خانه‌نشینی ۱۰ هزار پرستار!

خانه‌نشینی ۱۰ هزار پرستار، نبود رعایت پروتکل‌های بهداشتی هسته‌ای در بیمارستان‌ها، مرگ سالانه ۹ میلیون نفر در جهان با اختلالات عصبی، حذف سلامت دهان و دندان از سبد خانوار، بیمارستان‌هایی با عمر بیش از ۱۰۰ سال در تهران! و نارنجی و قرمز رنگ غالب نقشه کرونایی کشور را در بسته خبری بهداشت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: هر چند نیروهای طرحی در دوران کرونا تلاش زیادی کردند اما متأسفانه وزارت بهداشت با فروکش کردن کرونا ۱۰ هزار نفر از این نیروها را به اجبار خانه نشین کرد، در حالی که با کمبود بیش از ۱۵۰ هزار پرستار در کشور مواجه هستیم.

وی افزود: در نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، دوستان پذیرفتند با الحاق یک تبصره استخدام و جذب نیروهای طرحی، تمدید طرحی، شرکتی و ۸۹ روزه‌ها وزارت بهداشت را در قالب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت پیش‌بینی کنند و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم در نشست اخیر با وزیر بهداشت این موضوع را مطرح و اعضای کمیسیون تاکید کردند که این موضوع را از کمیسیون اجتماعی پیگیری خواهند کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در زمان اوج کرونا به بیش از ۱۰ هزار نفر نیروهای طرحی با وجود اینکه طرح آنها به اتمام رسیده بود و می‌توانستند استراحت یا کار دیگری را شروع کنند گفته شد که دوره دیگری را با مزایای طرحی مشغول کار شوند و درواقع این نیروها به سربازی می‌مانند که دوره سربازی آنها به پایان برسد و به آنها گفته شود یک دوره دیگر با همان حقوق و مزایا به عنوان سرباز آن هم در خط مقدم جبهه مشغول شود.

وی درباره اینکه اینکه نیروهای طرحی وزارت بهداشت در زمان کرونا ایثار و فداکاری کردند و در خط مقدم مبارزه با کرونا شجاعانه جنگیدند، ادامه داد: کرونا تمام نشده اما فروکش کرده و شایسته نیست که در حال حاضر که وضعیت بهبود پیدا کرده جواب ایثار نیروها را با تعدیل و اخراج بدهیم.

میرزابیگی ادامه داد: در کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مطرح کردیم که تمدید طرحی‌های دوران کرونا که سهمیه‌ای نداشتند بدون اینکه مشکل خاصی برای آنها ایجاد شود، در طرح ساماندهی کارکنان دولت لحاظ کنند و آنها را سرکار برگردانند؛ به عقیده ما این نیروها امتحانشان را در دوران کرونا پس دادند چون یک بار دیگر مجدداً با حقوق و مزایای طرحی کار کردند.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، توجه به تعرفه پرستاری، کمبود نیرو و امنیت شغلی را مورد توجه قرار دادند و تاکید کردند که به پرستار نباید به چشم کارگر فصلی نگاه کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: هر چند نیروهای طرحی در دوران کرونا تلاش زیادی کردند اما متأسفانه وزارت بهداشت با فروکش کردن کرونا ۱۰ هزار نفر از این نیروها را به اجبار خانه نشین کرد، در حالی که با کمبود بیش از ۱۵۰ هزار پرستار در کشور مواجه هستیم.

وی با اشاره به وجود ۵۰۰ هزار پست سازمانی در وزارت بهداشت، اظهار کرد: بر اساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت ۷۰ درصد پست‌های سازمانی وزارت بهداشت بلاتصدی است و نیرو برای تصدی پست‌ها وجود ندارد، در حالی که این کمبودها به صورت مستقیم به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند؛ در این رابطه لازم است مدافعان سلامتی که طرحشان در دوران کرونا به اتمام رسیده به سر کار بازگردند.

فقدان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هسته‌ای در بیمارستان‌ها

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نسبت به عدم رعایت نکات بهداشتی هسته‌ای در بیمارستان‌ها انتقاد کرد.

وی افزود: در دنیا شاهد ایجاد رشته‌های پدافند غیرعامل هستیم و به دنبال این هستیم تا این رشته‌ها را در داخل نیز ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: تهران محور کانونی دارد و در برابر تهدیدات آسیب‌پذیری دارد و رویکردهای سنتی پدافند غیرعامل دیگر در شهر اثرگذار نیست و بر همین اساس سند پدافند غیرعامل شهری ایجاد شده است.

جلالی ادامه داد: مراکز خطرپذیر متعددی در تهران وجود دارد که ممکن است منجر به خطر شود. نبود رعایت پروتکل‌های بهداشتی هسته‌ای در بیمارستان‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد. کشورها به سمت ساخت سازه‌هایی رفته‌اند که در مقابل حادثه مقاوم هستند و ما نیز باید بر همین اساس باید عمل کنیم.

مرگ سالانه ۹ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلاء به اختلالات عصبی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواستار بهینه سازی وضعیت سلامت مغز شد چرا که در راستای سوددهی به مردم و جامعه است. این سازمان روز گذشته (سه شنبه) با انتشار گزارشی در مورد بهینه‌سازی سلامت مغز در تمام طول عمر اعلام کرد یک نفر از هر سه نفر در مقطعی از زندگی به نوعی از اختلال عصبی دچار می‌شود که علت اصلی ناتوانی و دومین علت مرگ به حساب می‌آید.

سالانه تقریباً ۹ میلیون نفر بر اثر ابتلاء به اختلالات عصبی از جمله سکته مغزی، میگرن، زوال عقل و مننژیت جان خود را از دست می‌دهند. در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است: سلامت مغز یک مفهوم در حال تکامل است که نه تنها در حیطه سلامت و بهداشت بلکه به طور کلی در جامعه مورد بحث قرار می‌گیرد.

دکتر رن مینگهویی از سازمان جهانی بهداشت گفت: مغز تا حد زیادی پیچیده‌ترین عضو بدن انسان است که به ما امکان می‌دهد حس، احساس، فکر، حرکت و تعامل با دنیای اطراف خود داشته باشیم. مغز همچنین به تنظیم و تأثیرگذاری روی بسیاری از عملکردهای اصلی بدن از جمله عملکردهای قلبی-عروقی، تنفسی، غدد درون ریز و سیستم ایمنی کمک می‌کند.

وی افزود: از همان ابتدای بارداری عوامل متعددی می‌توانند بر سلامت مغز تأثیر بگذارند. این عوامل خطرات بزرگی برای مغز ایجاد کنند که منجر به بار بیماری‌های جهانی و ناتوانی می‌شود. به طور مثال، سازمان جهانی بهداشت گزارش داده که ۴۳ درصد از کودکان زیر پنج سال در کشورهای با درآمد کم و متوسط - نزدیک به ۲۵۰ میلیون پسر و دختر - به دلیل فقر شدید و توقف رشد، پتانسیل رشد خود را از دست می‌دهند که منجر به خسارات مالی می‌شود.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: پرداختن به این عوامل تعیین کننده فواید متعددی به همراه خواهد داشت که کاهش میزان بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند مشکلات عصبی، روانی و مصرف مواد از جمله آنهاست. همچنین منجر به بهبود کیفیت زندگی و مزایای اجتماعی و اقتصادی متعدد می‌شود که به رفاه بیشتر و به پیشرفت جامعه کمک می‌کند.

سلامت دهان و دندان از سبد خانوار حذف شده است

بهنام عباسیان، عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه امروزه سلامت دهان و دندان دغدغه تمامی دولتمردان است، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، سلامت دهان و دندان از سبد خانوار خارج شده است.

وی درباره اینکه که عموم مردم برای رفع دندان درد خود اقدام به کشیدن آن می‌کنند، افزود: چرا نمی‌خواهیم باور کنیم به دلیل مشکلات اقتصادی سوداگران عرصه سلامت همواره سلامتی آحاد مردم را مورد تاخت و تاز خود قرار داده‌اند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه احیا طرح شکست خورده نیروهای حد واسط عرصه فعالیت را برای غیر دندان‌پزشکان قانونمند می‌کند، ادامه داد: امروزه بالغ بر ۴۳ هزار کارت نظام پزشکی برای دندان‌پزشکان صادر شده که در این میان با احتساب بازنشستگان و از کارافتادگان حدود ۳۸ هزار نفر هنوز مشغول فعالیت در این عرصه هستند.

وی با بیان اینکه با یک مدیریت مناسب در قالب خرید خدمت و دادن حق و حقوق مکفی می‌توانیم فعالیت همکاران دندانپزشک در مناطق محروم را پویا نگه داریم، اظهار کرد: در غیر این صورت با این نوع سیاست‌های اشتباه بر طبل پدیده مهاجرت دندان‌پزشکان جوان می‌کوبیم و آیا با ازدیاد تعداد دانشجوی دندانپزشکی و پذیرش نیروهای حد واسط مشکلات سلامتی دهان و دندان مردم را می‌توان ساماندهی کرد.

عباسیان اضافه کرد: شاید ما جواب خود را از مدیران ارشد وزارت بهداشت جویا باشیم که اذعان دارند نبود یک ساختار مناسب آموزشی عرصه را برای خدمت رسانی سلامت دهان و دندان تنگ کرده است. اگر جامعه دندانپزشکی کشور در وزارت بهداشت جایگاه قدرتمند و مناسبی داشت، دیگر ما شاهد عملکرد جزیره‌ای نبودیم و تمام نهادهای تأثیر گذار همسو با هم حرکت می‌کردند.

وجود بیمارستان‌هایی با عمر بیش از ۱۰۰ سال در تهران!

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به وجود بیمارستان‌هایی با عمر بیش از ۱۰۰ سال در تهران، اظهار کر: نمی‌توان انتظار داشت وزارت بهداشت در طول زمان کوتاه و با منابع موجود نوسازی و مقاوم‌سازی را انجام دهد.

وی در مورد وضعیت فرسودگی بیمارستان‌های کشور، افزود: نوسازی و مقاوم سازی برخی بیمارستان‌های فرسوده به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا با استفاده از منابع موجود آنها را ایمن سازی کنند البته اغلب ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دارای بیمارستان‌های فرسوده هستند مانند بیمارستان رسول اکرم که چند هفته اخیر دچار آتش سوزی شد که در حال جابجایی بخش‌های بیمارستان هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وجود بیمارستان‌هایی با عمر بیش از ۱۰۰ سال در تهران، تصریح کرد: بیمارستان سینا بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد و در این رابطه تمدید پروانه این مراکز را مشروط به اخذ مجوز آتش‌نشانی و مجوزهای ایمنی کردیم.

وی نوسازی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌های فرسوده را نیازمند تأمین و اختصاص بودجه فراوان دانست و گفت: نوسازی بیمارستان‌ها نیازمند اختصاص بودجه چندین هزار میلیاردی است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت وزارت بهداشت در طول زمان کوتاه و با منابع موجود نوسازی و مقاوم‌سازی را انجام دهد؛ پیشنهاد ما پیش بینی منابع در بودجه‌های سنواتی یا برنامه‌های ۵ ساله بوده و باید بودجه اساسی برای نوسازی یا تخریب بیمارستان‌های قدیمی اختصاص یابد.

کریمی اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته بیمارستان‌هایی ساخته و همچنین شش الی هفتماهه اخیر هم ۱۰ هزار تخت جدید به تخت‌های بیمارستانی افزوده شده و برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فرسوده در حال مقاوم سازی هستند.

نارنجی و قرمز، رنگ غالب نقشه کرونایی کشور / افزایش بیماران سرپایی در موج هفتم

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: نقشه کشور بیشتر به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است؛ اگرچه بر تعداد مبتلایان به کرونا هفته به هفته افزوده می‌شود ولی امیدواریم در قله موج بوده و با رعایت کردن مردم به زودی شاهد شیب نزولی موج هفتم باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در یک گفتگوی رادیویی به وضعیت شهرهای کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هفته به هفته هم در تعداد مراجعین سرپایی و هم بیماران بستری و اخیراً فوتی شاهد افزایش هستیم. تعداد شهرهای قرمز به حد بالایی رسیده است و نقشه کشور بیشتر به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است.

وی تصریح کرد: اگرچه بر تعداد مبتلایان به کرونا هفته به هفته افزوده می‌شود ولی امیدواریم در قله موج باشیم و با رعایت کردن و همراهی مردم به زودی شاهد شیب نزولی موج هفتم باشیم.

شیراوژن درباره چرایی ایجاد موج هفتم در کشور اظهار کرد: مجموعه‌ای از عوامل در این امر دخیل هستند؛ یکی از موارد این است که سطح ایمنی جامعه به دلیل اینکه فاصله زمانی از واکسیناسیون گذشته، پایین آمده است. همچنین سویه جدیدی که قدرت انتشار بالایی دارد، وارد کشور شده است، اصل ابتلاء به خاطر سرایت‌پذیری بالایی است که این ویروس دارد. ولیکن کاهش استفاده از ماسک و شیوه نامه‌های بهداشتی باعث شده سرعت و میزان ابتلاء افزایش یابد.

وی افزود: در بخشی از مردم به دلیل استفاده نکردن از واکسن، شدت بیماری ممکن است منجر به بستری و فوت شود و باید این مسئله را با واکسیناسیون کنترل کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا متذکر شد: هرچه جلوتر می‌رویم زیر سویه‌های جدید و جهش‌های جدیدی در ویروس کرونا اتفاق می‌افتد و باید سطح ای منی‌مان را برای مقابله بالا نگه داریم. در تداوم این ویروس، تزریق واکسن همانند واکسن آنفولانزا برای افرادی که سن بالایی دارند و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ضروری است.

وی به موج هفتم کرونا اشاره کرد و گفت: در این موج تعداد بیماران سرپایی بیشتر است و بخش کمی به سمت بستری شدن و بخش کمتری از آن‌ها به سمت مراقبت‌های ویژه حرکت می‌کنند. در مقایسه می‌بینیم هرچه جهش ویروس اتفاق می‌افتد قدرت سرایت و بیماری زایی بیشتری داریم و شدت بیماری کمتر می‌شود. البته یک تئوری نیز وجود دارد که بخاطر موج‌های قبلی و واکسن‌هایی که زده می‌شود سطح ایمنی جامعه افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 595586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.