چرا در سال‌های اخیر فیلم قابل ملاحظه‌ای درباره قیام امام حسین (ع) ساخته نشده است؟

یک کارگردان سینما گفت: دلیل ساخته نشدن فیلم‌ها با محوریت قیام امام حسین (ع) بخاطر این است که اینگونه آثار در زمره آثار تاریخی و حماسی به حساب می‌آید که از نظر اقتصادی ساخت اینگونه فیلم‌ها نیاز به اعتبار و سرمایه‌گذاری بالایی دارد.

دانش اقباشاوی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص فضای آثار سینمایی مربوط به ایام محرم گفت: اگر از ابتداسینما ایران این گونه آثار را بررسی کنیم به چند مورد برمی‌خوریم. گونه اول فیلم‌های مستند گونه است مانند مستند آقای «تقوایی» در اربعین سال ۴۸ یا ۴۹ ساخته شده است؛ که آئین‌های عزاداری را بررسی می‌کند.

وی افزود: به عقیده من بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت دفاع مقدس وهشت سال جنگ تحمیلی، آثار عاشورایی به دو دسته تقسیم می‌شود. بخش اول آثاری است که در مورد فرهنگ و داستان‌های عاشورا است فیلم‌هایی همچون «روز واقعه»، «رستاخیز» و سریال «مختارنامه» اشاره کرد.

کارگردان فیلم هیهات تصریح کرد: فرهنگی که نزد نیروهای ایران که برخواسته از فرهنگ عاشورا امام حسین (ع) بوده است به ویژه آثار دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را می‌توان در زمره آثار عاشورایی بررسی کرد. همیشه این بحث بوده است که درسینمای عاشورایی آثار کمی ساخته شده است. اما نظر من این است که با اضافه کردن بخش اعظمی از سینما دفاع مقدس به سینمای عاشورایی کم کاری انجام نشده است و دست سینمای ایران از این بابت خالی نیست.

وی ادامه داد: البته گفته فوق به این معنا نیست که دیگر فیلمی نسازیم، بلکه باید از تجریبات پیشین استفاده کرد و از این دریا و اقیانوس مفاهیم خوب و زیربنایی و ازلی، ابدی که در فرهنگ عاشورا مستتر است بهره‌مند شویم و بتوانیم با مخاطب ایرانی و حتی غیرایرانی ارتباط برقرار کنیم.

اقباشاوی در مورد اینکه چرا در سال‌های اخیر اثر قابل ملاحضه‌ای درباره قیام امام حسین (ع) ساخته نشده است، افزود: دلیل ساخته نشدن فیلم‌ها با محوریت قیام امام حسین (ع) بخاطر این است که اینگونه آثار در زمره آثار تاریخی و حماسی به حساب می‌آید که از نظر اقتصادی ساخت اینگونه فیلم‌ها نیاز به اعتبار و سرمایه‌گذاری بالایی دارد وهمچنین سنگین بودن پروژه برای سازنده باعث می‌شود که تولیدهای این حوزه اندک باشد.

وی اضافه کرد: اما یک نکته دیگر هم وجود دارد، بعد از آن مسائلی که برای اثر قابل ملاحظه‌ای همچون رستاخیز که با سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده بود، رخ داد؛ اقتصاد سینما و فرهنگ ترسید که به این حوزه ورود کند. و می‌توان گفت عمده‌ترین مسائلی که هم سرمایه داران وهم خالقین آثار سراغ تولیدهای عاشورایی نمی‌روند؛ به ماجراهای فیلم رستاخیز بازمی‌گردد.

دستیار کارگردان فیلم رستاخیز در خصوص سرنوشت فیلم رستاخیز تاکید کرد: هم اکنون این فیلم در یک پلتفرم شیعی به نام هلال چنل در حال پخش است. در داخل کشور نیز اپلیکیشن *۷۸۰# اکران این اثر را برعهده دارد.

وی درباره اینکه مدیران سینمایی چه کمکی می‌توانند به رونق این گونه تولیدات داشته باشند؛ اضافه کرد: در موضعی نیستم که بخواهم در این مورد اظهار نظر کنم چون مسئولین ما همگی اهل روضه و تکیه هستند اما به عنوان یک فعال در سینمای ایران عقیده دارم که هرچه شرایط آسان‌تر گرفته شود و مشوق‌هایی برای خالقین وسرمایه گذاران توسط متولیان امر در نظر گرفته شود اتفاقات بهتری رخ بدهد.

کد خبر 594607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.