۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
ماجرای سگ‌های بی‌خانمان کرج

جمع‌آوری و کنترل سگ‌های بلاصاحب از جمله چالش‌هایی است که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند و شهرداری کرج نیز تلاش می‌کند تا با کنترل جمعیت این سگ‌ها رضایت‌مندی شهروندان را جلب کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معضل سگ‌های بلاصاحب و افزایش جمعیت آنها سال‌های زیادی است که بر دوش شهرداری‌ها سنگینی می‌کند و شهروندان را نگران کرده است، حتی سازمان‌های جهانی نیز به دنبال یافتن یک راه حل منطقی، از مردم کمک می‌خواهند تا این معضل را برای همیشه از میان ببرند.

بسیاری از کشورها برای بهبود وضعیت موجود راهکارهای مختلفی را تجربه کرده‌اند، در نهایت بعضی از آنها موفق به مدیریت اخلاقی جمعیت سگ‌های بلاصاحب در کشور خود شده‌اند، اما در شهرهای مختلف ایران این معضل همچنان لاینحل باقی مانده است.

مدتی است که در بسیاری از محله‌های شهر کرج نیز سگ‌های بلاصاحب جولان می‌دهند که این موضوع باعث وحشت برخی شهروندان به‌ویژه کودکان شده است و از سوی دیگر به واسطه حضور در محیط‌های شهری و خطر تصادف، جان این حیوانات در معرض تهدید قرار دارد؛ عده‌ای از افراد نیز در حال توسعه فرهنگ غذارسانی به این حیوانات بلاصاحب هستند که این مسئله مخالفان و موافقان بسیاری دارد، زیرا باعث افزایش نجومی جمعیت سگ‌های ولگرد شده است.

سگ‌های بلاصاحب امروزه یک تهدید بزرگ برای سلامت جامعه و حیات‌وحش محسوب می‌شوند که ساماندهی حیوانات بلاصاحب باید در اولویت قرار بگیرد، اما به راستی موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب بر عهده چه کسی است و چه اقداماتی باید برای کاهش این معضل انجام داد؟ آیا اقداماتی همچون غذا رسانی به این سگ‌ها اقدام پسندیده و منطقی محسوب می‌شود؟

شیب ملایم کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در کرج

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج در خصوص کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر کرج، می‌گوید: انجام هر گونه اقدامی در این زمینه نیازمند شناخت جمعیت‌شناسی و یک نگاه تمام شمول به تمام ابعاد زندگی این گونه جانوری است تا آسیبی به اکوسیستم وارد نشود.

وی با اشاره به پیگیری موضوع شکایات مردمی از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از سطح شهر، ادامه می‌دهد: سال گذشته به‌طور میانگین ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تماس مردمی در رابطه با حضور سگ‌های بلاصاحب در کرج به سامانه ۱۳۷ اعلام شد و سه هزار مورد شکایت رسیدگی نشده در این مورد نیز مطرح بود، به همین دلیل در قالب گشت‌ها و اکیپ‌های ویژه برای رسیدگی به این شکایات اقدام کردیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اظهار می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو قلاده سگ نر و ماده طی دو سال می‌توانند با زاد و ولد به ۱۲۰ قلاده افزایش یابند، با توجه به این موضوع اگر کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب شهر کرج را به حال خود رها کنیم، از لحاظ آمار جمعیتی این سگ‌ها شرایط خوبی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه محیط شهری برای پذیرش جمعیت سگ‌های بلاصاحب ظرفیت محدودی دارد، تصریح می‌کند: البته این دیدگاه که سگ‌ها نباید در شهر زندگی کنند نیز اشتباه است، زیرا بسیاری از گونه‌های جانوری مانند روباه‌ها و گرگ‌ها در اطراف محیط زندگی شهری هستند که از دید ما پنهان هستند، اما وجود آنها از سگ‌ها برای شهر خطرناک‌تر است.

خسروی در مورد چالش‌های موجود در شهر کرج در رابطه با حضور سگ‌های بلاصاحب، ادامه می‌دهد: در شهر کرج نقاط بی‌دفاع زیادی همچون باغات، خرابه‌ها و اراضی بلاتکلیف وجود دارد که محل حضور سگ‌های بلاصاحب است، در کنار آن باید در موضوع کنترل جمعیت این سگ‌ها نگاهی منطقه‌ای حاکم باشد به گونه‌ای که شهرداری شهرهای اقماری اطراف کرج نیز با ما همکاری کنند تا شاهد حضور گله‌ای سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری نباشیم.

وی می‌افزاید: شهرداری شهرهای اقماری، برای زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب پیمانکار دارند و می‌دانیم که آنها را تلف نمی‌کنند، اما مشکل این است که گاهی سگ‌های جمع‌آوری شده را در مناطقی از کرج همچون کلاک یا مهرشهر که باغات زیادی دارد، رها می‌کنند و این اقدام هزینه‌های شهرداری را چندین برابر می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اهمیت رسیدگی به موارد سگ گزیدگی در سطح دنیا از جمله ایران، تاکید می‌کند: برای هر مورد سگ‌گزیدگی در کشور باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد، زیرا واکسن‌های آن وارداتی است و اگر فقط یک مورد هاری در کشور مشاهده شود، رتبه ایران در سازمان بهداشت جهانی چندین پله سقوط می‌کند.

ماجرای سگ‌های بی‌خانمان کرج

وی خاطرنشان می‌کند: کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در کرج با شیب ملایم و طبق برنامه‌ریزی مدون در حال انجام است و امسال کارشناسان دانشگاه تهران در بحث جمع‌آوری و کنترل حیوانات موذی از جمله موش، قرار است شیوه‌ای کاربردی را در اختیار شهرداری قرار دهند.

هزینه ۷ میلیارد تومانی برای ساماندهی سالانه سگ‌های بلاصاحب

منوچهر غفاری، سرپرست شهرداری کرج با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰ سگ بلاصاحب از مناطق مختلف شهر جمع‌آوری می‌شود، می‌گوید: سالانه حدود هفت میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب هزینه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود این سگ‌ها در بیشتر شهرها مشکل‌ساز شده است و مختص کرج نیست، ادامه می‌دهد: در کرج دو مرکز نگهداری از سگ‌های بلاصاحب (در حلقه‌دره و باغستان) راه‌اندازی شده است که ظرفیت هر کدام از آنها ۵۰۰ قلاده است.

سرپرست شهرداری کرج تصریح می‌کند: در حال حاضر پنج پیمانکار برای ساماندهی این سگ‌ها با شهرداری همکاری دارند که دو پیمانکار وظیفه جمع‌آوری، دو پیمانکار نگهداری و یک پیمانکار نیز وظیفه عقیم‌سازی آنها را به عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات شهرداری برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب به تنهایی کافی نیست، می‌گوید: بنا شده این موضوع به صورت استانی مورد توجه قرار بگیرد و تمام شهرها به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند تا شاهد کاهش جمعیت این سگ‌ها در معابر و خیابان‌ها باشیم.

غفاری با اشاره به دغدغه شهروندان در خصوص تجمع سگ‌های بلاصاحب در برخی مناطق کرج، اظهار می‌کند: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب دغدغه خانواده‌ها و گروه‌های حامی حیوانات است که امیدواریم در این راستا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به نتایج مطلوبی دست یابیم.

به گزارش ایمنا، بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۰۰ میلیون سگ بلاصاحب در دنیا وجود دارد که این آمار طی سال‌های گذشته در کشور ما، بیش از ده‌ها میلیون قلاده بوده است؛ این سگ‌ها که مالک مشخصی ندارند و در خیابان‌هایی که به عنوان قلمرو برای خود برگزیده‌اند، زندگی می‌کنند، سال‌های طولانی است که از زیستگاه طبیعی خود جدا شده‌اند و امروزه حضور آنها در مناطق شهری، به یک معضل جدی برای جامعه و محیط زیست حتی به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

کد خبر 595454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.