طبیعت در مقابل رفتار نامناسب بشر سکوت نمی‌کند

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: مشکلات زیست‌محیطی کنونی به انسان‌ها نشان می‌دهد که طبیعت نسبت به رفتار بشر ساکت نخواهد ماند و به همین دلیل باید تغییر نگرش کامل و جامعی در جهت توجه به محیط‌زیست داشته‌باشیم.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه گسترش هوش‌مصنوعی و متاورس می‌تواند در زمینه‌های مختلف باعث استفاده بهینه از منابع طبیعی شود، اظهار کرد: در انقلاب صنعتی چهارم توسعه تکنولوژی‌هایی مانند سیستم‌های ارتباطی هوشمند و اتومبیل‌های الکترونیکی می‌تواند در کاهش آلودگی‌های جوی که به‌واسطه حمل‌ونقل ایجاد شده، نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: انقلاب صنعتی چهارم می‌تواند به عنوان دستاوردی در حفاظت از محیط‌زیست محسوب شود؛ در این راستا بسیاری از ارتباطاتی که کنترل بر تجهیزات صنعتی و افزایش استفاده بهینه از انرژی را افزایش می‌دهد؛ نقش بسیار مفیدی دارد.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در راستای حفاظت از محیط‌زیست به‌تازگی واحدی تحت عنوان کنترل محیط‌زیست ایجاد شده و مطالعات در این زمینه در حال افزایش است.

وی اشاره کرد: یکی از زمینه‌هایی که کنترل و مدیریت بسیار در آن مهم است، مصرف منابع حیاتی مانند آب و استفاده از پوشش‌های گیاهی است؛ در صورتی که این بازگشت به محیط‌زیست شکل نگیرد، تنش‌های اجتماعی و جنگ‌های مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه حیات انسان به خطر خواهد افتاد.

نصراصفهانی تاکید کرد: انسان باید از پیامدهایی که در توسعه صنایع شاهد بودیم، درس بگیرد و اعتقادات خود نسبت به صنایع را تغییر دهد؛ علاوه بر آن بشر باید بداند که منشأ زندگی و حیات موجودات در زمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه بشر تنها تولید و توسعه نیست، گفت: انسان‌ها گاهی باید برای حفظ جنگل‌ها، منابع‌آبی و استفاده مناسب از محیط‌زیست زندگی کنند.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اشاره کرد: در حال حاضر تأثیر عملکرد انسان‌ها در محیط‌زیست قابل مشاهده است و گرمایش جو، گسترش ریزگردها، خشکسالی، بیابان‌زایی و کمبود منابع آبی نمایانگر همین مسئله است.

وی افزود: مشکلات زیست‌محیطی کنونی به انسان‌ها نشان می‌دهد که طبیعت نسبت به رفتار بشر ساکت نخواهد ماند و به همین دلیل باید تغییر نگرش کامل و جامعی در جهت توجه به محیط‌زیست داشته‌باشیم.

کد خبر 597080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.