فعالیت ۷۰ اکیپ بازرسی دامپزشکی در تاسوعا و عاشورا/افزایش آمار حیوان‌گزیدگی در استان اصفهان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۷۰ اکیپ بازرسی دامپزشکی طی تاسوعا و عاشورا در سطح استان اصفهان، گفت: طبق آمار مرکز بهداشت استان اصفهان، آمار حیوان‌گزیدگی و میزان نمونه‌گیری دامپزشکی از حیوانات در استان اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش بسیاری داشته است.

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی اداره کل دامپزشکی برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، ۷۰ اکیپ بازرسی و نظارتی در سطح استان درحال فعالیت هستند که از این تعداد ۳۹ اکیپ به صورت ثابت و ۳۶ اکیپ به صورت سیار ارائه خدمات می‌کنند.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های مذکور شامل ۳۹ دامپزشک و ۶۵ بازرس بهداشتی گوشت هستند، افزود: در راستای تحت بررسی بودن مباحث شرعی ذبح دام، ۳۰ ناظر شرعی بر فرآیندهای ذبح دام نظارت دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: به ۲۹ کشتارگاه دام سطح استان اصفهان تاکید شده است که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۳ ظهر فعالیت داشته باشند تا افراد و هیئت‌های مذهبی دارای نذورات، از خدمات کشتارگاه‌ها استفاده کنند.

نگهداری لاشه کشتار شده در دمای یخچال

وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان بیماری تب کریمه کنگو در کشور، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ نفر در کشور و چهار نفر در سطح استان به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند. این نگرانی وجود دارد که در ایام عزاداری، دامی توسط شهروندان خارج از کشتارگاه ذبح شود که آلوده به ویروس کریمه کنگو باشد و افراد حاضر در مراسم عزاداری و خانواده آنها درگیر این بیماری شوند.

ادیبان گفت: اولویت اول این است که افراد نذورات خود را در کشتارگاه ذبح کنند و اگر قصد ذبح دامی را دارند که کنه‌ای به آن چسبیده است، از ذبح و برداشتن کنه از بدن دام با دست خودداری کنند. لاشه کشتار شده به هر نحو، بلافاصله استفاده نشود و حداقل ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس اقدام به خرد کردن لاشه‌ها شود.

واکسیناسیون ۵۰۰ هزار بره و بزغاله در برابر بیماری تب مالت

وی با تاکید بر اینکه از خوردن جگر خام خودداری شود، اضافه کرد: استان اصفهان در بروز بیماری تب مالت و درگیری انسانی نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت بهتری دارد و دامپزشکی نیز برنامه‌های سنگینی برای کنترل این بیماری در دستور کار قرار دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: مقرر شده است که طی سال جاری حدود ۵۰۰ هزار بره و بزغاله در برابر بیماری تب مالت واکسینه شوند و همه گاوداری‌های گروه الف هر شش ماه یک بار خون‌گیری می‌شوند و دام‌های دارای تب مالت مثبت از گله حذف می‌شوند.

وی با بیان اینکه طی مدت اخیر از یک سگ در کاشان نمونه‌گیری شده که تست هاری آن مثبت شده است، افزود: طبق آمار مرکز بهداشت استان اصفهان، آمار حیوان‌گزیدگی و میزان نمونه‌گیری دامپزشکی از حیوانات در استان اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش بسیاری یافته است. از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۸ مورد نمونه‌گیری از حیوانات در سطح استان اصفهان انجام شده که متأسفانه بیشتر آنها مثبت بوده است.

کد خبر 594282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.