رایج‌ترین پالت ها در بازار کدامند و چه کاربردی دارند؟

امروزه پالت یکی از تجهیزات و سازه‌هایی است که برای جا به جایی و نگهداری کالاها استفاده می‌شود.

این سازه‌ها انواع گوناگونی دارند. انواع پالت کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌ها و صنایع مختلف پیدا کرده‌اند. در حال حاضر مدل‌های بسیار زیادی از طرح‌ها و ساختارهای مختلف پالت در بازار موجود است و هر کدام از این مدل‌ها نیز کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به رایج‌ترین پالت های مورد استفاده و همینطور کاربردهای آنها می‌پردازیم؛

بررسی انواع پالت ها

از جمله مهم‌ترین انواع این سازه‌ها می‌توان به دو دسته‌ی زیر اشاره کرد:

چوبی: یکی از رایج‌ترین انواع این سازه‌ها که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند، پالت های چوبی هستند. این سازه‌ها دارای کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع انبارداری و جا به جایی محصولات می‌باشند. به دلیل اینکه پالت چوبی از سایر سازه‌ها سبک تر است و از قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردار است، در سیستم‌های انبارداری جایگاه ویژه ای برای خود دارد. خود سازه‌های چوبی به چند دسته تقسیم شده است تا لیفتراک بتواند به راحتی آنها را جا به جا کند. سازه‌های چوبی بسیار مقاوم هستند و به راحتی قابل ترمیم می‌باشند. این سازه‌ها قابلیت ساخت در اندازه‌های گوناگون را به صورت سفارشی دارند و می‌توانند تا یک تن وزن را تحمل کنند.

پلاستیکی: پالت پلاستیکی، یکی دیگر از انواع این سازه‌ها می‌باشد که در مقایسه با سازه‌های چوبی کاربرد کمتری دارد. این سازه‌ها بسیار ارزان هستند ولی مقاومت بالایی را در مقابل وزن بسیار بالا را ندارند. برای ساخت پالت صنعتی پلاستیکی گاهی اوقات از مواد بازیافتی و در برخی مواقع از پلیمر استفاده می‌شود. این نوع از سازه‌های پلاستیکی قابلیت شست و شو با انواع شوینده‌ها را دارند. این سازه‌ها برای حفظ محیط زیست بسیار مناسب هستند. سازه‌های پلاستیکی به دلیل اینکه در رنگ بندی متنوعی ساخته می‌شوند، امکان نشانه گذاری و دسته بندی محصولات را دارند و در اکثر صنایع خرید پالت پلاستیکی به دلیل موارد ذکر شده بیشتر است. زیرا پالت های پلاستیکی نسبت به چوبی مزایای زیادی دارد.

رایج‌ترین پالت ها در بازار کدامند و چه کاربردی دارند؟

انواع پالت های رایج مورد استفاده در صنایع

رایج‌ترین پالت های مورد استفاده در صنایع، پالت های چوبی هستند. چون این سازه‌ها قابلیت تحمل بارهای سنگین را دارند. سازه‌های چوبی در مقایسه با سازه‌های پلاستیکی از تحمل تنش و کارایی بالاتر برخوردار هستند. از این سازه‌ها برای جا به جایی بارهای سنگین مانند: سنگ، سرامیک، بارهای تناژی و.. استفاده می‌شود. این محصولات در ابعاد و اندازه‌های گوناگون با توجه به نیاز مشتری تولید می‌شوند و تحمل وزن بالا را دارند. از این سازه‌ها به عنوان یک سکوی کوچک برای جا به جا کردن مواد استفاده می‌شود. استفاده از این سازه موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شود و تخلیه و بارگذاری را سرعت می‌بخشد.

به دلیل اینکه سازه‌های چوبی برای حمل بارهای صادراتی به کشورهای دور مانند آمریکا و کانادا، نیاز به صدور گواهی گندزدایی دارند، برای همین خاطر، بهتر است که از پالت های پلاستیکی برای این جور مواقع استفاده شود. پالت های چوبی ممکن است به دلیل نفوذ حشرات به آن موجب شوند محیط انبار آلوده شود و امکان استفاده در فضاهای باز و مرطوب را ندارند. برای چنین مواقعی استفاده از سازه‌های پلاستیکی توصیه می‌شود، چون این سازه‌ها در برابر فرسایش و کپک مقاومت بالایی دارند. در مواقعی که این سازه‌ها در معرض آب و مواد شیمیایی قرار می‌گیرند، احتمال فرسودگی و از بین رفتن آنها وجود دارد و بهتر است که از سازه‌های فلزی و یا پلاستیکی استفاده شود.

رایج‌ترین پالت ها در بازار کدامند و چه کاربردی دارند؟

کاربرد پالت ها

کاربرد پالت ها با توجه به انواع آن متفاوت هستند. ولی کاربرد اصلی آن در جا به جایی و چیدمان محصولات به وسیله‌ی لیفتراک‌ها، جک‌ها و جرثقیل‌ها می‌باشد. از این سازه‌ها برای ایجاد فاصله بین زمین و کالا استفاده می‌شود، تا کالای مورد نظر دور از زمین و رطوبت قرار بگیرد. استفاده از این سازه‌ها موجب محافظت کالاها در زمان جا به جایی می‌شود. از همه مهم‌تر چینش محصولات با استفاده از پالت ها به صورت منظم و دسته بندی شده انجام می‌شود. استفاده از این سازه‌ها موجب صرفه‌جویی در فضا شده و به جای استفاده از سطح، از حجم انبار استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این سازه در کمتر کردن میزان ضایعات وارد شده به کالا است. همچنین ذخیره سازی را ساده‌تر و محاسبه‌ی کنترل موجودی و انبارگردانی را راحت تر می‌کند. از جمله دیگر کاربردهای این وسیله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در انبارها برای چیدمان لوازم گوناگون و عدم نفوذ رطوبت به محصولات در سیستم‌های قفسه بندی
  • در میدان‌های تره بار برای حمل میوه
  • در انواع صنایع برای جا به جایی دستگاه‌ها و لوازم صنعتی
  • استفاده از آن در معادن برای حمل و جا به جایی سنگ‌های معدنی
  • جا به جایی بسته‌های لوازم خانگی با ابعاد منظم
  • مراکز بارگیری و اسکله‌ها
  • در صنایع غذایی برای جا به جایی محصولات
  • در سردخانه‌ها برای نگهداری انواع محصولات به صورت منظم
کد خبر 594264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.