Novartis International AG؛ بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان

شرکت داروسازی نوارتیس در سال ۱۹۹۶ طی ادغام سیبا گایگی و شرکت ساندوز تشکیل شد که این دو شرکت دارای قدمت بسیاری بوده و مجموعاً نوارتیس را دارای تاریخچه عظیم ۲۵۰ ساله کردند؛ این شرکت از نظر میزان فروش رتبه دوم بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، Novartis International AG شرکت داروسازی سوئیسی چندملیتی مستقر در «بازل» است که از نظر میزان فروش رتبه دوم بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی را به خود اختصاص داده است؛ این شرکت در زمینه تولید داروهایی مانند کلوزاپین، دیکلوفناک، کاربامازپین، والزارتان، سیکلوسپورین، متیل فنیدات و تربینافین فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۰ میزان فروش این شرکت حدود ۴۶۸۰۶ میلیارد دلار برآورد شد. در ادامه به بررسی بیشتر این شرکت می‌پردازیم:

تاریخچه شرکت Novartis International AG

شرکت داروسازی نوارتیس در سال ۱۹۹۶ طی ادغام سیبا گایگی و شرکت ساندوز تشکیل شد که این دو شرکت دارای قدمت بسیاری بوده و مجموعاً نوارتیس را دارای تاریخچه عظیم ۲۵۰ ساله نمودند.

سیبا گایگی

شرکت سیبا گایگی در سال ۱۹۷۱ در پی ادغام دو شرکت سیبا و گایگی راه‌اندازی شد که این دو شرکت از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی و دارو در سوئیس و جهان محسوب می‌شود. شرکت گایگی در سال ۱۷۵۸ توسط یوهان رودولف گایگی گموسوس تجارت در زمینه مواد معدنی، شیمایی، رنگ و دارو را در بازل سوئیس آغاز کرد. در سال ۱۸۵۷ یوهان رودولف گایگی مریان کنترل شرکت را در دست گرفت و با مشارکت یوهان مولر پاک کارخانه تولید رنگ را افتتاح کرد. در سال ۱۹۳۹ پل هرمان مولر شیمی‌دان شرکت گایگی دریافت که «ددت» برای مقابله با حشرات ناقل مالاریا مؤثر است و به دلیل این کشف جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را دریافت کرد.

در سال ۱۸۵۹ شرکت سیبا توسط الکساندر کلاول تأسیس شد؛ این شرکت فعالیت خود را با احداث کارخانه تولید فوچسین در شهر بازل آغاز کرد. در سال ۱۸۷۳ کلاول کارخانه و کلیه دارایی‌های شرکت خود را به باندشدلر اند بوش فروخت و در پی آن، نام این شرکت به صنایع شیمیایی بازل تغییر یافت.

ساندوز

بنگاه شیمایی کرن اند ساندوز در سال ۱۸۸۶ توسط آلفرد کرن و ادوارد ساندوز تأسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تولید داروهای صناعی آغاز کرد؛ این شرکت با تولید محصولات و داروهایی مانند سیکلوسپورین، پیوند اندام، داروهای ضد روان‌پریشی، کلوزاپین، تی‌اتیل پرازین و تیوریدازین به شهرت رسید.

در سال ۱۸۹۵ پس از درگذشت کرن، تمام شرکت به ساندوز رسید و وی به تولید داروی آنتی‌پیرین برای کاهش تب پرداخت. چهار سال بعد ساخارین به عنوان جایگزینی برای قند از سوی این شرکت تولید شد و سایر تحقیقات دارویی از سال ۱۹۱۷ تحت نظر پروفسور آرتور استول آغاز گشت. در سال ۱۹۲۹ شرکت ساندوز تولید مواد شیمیایی را برای تولید پارچه، کاغذ و چرم آغاز کرد. در سال ۱۹۳۹ تولید مواد شیمیایی برای کشاورزی نیز شروع شد.

نوارتیس

در سال ۱۹۹۶ شرکت ساندوز با سیبا گایگی ادغام گشت و شرکت نوارتیس به‌وجود آمد. نوارتیس در ابتدا به سازماندهی مجدد واحدهای خود پرداخت و سپس در سال ۱۹۹۸ با همکاری دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شروع به دریافت مجوزهای مختلف زیست‌فناوری کرد. حوزه کشاورزی این شرکت در سال ۲۰۰۳ با قسمت مشابه شرکت آسترازنکا متحد شد و شرکت جدیدی تحت عنوان سینگنتا را شکل داد.

نوارتیس در سال ۲۰۰۵ شرکت دارویی آلمانی «هگزال» و شرکت آمریکایی «ایون لبز» را خریداری کرد که صاحب نظران بورس این تصمیم را از لحاظ راهبردی هوشیارانه دانستند؛ این شرکت سوئیسی در سال ۲۰۰۹ حدود ۸۵۰ میلیون یوآن از سهام شرکت خصوصی Zhejiang Tianyuan را خریداری کرد؛ این تصاحب به افزایش حضور نوارتیس در کشور چین کمک شایانی کرد. شرکت چینی Zhejiang Tianyuan تعداد معدودی از واکسن‌های آنفلوانزا و مننژیت را به بازار وارد می‌کرد و در عرض دو سال گردش مالی خود را به بیش از دو برابر افزایش داد. شرکت چینی از مزایایی بسیاری برخوردار بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود ۴۰۰ کارمند، داشتن گواهینامه‌های معتبر GMP و امکانات مناسبی در بخش جدید برای واکسن‌های باکتریال اشاره کرد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شد قرارداد بین نوارتیس و Zhejiang Tianyuan باعث افزایش ظرفیت تولید واکسن‌های «مننگوکوکال» کارخانه تا ۳۰ میلیون واحد گردد.

از دیگر فعالیت‌های نوارتیس می‌توان به سرمایه‌گذاری در تسهیلات تولیدی شهر چانگشو چین با هدف تمرکز بر توسعه مراحل ماده مؤثر و تحقیقات مرتبط با آن اشاره کرد که گرایش نوارتیس به این بازار در پی افزایش حضور دیگر تولیدکنندگان معروف در حوزه تولید واکسن شکل گرفت. شرکت نوارتیس سومین تولیدکننده بزرگ جهان در حوزه واکسن با فروش سالانه بیش از یک میلیارد دلار است.

فعالیت نوارتیس در دهه اخیر

این شرکت در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار کارمند داشته و در سال گذشته درآمدی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار به‌دست آورده است. در سال ۲۰۱۰ با توجه به فشارهای وارده از سوی مراجع قانون و مناسب بودن قیمت‌ها، شرکت به دنبال منابعی برای سرمایه‌گذاری و حفظ موقعیت پایدار محصولات تولیدی خود بود و به برنامه‌های مشترکی با شرکت‌های دیگر برای تولید داروی آلزایمر و ارائه محصولاتی برای سرطان پروستات ایجاد کرده است.

کد خبر 596209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.