آرتریت روماتوئید کدام قسمت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

آرتریت روماتوئید می‌تواند هر مفصلی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما مفاصلی که بیشترین کاربرد را در فعالیت‌های روزانه دارند، بیشتر آسیب را می‌بینند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متخصصان معتقدند که آرتریت یک بیماری مرتبط با سن نیست، بلکه می‌تواند در میان افراد جوان و به ظاهر سالم نیز رخ دهد. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که از بین هر ۱۰ هزار جوان بین ۱۸ تا ۳۴ سال، تقریباً هشت نفر به آرتریت روماتوئید (RA) مبتلا می‌شوند.

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن فرد به اشتباه به بافت‌های سالم حمله می‌کند و سلامت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، به عنوان یک اختلال التهابی مزمن نیز شناخته می‌شود که می‌تواند به اندام‌های مختلف مانند پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و عروق خونی آسیب وارد کند.

دلایل بروز آرتریت روماتوئید چیست؟

سیستم ایمنی بدن از افراد در برابر عوامل بیماری‌زا خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. زمانی که یک بیماری خودایمنی و التهابی مانند آرتریت روماتوئید رخ می‌دهد، سیستم ایمنی سلول‌های ایمنی را با مهاجمان خارجی اشتباه می‌گیرد و به بافت‌های سالم حمله می‌کند. در بیماری آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی به بافت پوششی اطراف مفصل‌ها حمله می‌کند، این بافت پوششی مایعی تولید می‌کند که به بهبود عملکرد مفاصل کمک می‌کند. در صورت آسیب دیدن این بافت پوششی، خطر بروز التهاب، درد و تورم مفاصل افزایش پیدا می‌کند و حرکت کردن دشوار می‌شود.

علائم آرتریت روماتوئید چیست؟

ممکن است افراد در مراحل اولیه بیماری آرتریت روماتوئید، قرمزی یا تورم را تجربه نکند، اما احتمالاً درگیر درد و حساسیت می‌شود. بعضی از علائم بیماری آرتریت روماتوئید شامل درد، حساسیت، تورم یا سفتی مفاصل می‌شود. علاوه بر علائم کلاسیک آرتریت روماتوئید، افراد مبتلا ممکن است درگیر خستگی شوند، این نوع خستگی با خستگی عمومی متفاوت است و بسیار طاقت‌فرسا و غیرقابل پیش‌بینی است. تب خفیف نیز یکی از علائم نادر آرتریت روماتوئید است، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مفاصل دچار التهاب شدیدمی‌شوند. از دیگر علائم بیماری آرتریت روماتوئید می‌توان به از دست دادن اشتها و کاهش وزن اشاره کرد.

آرتریت روماتوئید کدام قسمت بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

آرتریت روماتوئید می‌تواند هر مفصلی از بدن را تحت تأثیر قرار دهد، اما مفاصلی که بیشترین کاربرد را در فعالیت‌های روزانه دارند، بیشتر آسیب می‌بینند. این مفاصل شامل مچ دست، مچ پا، زانو و پا می‌شود.

چگونه می‌توان علائم آرتریت روماتوئید را تسکین داد؟

به گفته متخصصان، انجام دادن حرکات کششی و ماساژ ملایم می‌تواند به تسکین علائم مربوط به آرتریت روماتوئید مانند التهاب مفاصل کمک کند. همچنین، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی، محدود کردن مواد غذایی چرب، فرآوری شده و ناسالم می‌تواند به کاهش علائم این بیماری و حفظ سلامت کلی کمک کند.

کد خبر 594561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.