برگزاری آیین‌ها وابسته به جغرافیای شهر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: زمانی که المان و کالبد شهرها با آداب و رسوم موجود در آن‌ها هماهنگ باشد، گفتمان مثبتی در شهر شکل می‌گیرد و در گذر زمان به برند شهر و منطقه تبدیل می‌شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش جغرافیای شهر در برگزاری مراسم آئینی، اظهار کرد: شهرهای کویری که در مسیر قنات‌ها قرار دارند، آئین‌های خاصی برای بزرگداشت رویدادهای مختلف ازجمله وقایع مذهبی دارند به‌طورمثال در شهرهایی همانند نجف‌آباد و اصفهان، شتر نمادی برای برپایی مراسم تاسوعا و عاشورا است و مردم این دیار با برپایی دسته‌های عزاداری و قربانی کردن شتر سوگواری می‌کنند.

وی افزود: مراسم آئینی که در شهرها و روستاها برگزار می‌شود، تاریخ مصور است و می‌تواند مروری بر ارزش‌های یک شهر باشد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه نوع برگزاری آئین‌ها در شهرها وابسته به جغرافیای شهری است، خاطرنشان کرد: زمانی که المان و کالبد شهرها با آداب و رسوم موجود در آن‌ها هماهنگ باشد، گفتمان مثبتی در شهر شکل می‌گیرد و در گذر زمان به برند شهر و منطقه تبدیل می‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: مدیریت شهری برمبنای برگزاری این مراسم می‌تواند نقش شهروندان را در امور شهری بیشتر و مشارکت‌پذیری آنان را تقویت کند. به واسطه برگزاری این آئین‌ها در شهر، برنامه‌های مدیریت شهری تقویت، روحیه مشارکت در شهروندان ایجاد و مشکلات حوزه‌های مختلف برطرف می‌شود.

وی گفت: آئین‌ها در بسیاری از شهرهای سنتی، نقش پررنگی بر رونق شهر و مشارکت شهروندان دارند، به طور مثال استفاده از المان مخصوصی همانند نخل در شهرهای جنوبی در مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی برای انتقال فرهنگ اهمیت زیادی دارد و به تقویت هویت شهری و فرهنگ شهروندی کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 595161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.