نقش‌آفرینی محفل شعر ولایی انگور در هیئت‌های مذهبی

مسئول محفل شعر انگور اصفهان گفت: با گذشت ۱۱ سال از فعالیت این مجموعه، همچنان تقاضا برای میزبانی محفل انگور، از طرف نهادهای رسمی، شاعران، مخاطبان و ذاکران بالا است اما برنامه ما همچنان برگزاری محافل شعر به شکل خانگی است.

محسن ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان از دیرباز محل رشد و شکوفایی شاعران زیادی بوده است و در دوره معاصر شعر و شاعری نیز با اینکه تعداد انجمن‌های ادبی هم کم نبودند اما خلأ و نبود یک محفل یا مجموعه اختصاصی شعر اهل‌بیت (ع)، همواره احساس می‌شد.

به گفته وی، نبود این محفل برای گردهم آوردن شاعران به‌ویژه جوان‌ترها برای پاسداشت و سرایش شعر اهل‌بیت (ع)، محسوس بود و باید اقدامی در این رابطه انجام می‌گرفت، هرچند گاهی فعالیت‌هایی را به شکل پراکنده شاهد بودیم اما آن‌ها نیز به شکل تخصصی و اختصاصی این مبحث نبودند.

این فعال شعر آئینی و ادبی با اشاره به آغاز فعالیت محفل شعر انگور اصفهان از سال ۱۳۹۰، تصریح کرد: عید غدیر همان سال تعدادی از شاعران و ادیبان اصفهان گردهم آمدند و با برپایی دورهمی شعر اهل‌بیت هسته اولیه محفل شعر انگور را شکل دادند.

وی ادامه داد: در ابتدا محافل دورهمی شاعران رسمیت چندانی نداشت اما به‌مرور و پس از چند هفته برپایی منظم نشست‌ها، با اعلام رسمی و برنامه‌ریزی، این جلسات روزهای یکشنبه برگزار می‌شد.

دلیل انتخاب نام انگور برای محفل ادبی

ناصحی درباره انتخاب نام انگور برای این انجمن ادبی و آئینی اظهار کرد: این عنوان برگرفته از نقش و نگار خوشه‌های انگور حک‌شده بر ضریح نورانی بارگاه ملکوتی حضرت علی (ع) در نجف اشرف بود.

وی با بیان اینکه نام انجمن در ابتدا محفل شعر آئینی انگور بوده است، ادامه داد: به‌مرور زمان عنوان «آئینی» در نام ثبت شده این محفل به نام دیگری با عنوان «محفل ولایی انگور» تغییر کرد و کار خود را به شکل خانگی و مردمی ادامه داد.

مسئول محفل شعر انگور اصفهان اضافه کرد: همه جلسه‌ها و دورهمی‌های این محفل به شکل هفتگی با حضور برادران و شب‌هنگام برگزار می‌شود که ۱۱ سال از استمرار این برنامه به همین شکل می‌گذرد. حتی در دوران شیوع ویروس کرونا محافل شعر اهل‌بیت (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شده و تنها در تعطیلات عید نوروز و دهه اول محرم تعطیل بوده است.

وی تصریح کرد: از حدود سه سال گذشته تا به امروز در کنار محفل شعر، هیئتی از شاعران اهل‌بیت (ع) نیز در محرم برپا می‌شود به این شکل که در ۱۰ روز ابتدایی ماه عزای سرور و سالار شهیدان دورهم جمع می‌شوند؛ در عزای شهادت امام حسین (ع) ویارانش مرثیه می‌خوانند و به سوگ می‌نشینند.

ناصحی هدف از شکل گرفتن محفل ولایی انگور را کشاندن شعر به جلسات اهل‌بیت (ع) دانست و گفت: ۹۰ درصد مخاطبان مورد نیاز شاعران در این هیئت و محفل به‌عنوان یک خاستگاه اختصاصی دورهم جمع می‌شوند.

اهداف تشکیل محفل شعر انگور

وی یکی دیگر از اهداف تشکیل این محفل ولایی را کار تخصصی برای شعر اهل‌بیت (ع) اعلام کرد و افزود: علاوه بر تخصصی بودن، این محفل محلی برای ارائه این اشعار بوده که نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری آن در هیئت‌های مذهبی با ارائه اشعار را در طول این سال‌ها شاهد بوده‌ایم.

به گفته مسئول محفل شعر انگور اصفهان، از همان سال ۹۰ که کار انجمن شروع شد، استعدادهای شعر آئینی و ولایی را جذب کرد و علاوه بر آن کارگاه‌های نقد و آموزش متعددی نیز برگزار شده است. همچنین برپایی کنگره‌های شعر، سه مرحله اجرای کنگره شعر عطش، شب‌شعرهای عاشورایی، فاطمی، سرچشمه کوثر و دو شب‌شعر انگور با موضوع عید غدیر با حضور شاعران مطرح کشوری نیز از دیگر برنامه‌ای محفل شعر انگور در این سال‌ها بوده است.

تغییر نام برای تخصصی‌تر شدن اشعار ولایی

وی افزود: شعر آیینی بسیار گسترده و متنوع است و از همین رو عنوان محفل ادبی و دینی انگور را از آئینی به ولایی تغییر دادیم تا به شکل اختصاصی‌تر به مواردی مانند شعر دینی و ولایی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب بپردازیم. در این سال‌ها از وجود و حضور شاعران مطرحی همچون استادان شاهزیدی، خادم، جهان‌دار، فردوسی و ملکیان بهره برده‌ایم.

ناصحی تصریح کرد: انجام طرح‌های کاربردی و جدید برای ایامی همچون فاطمیه و محرم و آن‌ها را در اختیار ذاکران و مداحان قرار دادن، در چند سال اخیر از طرف این محفل دنبال شده است.

وی تأکید کرد: باگذشت ۱۱ سال از فعالیت این مجموعه، همچنان تقاضا برای میزبانی محفل انگور، از طرف نهادهای رسمی یا شاعران، مخاطبان و ذاکران بالا است اما برنامه ما همچنان برگزاری محافل شعر به شکل خانگی است، چراکه اعتقاد داریم اقدام به برپایی محافل در خانه‌ها آثار و برکات معنوی زیادی دارد.

این فعال آیین و فرهنگ اصفهان در ادامه با بیان اینکه محفل شعر ولایی انگور وابسته به هیچ سازمان یا نهادی نیست، اظهار کرد: اعتقاد داریم اگر قرار است محفل در جایی ثبت شود، آن زیر خیمه امام حسین (ع) است. البته ممکن است مشکلاتی بر سر راه ما ایجاد شود.

وی گفت: برای مراسم و نشست‌ها در اصفهان یا برپایی برنامه‌های ملی و منطقه‌ای، نیاز است که بانیان خیر به این محفل ولایی کمک کنند؛ چراکه این مجموعه از جایی بودجه و اعتبار دریافت نمی‌کند و خود اعضا و شاعران فعال انجمن در قالب نذر، این محفل را یاری می‌کنند.

کد خبر 595207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.