عزم هلسینکی برای به‌روزرسانی طرح کربن‌خنثی

مدیران هلسینکی، پایتخت فنلاند، دستیابی به هدف "کربن‌‎صفر" را تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده‌اند و به‌تازگی از به‌روزرسانی آن برای تسریع تحقق هدف خود خبر داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان پایتخت فنلاند طی چند سال گذشته اقدامات قابل‌توجهی برای کاهش انتشار کربن جهت تحقق هدف صفر آن تا سال ۲۰۳۰ پیاده کرده‌اند، اما با وجود اثربخشی این اقدامات به نظر می‌رسد که روند کاهش انتشار گازهای آلاینده با سرعتی بسیار پایین پیش می‌رود. در همین رابطه، مدیران شهر تصمیم گرفته‌اند طرح خود را به‌روزرسانی کنند و با افزودن جزئیات کارآمدتر، به پیشبرد هدف خود سرعت ببخشند. در طرح جدید قرار است کاهش مستقیم انتشار کربن مورد تمرکز قرار گیرد که در این راستا، خود شهر و طراحی آن مهم‌ترین نقش را ایفا خواهد کرد.

در واقع، بهبود وضعیت حمل‌ونقل، ساخت‌وساز شهری و مصرف انرژی در به‌روزرسانی طرح کربن‌خنثی هلسینکی از اولویت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار خواهد شد که در این رابطه، اقدامات گسترده‌ای در سراسر شهر پیاده می‌شود.

عزم هلسینکی برای به‌روزرسانی طرح کربن‌خنثی

مدیران هلسینکی متعهد شده‌اند پس از به‌روزرسانی طرح کربن‌صفر شهر، نه‌تنها از طریق کاهش انتشار گازهای آلاینده به بهبود کیفیت هوا کمک کنند، بلکه اثرات جزایر گرمایی را نیز به حداقل برسانند و از این طریق، سطح رضایتمندی شهروندی را به طور چشمگیری افزایش دهند. آن‌ها برای تحقق این هدف خود در نظر دارند به تجزیه و تحلیل اقداماتی بپردازند که در گذشته در راستای کاهش کربن انجام داده‌اند و میزان اثربخشی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا در نهایت، به اصلاح نقص‌هایی بپردازند که سرعت پیشبرد هدف صفر انتشار کربن را کاهش داده است. از سوی دیگر، اقداماتی که طی چند سال گذشته برای کاهش انتشار گازهای آلاینده بیشترین اثربخشی را در پی داشته است، مورد توجه قرار خواهد گرفت و طرح جدید سازگار با آن‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد.

در به‌روزرسانی طرح جدید، حمل‌ونقل شهری از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار خواهد بود و مدیران تلاش خواهند کرد علاوه بر ترویج تردد سبز از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در میان مردم، به الکتریکی‌سازی بیشتر وسایل نقلیه عمومی بپردازند.

عزم هلسینکی برای به‌روزرسانی طرح کربن‌خنثی

علاوه بر این، ساخت‌وسازهای جدید شهری با استفاده از مواد بتنی کمتر انجام خواهد شد و استفاده از موادی با کمترین میزان انتشار کربن جای آن‌ها را خواهد گرفت. در بخش زیرساخت‌های شهری، جایگزینی لامپ‌های سیستم‌های روشنایی شهری با نوع ال‌ای‌دی آن به شدت مورد توجه مدیران هلسینکی قرار خواهد گرفت، ضمن این‌که شیوه‌های گرمایشی و سرمایشی شهری تغییرات قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

در نهایت، کارآمدی انرژی بسیار حائز اهمیت خواهد بود که در این رابطه، استفاده از پنل‌های خورشیدی به تولید نیروی سبز در سراسر شهر کمک خواهد کرد و همین امر در به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده، نقش مهمی به عهده خواهد داشت.

کد خبر 597160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.