در مدارس دولتی، عدالت آموزشی وجود ندارد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، با اشاره به فقدان اجرای عدالت آموزشی در مدارس دولتی گفت: درمجموع سازمان‌ها و ادارات سطح استان، آموزش‌های ضمن‌خدمت به‌منظور توانمندسازی نیروها با دوره‌های مختلف با حضور کارشناسان با تجربه آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود.

سیداحمد بنی‌لوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه چرا در نتایج کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ تنها یک نفر از مدارس دولتی اصفهان حائز رتبه برتر شده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با اعلام نتایج کنکور این مباحث مطرح می‌شد، امسال هم تنها با دسترسی به رتبه‌های تک‌رقمی کنکور و نبود تحلیل بر رتبه دو تا سه رقمی کنکوری‌های استان، تاکنون نتوانستیم میزان قبولی‌ها را از مدارس دولتی اعلام کنیم.

وی افزود: براساس ابلاغیه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تمام مدارس نواحی و مناطق در استان باید رتبه‌های دو تا سه رقمی کنکور سال ۱۴۰۱ به همراه رشته قبولی، منطقه و سهمیه کنکوری دانش‌آموزان را تا هفته آینده طی سرشماری دقیق به اداره کل اصفهان ارسال کنند تا بتوانیم مطابق با آن درصد قبولی‌ها از مدارس دولتی را اعلام کنیم.

لزوم شناسایی همه مدارس لازم‌التوجه در مناطق محروم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درخصوص کیفیت آموزش در مدارس دولتی، تصریح کرد: مطلقاً نمی‌توانیم سطح کیفیت آموزشی را بیان کنیم، زیرا هم مدارس دخترانه و پسرانه باکیفیت بالا و مطرح در سطح استان وجود دارد و هم مدارس لازم‌التوجه در مناطق و نواحی مختلف، اما عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که از نظر نیروی انسانی و بودجه، مدارس را به صورت متعادل اداره کنیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه درپی فقدان همکاری و همراهی اولیا و دیدگاه برخی از مسئولان به امر آموزش هنوز عدالت آموزشی در مدارس دولتی تحقق پیدا نکرده است، ادامه داد: براساس دستورالعمل «قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نسل آموزش برابری» باید ضمن شناسایی تمام مدارس لازم‌التوجه در مناطق و محله‌های محروم با تلاش کارگاه‌های مختلف، عدالت آموزشی و تربیتی در این مدارس برقرار شود.

بنی‌لوحی گفت: آموزش و تربیت امری تدریجی است و به هیچ‌وجه نمی‌توانیم یک مرتبه مدارس لازم‌التوجه را به سطح مدارس برتر در استان برسانیم اما با پیگیری‌های لازم و تقسیم‌بندی آموزگاران از نظر رتبه علمی و عملکرد مطلوب آن‌ها که نیمی از ساعات کاری را در مدارس خود و نیمی دیگر را در مناطق محروم بگذرانند، می‌توانیم به نتایج مطلوبی از کیفیت آموزشی در تمام مدارس دست پیدا کنیم.

فقدان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۱۰ سال گذشته

وی در پاسخ به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا چه حدی توانسته به کیفیت و عدالت آموزشی در مدارس کمک کند، اضافه کرد: متأسفانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تأکیدات مقام معظم رهبری و برخی از مسئولان کشوری طی ۱۰ سال گذشته هنوز اجرایی نشده است که اکنون نتایج آن محسوس باشد اما سیاست دولت سیزدهم، وزارت آموزش و پرورش و اداره کل استان اصفهان بر این امر است که مباحث سند تحول در تمام مدارس اجرایی شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: برای دستیابی به راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین اکنون دوره‌های تابستانی برای معلمان رسمی و مدارس غیردولتی استان در حال برگزاری است تا بتوانیم براساس مباحث مهم این سند، دانش‌آموزان مطابق با تمام ساعتی در زمینه‌های تربیت و اخلاق، اعتقادی، علمی، فناوری و مباحث خلاقانه به درجات بالاتری از کیفیت آموزش برسند اما رسیدن به نتیجه آن با ۱۰ سال نبود اجرای سند تحویل، نیازمند عملکرد تدریجی طی دو تا سه سال زمان است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با فقدان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی ۱۰ سال اخیر برای افزایش کیفیت و عدالت آموزش، پیگیری رتبه‌بندی معلمان در اولویت آموزش و پرورش است، افزود: رتبه‌بندی معلمان جزئی از سند تحول بنیادین است، یعنی براساس این سند، نقش آموزگاران در دانش آموزشی و تربیت تمام‌ساعتی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

توجه به رشد کیفی مدارس دولتی با ارزشیابی سالانه معلمان

بنی‌لوحی، درخصوص افزایش سطح علمی و کیفیت عملکرد معلمان استان و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای آن‌ها، تصریح کرد: درمجموع سازمان‌ها و ادارات سطح استان، آموزش‌های ضمن خدمت به‌منظور توانمندسازی نیروها با دوره‌های مختلف با حضور کارشناسان با تجربه آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: طی ارزشیابی سالانه، مدیران تمام مدارس در سطح استان براساس فرم ارزیابی صد امتیازی، عملکرد معلمان را به اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ارسال می‌کنند که طبق آن، چنان‌چه آموزگاری نتواند حد نصاب امتیازات لازم را کسب کند، باید برای جبران و افزایش کیفیت آموزشی و بازآموزی خود در دوره‌های ویژه‌ای شرکت کند تا بتواند حائز رتبه‌های برتر شود. ارزیابی مدیران هم هر سال توسط اداره کل استان مطابق با سلسله مراتبی انجام می‌شود.

قوی‌تر شدن تعادل و عدالت آموزشی در کنکور سال ۱۴۰۲

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید به سمت عدالت آموزشی در مدارس حرکت کنیم، گفت: با کیفیتی که کنکور برگزار می‌شود برخی از خانواده‌ها با خریداری کتب مختلف و ثبت‌نام فرزندان خود در کلاس‌های آموزشی می‌توانند نتایج بهتری را کسب کنند، اما در مدارس دولتی بدون شک یکی از دستورات لازم برای رشد کیفیت آموزشی در سال جاری تشکیل کلاس‌های ویژه برای دانش‌آموزان در مدارس لازم‌التوجه است.

وی یکی از وظایف و اهداف مهم «قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نسل آموزش برابری» را برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم در مدارس دولتی، دسترسی به معلمان خوب و منابع آموزشی، علمی و تست‌های معتبر دانست و خاطرنشان کرد: در برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، ۴۰ درصد امتیاز دروس عمومی مطابق با نمرات نهایی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه خواهد شد و آزمون کنکور تنها با طرح سوالات تخصصی هر رشته برگزار می‌شود. اجرای این شیوه تا حدودی وزنه تعادل و عدالت آموزشی را قوی‌تر می‌کند چراکه با برقراری عدالت متوازن‌تر می‌توانیم در آینده شاهد مشکلات کمتری باشیم.

کد خبر 595947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.