارش شد، روند توافق در حال انجام است مذاکرات به پایان رسیده و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است و اکنون طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم‌گیری کنند که آیا بنا دارند منافع ملت ایران را به تمامیت بپذیرند یا مانند گذشته قصد پیمان شکنی و بدعهدی دارند.

وی پیام‌هایی که بین ایران و به واسطه اروپایی با آمریکا رد و بدل شده را در همین راستا دانست و تاکید کرد: در صورتی که آنها تصمیم بگیرند که منافع ملت ایران را به طور ویژه در نظر بگیرند، توافق در دسترس است اما اگر قرار باشد که در بیان چیزی بگویند اما در عمل بخواهند آن‌را عملیاتی نکنند همه مسئولیت‌ها برعهده طرف مقابل است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دسترسی نمایندگان مجلس به متن توافق هسته‌ای، گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مفاد توافق در اختیار نمایندگان قرار گرفت بنابراین کمیسیون امنیت ملی در جریان امور قرار دارد و یکی از انتقادات جلسه غیرعلنی امروز نیز دسترسی نمایندگان به متن توافق بود که در اختیار وکلای ملت قرار گرفت و نقد و پیشنهاداتی نیز در این زمینه مطرح شد.

وی با تاکید بر رویکرد سخت‌گیرانه نمایندگان به متن توافق هسته‌ای، ادامه داد: باید یقین کنیم که منافع ملت ایران در بالاترین سطح در نظر گرفته می‌شود زیرا طرف مقابل در گذشته همین روند را طی و بد عهده‌ی کرده است و اکنون باید از تکرار این اتفاق کنیم، بنابراین موضوع راستی آزمایی، تحریم‌ها و هم موضوعات مرتبط دیگر را در جلسه به شکل شفاف و واضح مطرح شد.

مقتدایی با اشاره به پاسخ ایران به متن پیشنهادی غرب در کوتاه‌ترین زمان افزود: تا زمانی که یقین نداشته باشیم در حال منافع ملت ایران از توافق هسته‌ای تأمین می‌شود بر مواضع خود پافشاری خواهیم کرد زیرا تاکید نمایندگان و اعضای هیئت دولت این است که قانون مجلس برای تأمین منافع ایران و صیانت از حقوق ملت ایران به نحو شایسته در نظر گرفته شود.

کد خبر 597357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.