پاسخ به گلایه شهروندان درخصوص پرداخت عوارض کنارگذر شرق اصفهان

پس از افتتاح کنارگذر شرق اصفهان، بخشی که در منطقه باغ‌رضوان قرار گرفته، به مسیر عبورومرور مردم برای سفرهای درون‌شهری تبدیل شده است؛ اکنون برخی از شهروندان نسبت به اینکه باید در یک فاصله کوتاه، عوارض ۱۵ هزارتومانی پرداخت کنند، اعتراض دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آزادراه شرق اصفهان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است که از آزادراه نطنز-کاشان-اصفهان آغاز و به آزادراه اصفهان-شیراز ختم می‌شود. قطعه‌های یک و دو این آزادراه به طول ۶۳ کیلومتر است و شش باند رفت و برگشت دارد که از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان-نطنز-کاشان آغاز می‌شود و به سمت شرق ادامه می‌یابد.

این آزادراه جاده اصفهان-اردستان را قطع می‌کند و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان-نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان-شیراز متصل می‌شود. قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان-نطنز تا آزادراه اصفهان-اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان-نائین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

با بهره‌برداری از آزادراه کنارگذر شرق، مسیر استان‌های جنوبی کشور و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر کوتاه شده است؛ همچنین کاهش ۸۰ دقیقه‌ای زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی، کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان، کاهش مصرف سوخت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله، کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای استان و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوای شهر اصفهان از مهم‌ترین مزایای این پروژه است.

این پروژه سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و از سال ۸۵ به مدت ۱۰ سال متوقف ماند، تا اینکه با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تفاهمنامه تأمین مالی، اجرا و بهره‌برداری میان وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت آتیه‌صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و عملیات اجرایی این پروژه به طور جدی از سر گرفته شد.

پس از افتتاح این آزادراه، بخشی که در منطقه باغ رضوان قرار گرفته، به مسیر عبور و مرور مردم برای سفرهای درون‌شهری تبدیل شده است و اکنون برخی از شهروندان نسبت به عوارض پرداختی از آن اعتراض دارند که چرا باید در یک فاصله کوتاه، عوارض ۱۵ هزارتومانی پرداخت کنند!

عمده سرمایه گذاری آزادراه‌ها در کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

در این خصوص، علیرضا صلواتی، مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آزادراه‌های کشور اکنون با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود به نوعی عمده سرمایه گذاری آزادراه‌ها در کشور توسط بخش خصوصی انجام شده و دولت بین ۱۰ تا ۵۰ درصد در احداث آزادراه مشارکت می‌کند تا برای سرمایه گذار انگیزه و جذابیت ایجاد کند تا به عرصه احداث آزادراه ورود کند.

وی اضافه می‌کند: پس از احداث هر آزادراه، بر اساس مدل اقتصادی- مالی که پیش بینی می‌شود همه هزینه‌های احداث، تملک، اجرا، نگهداری و بهره برداری بر عهده شرکت احداثی است که سرمایه گذار تأسیس می‌کند. عوارض عمده‌ترین منبعی است که برای بازگشت سرمایه در این پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود. مدل مالی بر اساس میزان ترددی که از آن آزادراه در طول سال انجام می‌شود، تعریف خواهد شد و عوارض آن بر اساس طول آزادراه تعریف و از ترددکنندگان دریافت می‌شود.

ارزش روز پروژه آزادراه شرق اصفهان بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد تومان است

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان می‌گوید: تاکنون حدود هزار میلیارد تومان توسط صندوق بازنشستگی کشوری در کنارگذر شرق اصفهان هزینه شده است. البته این اعتبار به صورت تجمعی محاسبه شده و ارزش روز این پروژه اکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان است. لازم است سرمایه‌گذاری که این شرکت انجام داده در مدت مشخص ۱۵ سال بازگردد و در کنار آن نگهداری از این مسیر نیز بر عهده همان شرکت است. بنابراین عوارضی که اکنون شهروندان پرداخت می‌کنند، علاوه بر بازگشت سرمایه آزادراه و بخشی از آن نیز صرف هزینه نگهداری و بهره‌برداری از مسیر در نظر گرفته می‌شود.

صلواتی با بیان اینکه به منظور ارتقای کیفیت راه و جلب رضایت‌مندی مردم، طی سال‌های ابتدایی باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از این عوارض صرفه نگهداری از راه شود، ادامه می‌دهد: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان (آزادراه سردار شهید سیدمحمد حجازی) یکی از بهترین، زیباترین و باکیفیت‌ترین آزادراه‌های کشور است که تقریباً صددرصد ترددکنندگان از آن رضایت دارند. می‌توان گفت این آزادراه از نظر کیفیت روسازی، طراحی، زیباسازی شهری، ایمنی و تعداد خط عبور بهترین آزادراه کشور است و مشابه این آزادراه در کشور وجود ندارد. این آزادراه شش خطه بوده و نوع تجهیزات ایمنی که در آن به کار رفته است در هیچ‌یک از آزادراه‌های کشور وجود ندارد.

آزادراه شرق اصفهان بهترین آزادراه کشور است

وی ادامه داد: شهروندانی که از این آزادراه می‌گذرند، در حال عبور از بهترین آزادراه کشور هستند؛ بنابراین طبیعی است که وقتی چنین خدماتی را از بخش خصوصی و دولت دریافت می‌کنند، باید هزینه آن را نیز بپردازند. هزینه‌ای که اکنون مردم پرداخت می‌کنند واقعی نیست و بخشی از آن به صورت یارانه‌ای توسط دولت پرداخت می‌شود. برای بازگشت سرمایه این آزادراه، عوارض آن باید ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از رقم فعلی باشد، اما برای کسب رضایت و توجه به وضعیت اقتصادی مردم این هزینه کمتر تعیین شده است.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان می‌گوید: طول آزادراه سردار شهید حجازی ۶۳ کیلومتر است و چهار ورودی و خروجی در محور نائین در کنار باغ رضوان، محدوده فرودگاه، حبیب‌آباد، اردستان و محور آزادراه نطنز دارد. براساس قانون فعلی، عوارض آزادراهی برای کل مسیر دریافت می‌شود و اگر شهروندی حتی یک کیلومتر از مسیر آزادراه را طی کند، باید عوارض کل مسیر را پرداخت کند.

صلواتی اضافه می‌کند: گلایه برخی از شهروندان این است که ورود از مسیر نائین و خروج از مسیر فرودگاه و بزرگراه شهید دستجردی و برعکس، مسیر کوتاهی است و معتقدند این هزینه زیاد است. باید توجه داشت این مسیر حدود ۱۰ کیلومتر بوده و با توجه به کیفیت آزادراه شهروندان مسیر آن را در سه تا چهار دقیقه طی می‌کنند و احساس می‌کنند مسیر کوتاه بوده است.

افرادی که تمایلی به پرداخت این عوارض ندارند می‌توانند از مسیرهای جایگزین استفاده کنند

وی ادامه می‌دهد: افرادی که تمایلی به پرداخت این عوارض ندارند، می‌توانند از مسیرهای جایگزین برای رسیدن به مقصد استفاده کنند. این مسیرها نیز کیفیت مناسبی دارد و اگر فردی می‌خواهد از کیفیت مسیر آزادراهی بهره ببرد، هزینه آن را نیز پرداخت کند تا این امکانات در کشور گسترش یابد. هم‌اکنون ۵۰ درصد از عوارض آزادراهی به دلایل مختلفی ازجمله الکترونیکی بودن، پرداخت نمی‌شود و همین مسئله موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران تمایلی به احداث چنین زیرساخت‌هایی نداشته باشند و این فرصت از شهروندان گرفته می‌شود.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با بیان اینکه دولت موظف است که بستر لازم را برای افرایش سرمایه‌گذاری فراهم کند، می‌گوید: طول آزادراه اصفهان به شیراز ۴۷۰ کیلومتر است. هزینه تأسیس این آزادراه هفت هزار میلیارد تومان بوده و با احداث آن مسیر اصفهان به شیراز ۱۲۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. ممکن است در آینده و با احداث این بزرگراه مردم به عوارض آن اعتراض کنند. این در حالی است که عبور از این آزادراه اختیاری بوده و در مصرف سوخت و زمان افراد نیز صرفه‌جویی می‌شود.

در حال مذاکره هستیم تا عوارض کمتری برای مسیر کنار باغ رضوان در نظر گرفته شود

صلواتی اضافه می‌کند: با هماهنگی شرکت احداث و سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم تا بخش‌هایی از آزادراه شرق اصفهان تفکیک و عوارض کمتری برای مسیر کنار باغ رضوان در نظر گرفته شود. عوارض آزادراهی ناچیزترین هزینه‌ای است که مردم نسبت به خدماتی که از آن استفاده می‌کنند و هزینه‌های جاری زندگی، پرداخت می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلات آزادراه اصفهان-نطنز-کاشان که ایجاد نارضایتی از کیفیت روسازی را ایجاد کرده، همین موضوع عوارض است. در این مسیر برای ۱۶۰ کیلومتر، مردم دو هزینه چهار و پنج هزار تومانی پرداخت می‌کنند که فقط ۲۰ درصد هزینه نگهداری از آزادراه را تأمین می‌کند. با چنین قیمت گذاری برای عوارض، شاهد کاهش کیفیت آزادراه و در کنار آن خسارات ناشی از تصادفات به مردم هستیم. همچنین خساراتی که در اثر تصادفات به وسایل نقلیه وارد می‌شود چندین برابر عوارضی است که حتی هر روز پرداخت کنند.

کد خبر 597159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.