صنایع‌دستی در این سال‌ها صدا نداشته است

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: در این سال‌ها صنایع‌دستی صدا نداشته و پایگاه‌های ملی و جهانی می‌توانند صدا و تصویر صنایع‌دستی باشد و به حفاظت میراث فرهنگی کمک کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور مریم جلالی امروز دوشنبه بیست و چهارم مردادماه در دومین روز نشست تخصصی مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی که با حضور مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی در سالن آمفی‌تئاتر وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: پایگاه‌های جهانی و ملی داشته‌ها و سرمایه‌های اجتماعی ما و تجمعی از آثار و نشان‌دهنده ابزارهای معیشتی دورانی هستند که امروز به‌عنوان میراث فرهنگی از آن‌ها نام ببریم.

وی نگاه تک ساحتی به فرهنگ را آسیب‌زا دانست و افزود: فرهنگ مقوله‌ای سیال است و برای نگاهی کامل تمامی ابعاد را کنار هم دیده شود.

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به اهمیت ساخت روایت‌های تازه در موضوع حفاظت از پایگاه‌ها تصریح کرد: حفاظت باید با رویکرد و سازوکارهای مطابق با دنیای امروز اتفاق بیفتد. باید مضمون‌آفرینی‌های جدید برای حفظ پایگاه‌ها پیدا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اتصال و شجره معنایی در هم‌افزایی بین میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و ایجاد تازگی در روایت‌ها، ادامه داد: چه فردی می‌تواند انکار کند که صنایع‌دستی دیروز میراث فرهنگی امروز است. فرش را در تبریز، پته و گلیم را در کرمان، سفال را در کاشان داریم، این اتصال و شجره نهایی می‌تواند به هم‌افزایی کمک کند. صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌تواند درروند مرمت و باز زنده‌سازی عملیات میراث فرهنگی کمک‌رسان باشد.

جلالی صنایع‌دستی را فرصت و ابزاری برای روایت سنجی و اصالت‌سنجی حفاظت و ساختن روایت‌های تازه دانست و اظهار کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌توان روایت‌های قدیمی را زنده کند. اگر قصه جدیدی پیدا کنیم به‌مثابه پیدا کردن حفاظت است.

وی بابیان اینکه هر پایگاه باید دارای هویتی منحصربه‌فرد باشد ادامه داد: پایگاه‌ها باید شبکه تصویری را در ذهن مخاطب ایجاد کنند و صنایع‌دستی و هنرهای دستی به این هویت‌سازی می‌تواند کمک کند.

معاون صنایع‌دستی کشور به استفاده از ظرفیت شهرهای ملی و جهانی و برقرار کردن پیوند بین صنایع‌دستی و میراث فرهنگی در راستای هم‌افزایی و ارتباط این دو حوزه اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها صنایع‌دستی صدا نداشته و پایگاه‌ها می‌توانند صدا و تصویر صنایع‌دستی باشد و به حفاظت میراث فرهنگی کمک کند.

کد خبر 597020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.