۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
لزوم توجه به عنصر «پتاسیم»

یک دکترای شیمی آلی گفت: پتاسیم یکی از عناصر کاربردی و شناخته‌شده جدول تناوبی است و وجود آن در بدن انسان و گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین از این عنصر در داروسازی و صنایع مختلف نیز استفاده می‌شود.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه پتاسیم یکی از عناصر کاربردی و شناخته‌شده جدول تناوبی است، اظهار کرد: این عنصر در گروه یک جدول تناوبی قرار گرفته و یکی از عناصر مشهور به‌شمار می‌رود.

وی افزود: عنصر پتاسیم به واسطه واکنش‌پذیری مطلوبی که دارد در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ البته در گروهی که پتاسیم قرار گرفته تمام عناصر از جمله لیتیم و سدیم واکنش‌پذیری بالایی دارد و به غیر از هیدروژن که فلز محسوب نمی‌شود، دیگر عناصر این گروه مشابه یکدیگر است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: عنصر پتاسیم در مرکز گروه نخست جدول تناوبی قرار گرفته است و ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد. از نظر آرایش الکترونی مانند دیگر عناصر گروه فلزات قلیایی تنها یک الکترون در لایه آخر خود دارد و طی ترکیب با عناصر دیگر نمک‌های خوبی تولید می‌کند.

وی اشاره کرد: یکی از ویژگی‌های قابل توجه عنصر پتاسیم رنگ شعله آن است. رنگ شعله این عنصر بنفش بوده و به واسطه این ویژگی کاربردهای بسیاری در زمینه آتش‌بازی دارد.

یوسفی در رابطه با ترکیبات و واکنش‌پذیری عنصر پتاسیم گفت: این عنصر به‌صورت گروهی و در ترکیب با عناصر دیگر نیز مشاهده می‌شود و در قالب ترکیبات مختلف کاربردهای خود را شکوفا می‌کند.

وی افزود: پتاسیم که جزو فلزات نرم محسوب می‌شود، به دلیل اینکه با هوا و آب بسیار واکنش می‌دهد زیر نفت نگهداری می‌شود و در صورتی که این عنصر با آب تماس داشته باشد، به سرعت واکنش می‌دهد و حتی شعله‌ور می‌شود. از ترکیبات مولکولی مهم این عنصر می‌توان به پتاسیم پرمنگنات و پتاسیم کلراید اشاره کرد.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با کاربردهای عنصر پتاسیم گفت: پتاسیم کاربردهای بسیاری دارد و وجود آن در بدن انسان و گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ علاوه بر این از عنصر پتاسیم در داروسازی و صنایع مختلف نیز استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه عناصر گروه یک ازجمله پتاسیم واکنش‌پذیری بالایی دارد از کاربردهای بسیاری نیز برخوردار بوده و در هر حوزه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یوسفی اشاره کرد: این عنصر در رشد گیاهان بسیار اهمیت دارد و در بدن انسان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند؛ همچنین کمبود آن منجربه پدیدار شدن علائم به‌خصوصی در انسان می‌شود.

کد خبر 595077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.