چارلز دیکنز؛ نویسنده شک‌اندیش ماوراءالطبیعه

نمایشگاه جدیدی که در لندن برگزار شده، حاکی از آن است که چارلز دیکنز، نویسنده نامدار انگلیسی و برجسته‌ترین رمان‌نویس عصر ویکتوریا، در آثار خود علاقه زیادی به پدیده‌های ماوراءالطبیعه داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «چارلز دیکنز» ۱۵۰ سال پس از مرگ خود در میان دوستداران ادبیات به عنوان «پدر داستان اشباح» شناخته شد؛ زیرا آثار او سرشار از مضامینی چون ارواح، دیوها و اشباحی از دوران باستان است که همواره نوعی رعب در میان خوانندگان خود ایجاد می‌کند. در میان صفحات آثار این نویسنده بزرگ، نشانه‌هایی از تخیلات وی در میان دنیای بسیار اثربخش ویکتوریا به چشم می‌خورد که به طور پیوسته در تلاش بوده است خانه‌های متروکه و پر از ارواح را به تصویر بکشد.

رابطه چندوجهی دیکنز با دنیای ماوراءالطبیعه مهم‌ترین موضوع نمایشگاه جدید لندن در موزه چارلز دیکنز را تشکیل می‌دهد. برگزارکنندگان این نمایشگاه تلاش کرده‌اند در آثار خود تأثیر دائمی دیکنز را از طریق بررسی ۲۰ داستان رعب‌آور نوشته شده توسط او، بر ژانر ترسناک داستان نشان دهند.

نتیجه مطالعات متعدد حاکی است که دیکنز رمان‌های ترسناک خود را برای خانواده، دوستان و عموم مردم نوشت و از همین طریق نیز به شهرت بسیار زیادی در سراسر جهان دست یافت. وی از همان دوران جوانی و آغاز نویسندگی خود، گرایش زیادی به نوشتن داستان‌های ترسناک داشت که بسیاری از دوستداران ادبیات علت این امر را اینگونه توجیه کرده‌اند که پرستار چارلز در دوران کودکی او همواره هنگام خواب قصه‌های ترسناک برای او تعریف می‌کرد.

چارلز در زندگی‌نامه خود مدعی شده است که تأثیر پرستارش بر او باعث شده بود در دوران نوجوانی به خواندن داستان‌های رعب‌آور و ماوراءالطبیعی علاقه زیادی نشان دهد و همین امر، زمینه نبوغ او را در نوشتن این ژانر محبوب رقم زد. البته در این دوران، گرایش چارلز به داستان‌های ترسناک بیشتر از رمان‌های ماوراءالطبیعی بود اما با گذشت زمان، نوشتن داستان‌های غیرمعمول نیز بخشی از سبک نوشتاری او را از آن خود کرد.

کد خبر 596076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.