«پاگلاب»  آیین چند صد ساله مردم چم‌علیشاه

«پاگلاب» یکی از آئین‌های محرم در شهرستان لنجان است که با قدمتی نزدیک به ۲۰۰، هرساله روز هفتم ماه محرم با حضور زنان این روستا با شور و حالی وصف‌ناپذیر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هزاران سال است که گل محمدی به عنوان یکی از محبوب‌ترین گیاهان بومی ایران شناخته شده و از قدیم‌الایام تا بە امروز نیز گلاب‌گیری، یکی از میراث کهن ایرانیان بوده است، اما زمان برگزاری آئین گلاب‌گیری در روستای چم‌علیشاه با دیگر نقاط ایران تفاوت دارد و در روز هفتم محرم‌الحرام برگزار می‌شود.

پاگلاب آئین موروثی

بابائیان یکی از افراد بومی روستای چم‌علیشاه چنین می‌گوید: یکی از مهمترین نذرهای مردم روستای چم‌علیشاه برگزاری آئین پاگلاب و توزیع گلابی است که در منازل ساکنان روستا به شکل سنتی تهیه می‌شود در روز عاشورا و تاسوعا بوده و از گذشته تا کنون به‌صورت موروثی تداوم پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آئین پاگلاب چم‌علیشاه قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد، می‌افزاید: این آئین توسط جدمان آغاز و پس از آن به دست مادربزرگم «نه‌نه صغری» و «نه‌نه کلثوم» سپرده می‌شود که در زمان حیاتشان این دو نفر آئین گلاب‌گیری ویژه محرم را انجام می‌دادند.

این ساکن روستا تصریح می‌کند: زمانی‌که پدرم در سنین نوجوانی بود این آئین را انجام می‌داد و بعد از فوت وی از چهار سال پیش فرزندان خانواده آئین «پا گلاب» را همچون گذشته و به شکل سنتی انجام می‌دهند.

گلاب تهیه شده این آئین کجا استفاده می‌شود؟

فاطمه بانو یکی دیگر از بانوان کهن سال روستای چم‌علیشاه نیز چنین می‌گوید: در زمان کودکی به یاد دارم نه‌نه کلثوم با آغاز ماه محرم اقدام به گلاب‌گیری می‌کرد و کودکان به همراه مادران خود در این مراسم شرکت می‌کردند و بعد از پایان گلاب‌گیری، گلاب تهیه شده در حسینه و مسجد روستا در بین عزاداران توزیع می‌شد.

وی می‌افزاید: گلاب تهیه شده در آئین پاگلاب برای شفای بیماران نیز استفاده می‌شد و ما هم این رسم را ادامه داده‌ایم و به طور قطع نوادگان ما نیز این آئین را ادامه خواهند داد.

اجرای آئین پاگلاب به‌صورت خانوادگی

زهرا سادات یکی دیگر از مادر بزرگان ساکن در روستای چم‌علیشاه می‌گوید: پاگلاب در هفتم محرم انجام می‌شود و بانوان ساکن در روستا گل‌های محمدی خشک‌شده که در فصل گل محمدی از مزارع روستا جمع‌آوری کرده‌اند را برای گلاب‌گیری آماده می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: آئین «پاگلاب» به شکل خانوادگی انجام می‌شود و در کنار اعضای خانواده بانوان ساکن در روستا نیز در این آئین شرکت می‌کنند.

این بانوی روستایی به دیگ‌های مسی که روی آتش قرار دارند اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این دیگ‌ها به مقدار مساوی گل و آب ریخته می‌شود. پنبه‌ای را به نخ متصل کرده و در دیگ آویزان می‌کنیم، درب دیگ را بسته و با خمیر دور آن را مسدود کرده تا بخار گلاب از آن خارج نشود.

وی تاکید می‌کند: مردم روستا هیچگاه گلاب تهیه شده در آئین " پاگلاب" را نمی‌فروشند و تنها به عنوان نذری در بین عزاداران حسینی توزیع می‌کنند.

تلاش برای ثبت ملی آئین پاگلاب

احمد فتحی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آئین‌های مرتبط با سوگواری سرور و سالار شهیدان در ایران دارای سابقه طولانی هستند، می‌گوید: ماه محرم در شهرستان دارای آداب و رسوم خاصی است و شهروندان این شهرستان در ایام محرم در قالب برگزاری آئین‌های عزاداری مختلف ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان به نمایش می‌گذارند.

وی تصریح می‌کند: آداب و رسوم کهن مردمان شهرستان لنجان ریشه در اعتقادات و باورهای آنان دارد که نشان از اعتقاد راسخ آنان به تشیع و مکتب سرخ حسینی است از این رو تلاش شده این آئین‌ها توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شناسایی و به ثبت ملی برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان اضافه می‌کند: در سال گذشته آئین کهن عاشورایی «شاق شاقو» یا سنگ زنی در زرین شهر به ثبت میراث ناملموس رسید و در تلاش هستیم آئین پاگلاب روستای چم‌علیشاه را نیز به‌عنوان یکی دیگر از آئین‌های عاشورایی به ثبت ملی برسانیم.

وی ادامه می‌دهد: در آئین عاشورایی «پاگلاب» روستای چم‌علیشاه که در هفتم محرم برگزار می‌شود، بانوان این روستا در چند خانه جمع می‌شوند و از گل محمدی خشک شده، گلاب تهیه کرده و گلاب تهیه شده را به عنوان تَبَرُک بین مردم توزیع می‌کنند و مقداری از این گلاب نیز در روز عاشورا و تاسوعا در مراسم سوگواری سالار شهیدان به عنوان تبرک بر روی سر و صورت عزاداران پاشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه توزیع نذری در ایام محرم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار می‌کند: مردم روستای چم‌علیشاه در کنار برگزاری این آئین سنتی کهن، اقدام به پخت نذری به شکل سنتی کرده و هر فرد به فراخور استطاعت خود در نذری پختن مشارکت می‌کند تا ارادت خود به سرور و سالار شهیدان را به نمایش بگذارد.

پاگلاب ظرفیتی برای توسعه گردشگری شهرستان لنجان

میلاد موذنی از فعالان اجتماعی نیز می‌گوید: شهرستان لنجان، شهرستانی غنی، تاریخی و فرهنگی است و در کنار طبیعت بکر و زیبای روستاهای آن وجود آداب، سنن و رسوم کهن این شهرستان را بە مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

وی اظهار می‌کند: هر ساله و با فرارسیدن ماه محرم، آئین‌های مختلفی در شهرها و روستاهای شهرستان لنجان با هدف زنده نگه داشتن این ایام برگزار می‌شود، حال آنکه در برخی از نقاط این شهرستان از گذشته دور تاکنون آئین، آداب و رسومی قابل تأمل و جالب جاری بوده که همچنان پابرجاست.

این فعال اجتماعی ادامه می‌دهد: یکی از انواع گردشگری که در شهرهای مختلف جهان به آن پرداخته می‌شود «گردشگری معنوی» است، و شهرستان لنجان به واسطه برگزاری آئین‌های مختلف عزاداری در ایام محرم همچون «شاق شاقو زنی»، سلام عاشورا و آئین کهن «پاگلاب» می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معنوی در کشور معرفی شود.

کد خبر 594442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.