پیک هفتم و روند افزایشی ابتلا و مرگ‌های کرونایی

پس از گذر از پیک ششم کرونا در کشور و فروکش‌کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار مرگ‌ومیر برای چند روز، برخی گمان کردند که کرونا تمام‌ شده اما حالا در نیمه نخست مردادماه ۱۴۰۱ مبتلایان در ایران افزایش یافته و رنگ‌بندی شهرها دوباره به سمت رنگ قرمز رفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گسترش اولیه و شیوع سویه امیکرون، سرعت بالایی داشت؛ به‌طوری که در کمتر از سه ماه کل جهان را درگیر خود کرد. البته این شیوع ناگهانی با سرعت زیاد، فروکش کردن با سرعت بالا را هم به همراه داشت، اگرچه از نیمه‌های اردیبهشت ماه سال جاری شرایط فرق کرد و به دنبال اقدامات کنترلی انجام شده کرونا آتش بس اعلام کرد اما چند هفته‌ای است که باز سویه‌های جدیدی از این ویروس شناسایی شده و افزایش ابتلاء به آن همچنان با سرعتی چند برابر رو به افزایش بوده و تغییر رنگ بندی شهرها از وضعیت آبی به سمت قرمز گواه این موضوع است.

به دلیل جهش‌هایی که در امیکرون رخ داده است علائم بیماری‌زایی آن با سویه‌های قبلی تا حدودی متفاوت است. یکی دیگر از ویژگی‌های امیکرون تمایل آن به آلوده کردن تمام گروه‌های سنی است. در کرونا آلفا و دلتا با افزایش سن، شدت بیماری‌زایی ویروس نیز قوی‌تر می‌شد و معمولاً کودکان به ویروس آلوده نمی‌شدند اما گونه‌های جدید اینگونه نیستند بلکه قادرند تمام طیف‌های سنی از نوزادان تا سالمندان را درگیر کند.

در حال حاضر با توجه به ایجاد واریانت‌های جدید، موج هفتم بیماری در کشور شکل گرفت و از آنجایی که قابلیت انتشار این واریانت‌ها بسیار زیاد است، موارد ابتلاء بسیار زیاد شده و به تبع بالا رفتن موارد ابتلاء، بستری و مرگ هم بیشتر شده است. البته نه مانند سویه دلتا که در آن نسبت افزایش مرگ بالا بود، در این واریانت میزان کشندگی کمتر است. با این حال در روزهای اخیر میزان مرگ‌ها دو رقمی شده و به بالای ۵۰ مورد رسیده است. بر این اساس به نظر می‌آید که همچنان روند روبه افزایشی خواهیم داشت.

احتمال سه رقمی شدن مرگ‌ها وجود دارد

در این شرایط تصویر روشنی از وضعیت اپیدمی در کشور قابل عرضه نیست، بلکه عمدتاً بر اساس برآوردها است، اما آنچه که اکنون می‌توان مطرح کرد، این است که روند اپیدمی همچنان رو به افزایش است و باید هم ارتفاع پیک را به حداقل ممکن رسانده و زودتر به سیر نزولی برسیم و هم دامنه پیک را کاهش دهیم؛ یعنی از زمانی که پیک شروع می‌شود و خاتمه می‌یابد، دامنه زمانی آن کم شود. این همان کاری است که در برخی کشورها انجام شده و علی‌رغم اینکه ممکن است پیک جدیدی شروع شود، اما ارتفاع پیک و دامنه پیک‌شان کمتر می‌شود.

احتمال سه رقمی شدن مرگ‌ها همچنان وجود دارد، اما پیش‌بینی زمان آن دشوار است و باید توجه کرد که اکنون هم تعداد مرگ‌هایی که گزارش می‌شود، مربوط به کسانی است که ابتلایشان به کرونا تأیید شده و تست‌شان مثبت شده است. اگر افراد محتمل را هم اضافه کنیم، شاید همین الان هم تعداد مرگ‌هایمان سه رقمی باشد.

پیک هفتم و روند افزایشی ابتلا و مرگ‌های کرونایی

سویه جدید کرونا ویروسی با سرایت هوشمندانه بیشتر

حمید عمادی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در ارتباط با علائم سویه جدید کرونا به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این نوع کرونا دارای علائم جدیدی نیست اما نسبت به دلتا که کشنده‌تر بود، کشندگی کمتر اما دارای سرایت بیشتری است این ویروس گویا به صورت هوشمندانه‌تری سرایت بیشتری دارد.

وی تصریح می‌کند: سویه‌های جدید هم اکنون در کشور فعال است و خطر مرگ و میر در افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای مانند سن بالا، سرطان، دیابت، بیماری نقص ایمنی و مشکلات دیگری هستند کشندگی بیشتری دارد در حالی که این خطر برای جوانان و مردم عادی بسیار کم است.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه این ویروس‌ها واکسن‌گریز است، ادامه می‌دهد: با این وجود تزریق واکسن بهتر از تزریق نکردن آن است و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به طور حتم باید واکسیناسیون خود را کامل کنند.

حذف واکسن آسترازنکا از سبد واکسیناسیون کشور

وی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون عمومی کشور، تاکید می‌کند: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم دوز اول و ۵۰ تا ۶۰ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند. مردم از دوزهای سوم و چهارم استقبال کمتری داشتند که البته در دنیا نیز به همین شکل است و ما جزو ۱۰ کشور اول در میزان واکسیناسیون عمومی هستیم.

عمادی با بیان اینکه واکسن‌ها عوارض جدی ندارند، می‌افزاید: برخی افراد که به دلیل ترس از عوارض واکسن، آن را تزریق نمی‌کنند دچار اشتباه می‌شوند و لازم است به طور حتم دوزهای مختلف واکسن خود را تزریق کنند.

وی با اشاره به حذف واکسن آسترازنکا از سبد واکسیناسیون کشور، می‌گوید: این واکسن دارای بیشترین عارضه بود که از سبد واکسن‌های کشور حذف شد، واکسن‌های فایزر و مدرنا هم برخی جوانان را دچار اختلالات عروقی و سکته‌های قلبی می‌کرد.

واکسن‌های داخلی و خارجی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تاکید می‌کند: درست است که این واکسن‌ها صددرصد از مرگ پیشگیری نمی‌کنند اما تحقیقات نشان داده تا حدود زیادی مرگ و میرها را کاهش می‌دهد و هیچ تفاوتی نیز بین واکسن‌های داخلی و خارجی وجود ندارد همان اندازه که سینوفارم چینی اثربخش بود فایزر و مدرنا نیز به همان شکل بود بنابراین لزومی به خرید واکسن‌های خارجی وجود ندارد و واکسن‌های تولید داخل نیز همان کارایی واکسن‌های خارجی را دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: اینکه کشورهای اروپایی تنها تزریق برخی از واکسن‌ها را برای ورود به کشورشان مجاز می‌دانند یک موضوع سیاسی است کشورهای اروپایی می‌گویند تنها واکسن‌های مدرنا و فایزر را قبول دارند اینها مربوط به عالم سیاست و تحت فشار گذاشتن کشورهای دیگر است اما واقعیت این است که واکسن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی با وجود تزریق واکسن، تاکید می‌کند: باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرد و لازم است یاد بگیریم چگونه با این ویروس کنار بیاییم تا کمترین آسیب را ببینیم.

افزایش مرگ و میر سویه جدید نسبت به هفته گذشته

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: میزان بستری، تست‌های مثبت و یا تعداد مراجعان در کشور هم اکنون در وضعیت ثابتی قرار دارد اما مرگ و میرها در این هفته نسبت به هفته گذشته دو تا دو نیم برابر بیشتر شده است.

وی با اشاره به علائم سویه‌های جدید کرونا در کشور، اظهار می‌کند: علائم این بیماری نیز مشابه سایر سویه‌های قبلی شامل علائم تنفسی فوقانی مانند گلو درد، سوزش گلو و چشم، آبریزش، تب، سردرد، بدن درد، ضعف عمومی و موارد اینچنینی بوده یا اینکه دستگاه گوارش را درگیر می‌کند که با علائم دل درد و دل پیچه همراه است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به خطر مرگ و میر نسبت به سویه‌های قبلی مانند امیکرون، تصریح کرد: در سویه‌های جدید خطر مرگ و میر نسبت به امیکرون تفاوتی نکرده اما نسبت به گونه دلتا خطر مرگ و میر آن کمتر اما سرعت سرایت آن بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه سویه جدید واکسن گریزتر بوده اما همچنان به واکسن‌ها پاسخ می‌دهد، تاکید می‌کند: بنابراین هر واکسنی می‌تواند به ایجاد مقاومت فردی کمک کرده و در کاهش علائم بیماری مؤثر باشد.

پیک هفتم و روند افزایشی ابتلا و مرگ‌های کرونایی

اهمیت تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

عقدک با اشاره به وضعیت همه‌گیری سویه‌های جدید کرونا که هم اکنون در کشور فعال است، ادامه می‌دهد: در بسیاری از کشورهای اروپایی قبل از کشور ما این سویه به پیک‌خودش رسیده بود و در کشور ما نیز حدود یک ماه است که وارد این فاز شدیم که میزان بستری، تست‌های مثبت و یا تعداد مراجعان در کشور در وضعیت ثابتی قرار دارد اما مرگ و میرها در این هفته نسبت به هفته گذشته دو تا دو و نیم برابر بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۶ درصد جامعه دوز اول و ۷۷ درصد نیز دوز دوم واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، می‌گوید: همچنین حدود ۳۹ درصد دوز سوم و سه درصد نیز دوز چهارم واکسن را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه واکسن آسترازنکا از سبد واکسیناسیون کشور خارج شده است، افزود: با توجه به اینکه واکسن تاریخ انقضای واکسن آسترازنکا به پایان رسیده بود از چرخه واکسیناسیون کشور خارج شده اما واکسن‌های داخلی مانند فخرا، پاستوکووک، برکت، نورا و اسپایکوژن در کشور وجود دارند که همه آنها مؤثر بوده و هم اکنون از آنها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تزریق دوز چهارم واکسن، ادامه می‌دهد: این واکسن‌ها زمان مشخصی برای اثربخشی دارند و پس از مدتی بی‌اثر می‌شوند، اما دوز چهارم بدن را در سطح قابل قبولی نگه می‌دارد و برای افرادی که واکسن می‌زنند احتمال بستری شدن و مرگ را کاهش می‌دهند.

عقدک با اشاره به عوارض این واکسن‌ها، تاکید می‌کند: مانند همه واکسن‌ها ممکن است در برخی افراد عوارضی همچون درد، تورم، تب مختصر، علائم سرماخوردگی، قرمزی چشم ایجاد شود اما در کل مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود و پس از یکی دو روز این علائم برطرف می‌شوند.

لزوم توجه به پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افرادی که واکسن نمی‌زنند اشتباه می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: توصیه مؤکد این است که مردم دوز چهارم را نیز بزنند و اطلاعات در مورد لزوم استفاده از دوز چهارم را از منابع رسمی وزارت بهداشت دریافت کنند.

وی می‌افزاید: این بیماری نیز مانند بسیاری از ویروس‌ها حالا حالاها میهمان ما هست و مردم باید زندگی با آن را یاد گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار آنان نشوند.

عقدک در ادامه توصیه‌هایی برای کاهش همه‌گیری این بیماری کرد و اظهار می‌کند: مردم برای تکمیل واکسیناسیون مراجعه و پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها را رعایت کنند. زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرار نگرفتن در فضای بسته لازم بوده و باید در محیط‌های سربسته تهویه هوا وجود داشته باشد تا احتمال ابتلاء کمتر شود. افرادی هم که احساس سرماخوردگی دارند خودشان رعایت کنند و در جمع‌های مختلف حاضر نشوند.

کد خبر 594456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.