۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
معروف‌ترین جوایز سینمایی

پنج جایزه معتبر سینمایی که کمتر از آنها شنیده‌اید نام‌هایی غیر از «اسکار»، «کن» و «گلدن‌گلوب» دارند که شیر، خرس و پلنگ طلایی نیز بین آنها دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جوایز سینمایی یکی از عوامل رونق ساخت و تولید فیلم‌ها در کشورهای مختلف جهان است. اواخر قرن نوزدهم میلادی بود که صنعت سینما پا به عرصه گذاشت و در قرن بیستم به عنوانی یکی از جدی‌ترین سرگرمی‌ها و تفریحات مردم شناخته شد. به مرور و با افزایش تولیدات سینمایی و رقابت میان سازندگان فیلم نیاز به محلی برای داوری فیلم‌ها شکل گرفت. قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در سال ۱۹۳۲ در ونیز صورت گرفت و به دنبال آن جشنواره‌های دیگری روی کار آمدند که برخی مشهورتر و شناخته شده‌تر هستند و نام شماری از آنها را کمتر شنیده شده است. در این نوشتار به بازخوانی این جوایز بین‌المللی در عرصه سینما پرداخته‌ایم.

شیر طلایی Golden Lion

جشنواره فیلم ونیز که به‌خاطر جایزه اصلی‌اش با عنوان «شیر طلایی» شناخته می‌شود، از معتبرترین و قدیمی‌ترین جایزه‌های سینمایی از سال ۱۹۳۲ تا امروز است. ویژگی منحصربه‌فرد این جشنواره، جایزه «انسانیت» است که به سینماگران و هنرپیشه‌هایی اعطا می‌شود که اقدامات انسان‌دوستانه انجام می‌دهند.

بفتا BAFTA

بفتا، مختصر شده عبارت «British Academy Film Awards»، سال ۱۹۴۷ از سوی آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا تأسیس و اولین جشنواره اعطای جوایز آن، دو سال بعد شروع شد. بفتا امروز جایزه مهمی در صنعت سینما است و به طور معمول آن را با اسکار مقایسه می‌کنند. یک ماسک تئاتری روی پایه‌ای سنگی، جایزه‌ای است که برندگان بفتا با خود به خانه می‌برند.

اگرچه مراسم اهدای جوایز بفتا سالیانه برگزار می‌شود اما برگزارکننده آن که درواقع یک مؤسسه خیریه مستقل است، در طول سال برنامه‌های مختلفی مثل نمایش فیلم به‌همراه جلسات پرسش و پاسخ، سخنرانی و مراسم «شب ادای احترام» برگزار می‌کند.

خرس طلایی Golden Bear

خرس طلایی و به‌عبارت دقیق‌تر، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که از ۱۹۵۱ (در بلبشوی جنگ سرد) تاکنون هر سال در پایتخت آلمان برگزار می‌شود، از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی است. خرس که نماد برلین است، در دو رنگ نقره‌ای و طلایی، به برگزیدگان اهدا می‌شود و آن‌قدر مشهور شده است که همه این جشنواره را نه به اسم اصلی‌اش بلکه به‌نام نماد و مجسمه آن می‌شناسند.

هر سال هم‌زمان با جشنواره خرس طلایی، بازار فیلم اروپا برگزار می‌شود که در آن، تهیه‌کننده‌ها، سرمایه‌گذارها و پخش‌کننده‌های فیلم می‌توانند با هم تعامل داشته باشند، شریک پیدا کنند و قرارداد کاری ببندند.

فیلم‌فیر Filmfare

صنعت سینما در هند آن‌قدر وسیع و جدی است که در برابر «هالیوود» آمریکایی از «بالیوود» هندی حرف زده می‌شود. قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی در این کشور، جایزه فیلم‌فیر است که سال ۱۹۵۴ تأسیس شد. تندیس «بانوی سیاه» جایزه کسانی است که به انتخاب مردم و داوران، شایسته قدردانی شمرده می‌شوند. از ویژگی‌های منحصر به‌فرد فیلم‌فیر آن است که جایزه‌های مجزایی برای کارگردانی موسیقی، خوانندگی، طراحی حرکات موزون و ترانه‌سرایی دارد.

یک بخش خاص دیگر این جشنواره با عنوان «Glamour and Style» به کسانی که روی پرده سینما و بیرون از آن، شیک‌ترین لباس‌ها را بپوشند، جایزه می‌دهد.

پلنگ طلایی Golden Leopard

جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» که بنا به شهرت جایزه‌اش به‌نام «پلنگ طلایی» شناخته شده است، از ۱۹۴۶ تاکنون هر سال در سوئیس برگزار می‌شود. ویژگی منحصر به‌فرد این جشنواره، برگزار شدنش در «پیاتزا گرانده»، میدان اصلی شهر است؛ یکی از بزرگ‌ترین پرده‌های سینمای جهان که چند هزار تماشاچی در آنِ واحد پای آن می‌نشینند.

لوکارنو در هفتادوپنجمین دوره خود، جایزه پلنگ سبز را معرفی کرد تا اهمیت توجه به محیط‌زیست را نشان بدهد. این جایزه که با همکاری گروه محیط زیست صندوق جهانی حیات‌وحش اعطا می‌شود، بهترین فیلم را که منعکس کننده یک موضوع زیست‌محیطی باشد، معرفی می‌کند.

ساندنس، روتردام، مسکو، برلین، تورنتو، لندن، هنگ‌کنگ، آسیا پاسیفیک و فجر از دیگر جشنواره‌های معتبر فیلم هستند که هر ساله در کشورهای مختلف، شاهد برپایی آنها با حضور فیلم‌سازان و مستندسازان از جای جای‌جهان هستیم.

کد خبر 596289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.