تاثیر کرونا طولانی مدت بر سلامت روان

بیماری کووید-۱۹ ممکن است بر عملکرد مغز و سلامت روان تاثیر گذار باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد حتی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ تا مدت‌ها درگیر علائم مربوط به آن هستند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از هر هشت فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹، یک نفر درگیر کرونای طولانی مدت می‌شود.

مدت زمان کرونای طولانی مدت چقدر است؟

به گفته محققان علائم کرونای طولانی مدت ۹۰ تا ۱۵۰ روز پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ ادامه‌دار و ماندگار است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که علائم کرونا ممکن است تا سه ماه پس از بهبود یافتن از بیماری نیز ادامه پیدا کند. معمولاً افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت درگیر علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، درد عضلانی، گزگز اندام‌ها، احساس گرما و سرما، ضعف و خستگی می‌شوند.

علائم کرونای طولانی مدت چیست؟

علائم رایج کرونای طولانی مدت شامل ضعف، خستگی شدید، تنگی نفس، سرفه و درد عضلانی می‌شود. از جمله علائم دیگر مربوط به این بیماری می‌توان به از دست دادن حس بویایی و چشایی، تب و کم‌خوابی اشاره کرد. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تا می ۲۰۲۲، تقریباً دو میلیون نفر به کرونای طولانی مدت مبتلا شده‌اند. از میان این افراد ۷۲ درصد برای مدت حداقل ۱۲ هفته، ۴۲ درصد برای حداقل یک سال و ۱۹ درصد برای حداقل دو سال درگیر کرونای طولانی مدت بودند. به نظر می‌رسد که خستگی رایج‌ترین نشانه کرونای طولانی مدت است؛ پس از آن نیز می‌توان به تنگی نفس، سرفه و درد عضلانی اشاره کرد.

کرونای طولانی مدت چه تأثیری بر سلامت روان دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید -۱۹ ممکن است بر عملکرد مغز و سلامت روان تأثیر بگذارد. از جمله مشکلات روانی مربوط به بیماری کرونای طولانی مدت می‌توان به مه مغزی، بی‌خوابی، افسردگی و اضطراب اشاره کرد. علاوه بر این استرس و تنهایی در دوران قرنطینه مربوط به همه‌گیری کرونا باعث بروز مشکلات روانی می‌شود.

آیا نوع خفیف کووید -۱۹ نیز باعث بروز کرونای طولانی مدت می‌شود؟

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که شدت عفونت کووید هیچ ارتباطی با احتمال وقوع کرونای طولانی مدت ندارد. حتی احتمال بروز کرونای طولانی مدت پس از بروز نوع بدون علامت بیماری نیز وجود دارد.

پس از ابتلا به کرونای طولانی مدت چه اقدامی انجام دهیم؟

با وجود اینکه هیچ داروی مشخصی برای درمان کرونای طولانی مدت وجود ندارد، با انجام دادن اقدامات ساده می‌توان آن را کنترل کرد. توصیه شده است افراد از سبک زندگی سالم پیروی کنند و در صورتی که درگیر مشکلات عصبی شده‌اند به متخصص مراجعه کنند زیرا مشکلات ناشی از کرونای طولانی مدت ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها باقی بماند و بر فعالیت‌های روزانه افراد تأثیر بگذارد.

کد خبر 594559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.