طراحی پیاده‌راه‌ها با المان‌های شاخص

یک کارشناس شهرسازی گفت: مدیران و کارشناسان شهری در زمان ساخت و طراحی پیاده‌راه، نباید تنها به افراد سالم و بدون شرایط خاص توجه داشته باشند، بلکه باید تمام افراد جامعه را در روند طراحی در نظر بگیرند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نقش پیاده‌راه و پیاده‌رو متفاوت است، اظهار کرد: پیاده‌رو دسترسی عابرپیاده را امکان‌پذیر می‌کند، اما موضوع پیاده‌راه متفاوت می‌شود.

وی افزود: زمانی که عابرپیاده وارد پیاده‌راه می‌شود، انتظار دارد با پیمودن مسیر احساسی خوب توأم با آرامش و آسایش داشته باشد؛ بنابراین نیاز است المان‌های کاربردی و شاخص در این مسیرها مورد استفاده قرار بگیرد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود چه کسانی از این راه‌ها استفاده می‌کنند، به عبارت بهتر لازم است مخاطبان و کاربران اصلی پیاده‌راه شناسایی شوند. کودکان، بزرگسالان، معلولان جسمی، زنان باردار از افرادی هستند که به پیاده‌راه اصولی، استاندارد و مناسب نیاز دارند.

مؤمنی تصریح کرد: کارشناسان و مدیران شهری نباید تنها به افراد سالم در طراحی پیاده‌راه توجه کنند، بلکه تمام اقشار جامعه شهری باید در ساخت پیاده‌راه مورد توجه باشند. جنس کف پیاده‌راه و المان‌های مسیر باید به نحوی به کار گرفته شود تا یک فرد نابینا بتواند مسیر خود را به راحتی پیدا کند و فضا برای افراد دارای معلولیت جسمی در پیاده‌راه‌های شهری فراهم شود.

وی ادامه داد: مسیر دوچرخه باید از مسیر پیاده‌راه جدا باشد، افرادی که در این مسیر پیاده حرکت می‌کنند باید آرامش و امنیت داشته باشند و المان‌هایی باید در اطراف پیاده‌راه استفاده شود که امنیت شهروندان را تأمین کند.

این کارشناسی شهرسازی توجه به امنیت پیاده‌راه‌ها را مهم دانست و گفت: در حوزه ایمنی شهری باید توجه ویژه‌ای به پیاده‌راه‌ها شود. المان‌هایی که برای جلوگیری از ورود و تردد وسایل نقلیه موتوری در این مسیرها نصب می‌شود، نقش بسیار مؤثری در حفظ آرامش شهروندان دارد.

کد خبر 596927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.